پیام حضور مردم پای صندوق وحدت و انسجام ملی بود / نخستین دستور در اولین روز کاری دولت سیزدهم
کد خبر: 3979112
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
حجت‌الاسلام رئیسی:

پیام حضور مردم پای صندوق وحدت و انسجام ملی بود / نخستین دستور در اولین روز کاری دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور منتخب در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی پیام‌های مختلفی داشت، اظهار کرد: یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی آنها؛ مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم و نیز پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی بود.

ابراهیم رئیسی

به گزارش ایکنا، اولین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، از ساعت 14 امروز دوشنبه، 31 خردادماه، با حضور اصحاب رسانه در تهران با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط «شهاد زمانی»، قاری ممتاز کشور، آغاز شد.

مشروح بخش اول سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به شرح ذیل است:

حماسه ملت بزرگ ایران در 28 خرداد امسال، به دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم در مقاطع مختلف خلق کردند، جلوه‌ای است از حضور با اراده مردم عزیزمان و این حضور پیام مهمی برای همه جهانیان داشت. این حضور با معنای مردم و حضور گسترده مردم عزیزمان، علی‌رغم شرایط کرونایی انجام شد. حضور گسترده مردم علی‌رغم دشمنی‌های بسیار انجام شد. حضور ملت بزرگ ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رای قرار داشتند، علی‌رغم برخی گله‌مندی‌هایی که از شرایط اقتصادی موجود داشتند انجام شد.

این حضور پیام‌های مختلفی داشت؛ یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران، پیام ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی آنها بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران، پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی بود. پیام ملت ایران پیام تداوم راه امام و شهدای انقلاب اسلامی و به ویژه شهید عزیز و سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی بود.

این پیام را ملت ایران با حضور خود به عنوان وفاداری به خون شهیدان و به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به ندای رهبری معظم انقلاب ابراز داشتند. این پیام برای دولت مردمی و برای همه مدیران و مسئولانی که به نام دولت، خدمتگزار مردم خواهند بود، باید شنیده شود و به این عهدی که با مردم بسته‌ایم باید وفادار باشیم و وفاداری به این عهد، آن است که با همه وجود برای خدمت‌گزاری به مردم، رفع مشکلات پیش‌رو و باز کردن گره‌ها تلاش کنیم.

اطمینان داریم با توکل به خدا و با اعتماد به داشته‌های بسیار ملت ایران و با اعتماد به نیروی انسانی متراکم، به ویژه جوانان و با ذخائر ارزشمندی که کشور ما از آن برخوردار است، ان‌شاالله وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد. سیاست داخلی ما و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم، بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم و بهبود شرایط در دولت خواهد بود؛ به‌نحوی که، نظام اداری کارآمدی رقم زده می‌شود که از بروکراسی‌هایی که بعضا مانع بسیاری از اقدامات تحولی می‌شود، جلوگیری می‌کند و یک نظام اداری کارآمد، سالم و قانون‌مدار، توسط نیروهای کارآمد انقلابی فسادستیز شکل خواهد گرفت.

همه خدماتی که پس از انقلاب توسط دولت‌های مختلف انجام شده را ارج می‌نهیم. در این سال‌ها، شاهد زحمات بسیار و تلاش‌ها و اقداماتی در جهت توسعه‌یافتگی در کشور بوده‌ایم، این تلاش‌ها موجب شده تا در برخی از حوزه‌ها، به جایگاه عالی و به قله‌هایی دست یافته‌ایم، اما علی‌رغم این تلاش‌ها، در برخی از حوزه‌ها به دلیل کم‌توجهی‌ها، سوء‌مدیریت‌ها و عدم توجه به داشته‌های بسیار زیاد داخلی و نیروی کارآمد جوان که می‌تواند منشا تحولات شود، عقب‌ماندگی‌های داریم؛ از جمله در جهت اجرای عدالت است که کشور باید در جهت اجرای عدالت که محور تحول در این دوره از مدیریت دولت است حرکت کند. محور تحول، اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است و حتما به تمام اسناد بالادستی؛ یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی و سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه، توجه می‌شود.

در آستانه تشکیل دولت جدید، برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی دنبال می‌کنیم. امید آن داریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط و گره‌گشایی جدی از زندگی مردم باشد و امید را به مردم بازگرداند و بتواند اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده، به مردم عزیزمان برگردد؛ به‌نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین و اعتمادساز است. دولت، مربوط به یک جریان و جناح خاص نیست، بلکه دولت و مدیران همکار دولت، کسانی هستند که دغدغه مردم، انقلاب و وطن را دارند و این‌ها در سراسر کشور همکاران ما هستند. هرکسی دلش برای مردم و انقلاب بتپد، او همکار ما خواهد بود.

در بُعد سیاست خارجی، باید دنیا بداند که وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم تغییر کرده و وضعیت جدید، پیش‌روی دنیا است و باید در سیاست خارجی بدانند که تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است و باید تجدید نظر کنند و بازگردند. ملت ما نشان داده است که مقاومت دارد و دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نمی‌شود، بلکه تعامل را با همه دنیا و با همه کشورها، به عنوان یک اصل تعاملی به صورت گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که هر نوع منافع ملی در آن تضمین شود، مورد حمایت است، اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گِره نمی‌زنیم و اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد و فرسایشی شود، بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد و نتیجه‌محوری موضوع ما است و باید آورده‌ای برای ملت داشته باشد و در راستای آورده‌ای برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها باشد.

در بخش دوم این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران پرداختند.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار صداو سیما درباره اولویت‌دارترین و اصلی‌ترین برنامه دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد و معیشت مردم و اولین دستور در نخستین روز کاری این دولت ناظر به حل مشکلات اقتصادی گفت: انشالله در روز آغاز کار دولت اعلام می‌کنیم که تمام بسترهای فسادزا که به نحوی که ایجاد رانت در کشور می‌کند خاتمه داده شود و تمام دستگاه‌های اداری موظفند زمینه‌های رانت‌خواری و فسادزا در کشور از بین ببرند و این ساز و کارها توسط دولت اصلاح می‌شود. اولین اقداماتی که خواهیم کرد مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم است که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف در این رابطه باید حضوری فعال با مشارکت مردم عزیزمان داشته باشند.

رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز درخصوص اهمیت احیای برجام در دولت جنابعالی و پیام شما به امریکا و اروپا گفت: باید کشورهای اروپایی و آمریکا نگاه کنند که نسبت به برجام چگونه اقدام کردند. امریکا برجام را نقض کرد و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان عمل نکردند. تأکید من به آمریکا این است که براساس برجام شما موظف به رفع همه تحریم‌ها بودید و نکردید؛ برگردید و تعهد خود را اجرا کنید. به اروپایی‌ها هم می‌گویم حتما تحت فشارها و سیاست‌های خارجی امریکایی‌ها قرار نگیرید و به تعهدات خود در برجام عمل کنید. مطالبه ملت ایران از شما این است که به تعهدات خود عمل کنید. خواسته مردم از دولت مردمی آن است که احقاق حق آنها را کند و ما حق آنها را دنبال می‌کنیم.

خبرنگار خبرگزاری مهر از رئیسی پرسید که شما در برنامه‌های انتخاباتی دائم بر روی موضوع تولید تأکید کردید. برنامه شما برای رفع موانع تولید و رفع فشارها بر تولیدکنندگان چیست؟ رئیسی پاسخ داد که رفع فشارها بر تولید مسئله محوری در کشور است. شعار امسال و سال‌های گذشته موضوع رونق اقتصادی و تولید است. ما هم محور کارمان در دولت رونق اقتصادی است. نقدینگی در کشور باید مدیریت شود و ما حتما مدیریت نقدینگی را اولویت خود می‌دانیم و این نقدینگی را باید به طرف تولید سرازیر کنیم و حتما سارزوکارهایی که بتواند این اقدام را عملی کند جزو دستورکارخواهد بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که هم تولیدکننده و کارآفرین اعتراض دارد که نقدینگی ندارد یا کم دارد و هم از آن طرف نظر تمام کارشناسان اقتصادی این است که رشد نقدینگی مشکلات جدی در کشور ایجاد کرده است. ما تولید را پرجاذبه و اقدامات اقتصادی غیر مولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد به نحوی که نقدینگی به سمت تولید برود و این نیاز به سازوکارهایی دارد و با یک بخشنامه نمی‌شود. دولت حتماً برنامه‌ای را برای رونق تولید به عنوان محور دنبال می‌کند. ایجاد جذابیت برای تولید آن است که مالیات بر روی تولید از 25 درصد به طرف 10 درصد با شیب ملایم کاسته شود و از طرف دیگر برای اقدامات غیرمولد ایجاد مالیات کنیم، مانند رفتن به طرف ارز، طلا، زمین و مسکن به نحوی که کارهای سوداگرانه انجام شود و باید با مسئله ایجاد مالیات آن را حل کنیم و عدالت مالیاتی اقتضا می‌کند و مصمم هستیم این امر را در دولت دنبال کنیم.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ان بی سی» آمریکا درباره اینکه از نظر شما برای اینکه برجام مؤثر واقع شود باید کل تحریم‌های امریکا شامل تحریم‌های دوره ترامپ رفع شوند و آیا شما قصد دارید تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ کنید یا نه؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌ها را به ما دادند. تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارش‌هاست. در مورد تحریم‌ها، آمریکا موظف است که تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را رفع کند و آنچه که بارها در این دولت و در دولت آینده تأکید می‌شود رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است که محور بحث سیاست خارجی ماست. این سؤال است که چرا علیرغم اینکه دولت و ملت ایران به تعهدات خودش در برجام عمل کرده است آنها دئر انجام تعهدات خودشان کوتاهی می‌کنند و آمریکا باید این را به دنیا پاسخ دهد. اروپا باید پاسخ دهد که چرا همگامی و همکاری با آمریکا پیشه کرده است. همواره این مورد تأکید بوده که آنها باید به تهداتتشان عمل کنند و ما این قضیه را که مطالبه ملت بزرگ ایران است، مجدانه دنبال خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به سؤال روزنامه شرق درباره اشراف خود از وضعیت واقعی اقتصادی کشور و ارائه گزارش صد روزه عملکرد گفت: وضعیت و شرایط و آمار و ارقام در کشور روشن است، هم مراکز رسمی مانند مرکز آمار ایران آمار می‌دهند، هم دستگاه‌ها به صورت خاص ارائه آمار دارند و هم نهادهای تجمیع‌کننده آمارها مانند ریاست جمهوری آمار را ارائه می‌دهد و آمارها از دید ملت ایران و به ویژه از دید نخبگان و متخصصان و کارشناسان و رسانه‌ها امر پنهانی نیست، البته ممکن است اختلاف آماری وجود داشته باشد. مردم هم باید بدانند که در چه وضعیتی دولت جدید شروع به کار می‌کند و امار و ارقام و شرایط به مثابه یک گزارش شناخت از وضع موجود پیش روی ملت و رسانه‌ها خواهد بود. ما هم وضع مطلوب و هم وضع موجود را ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. آنچه که ملت بزرگ ما از دولت می‌خواهند این است که عمل به وعده‌های خود را فراموش نکند. ما پیش روی همه دولتمردان وعده‌های خود را قرار خواهیم داد و نه فقط صد روز، بلکه از ابتدای کار تمام سمت‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های خود را در جهت اجرای وعده‌ها به کار ببرند و حتما من با ارتباطی که با مردم دارم و ادامه خواهد یافت در ابتدا شاید هفته‌ای یکبار و بعد ماهی یکبار و بعد ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت و یک زمینه بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ می‌کنم، ارتباطم را با اصحاب رسانه حفظ خواهم کرد. این نشست خبری نشست آغاز خواهد بود نه انجام. رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی با مردم دغدغه‌ها را دنبال کنند و دولت هم دیدگاه‌ها و نظرات خود را تبیین کند تا مردم در جربان پیشرفت کارها و اقدام و عمل از طرف دولت قرار بگیرند. محور کار ما در دولت اقدام و عمل خواهد بود که مردم را دائما دستگاه‌ها به صورت خاص و هم بنده، به عنوان خدمتگزار کوچک مردم، در جریان پیشرفت امور می‌گذارم و اگر هم مشکلی باشد آن را با مردم و به ویژه نخبگان می‌گذارم.

رئیسی در پاسخ به سؤال شبکه «الجزیره» پیرامون اتهامات برخی سازمان‌های حقوق بشری علیه جنابعالی و تأثیر آن بر تعامل شما با رهبر سایر کشورها از جمله کشورهای غربی گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم. حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که من در همه مسئولیت‌ها دنبال کردم. به آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی حقوق انسان قرار داریم. تمام اقدامات من در دوره مسئولیت همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند، دست به حرکات داعشی و ضد امنیتی زدند در دستگاه قضایی و به عنوان یک حقوقدان و قاضی، مدعی حقوق انسان‌ها و مدافع حقوق بشر بودم. امروز ناقضان حقوق بشر در دنیا باید پاسخگو باشند که جلوی چشم همه مردم دنیا حقوق انسان‌ها را نقض می‌کنند. اگر یک حقوقدان، قاضی در کسوت قضاوت و یک دادستان از حقوق و امنیت مردم دفاع کرده باید مورد تقدیر قرار گیرد که امنیت مردم را در مقابل تهدیدات حفظ کرده است. افتخار من آن است که در کسوت دادستان هرکجا که بودم از حقوق مردم و امنیت آنها کردم. امروز هم در جایگاه ریاست جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر از هر قومی با هر گویشی در هر کجای دنیا باشد، می‌دانم. اگر امروز مدعیان حقوق بشر با به وجود‌آورندگان داعش و امثال آنها، مورد مؤاخذه و محاکمه قرار بگیرند یقین بدانید دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جام جم درباره برنامه مشخص دولت برای احیای سرمایه اجتماعی و ایجاد همبستگی و امید در جامعه گفت: من به عنوان رئیس جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم؛ چه کسانی که به من رأی دادند و چه کسانی که به سایر نامزردها رأی داند و چه کسانی که به هر دلیلی رأی نداند، و خود را موظف می‌دانم که نسبت به حقوق مردم پاسداری و صیانت کنم، لذا نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اقدام می‌کنم. هر امری که بتواند سرمایه اجتماعی را افزون کند و از هزینه های اجتماعی بکاهد جزو دستور دولت مردمی خواهد بود.

رئیسی سؤال خبرنگار «راپلی» روسیه پیرامون امکان دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در صورت لغوم تحریم‌ها برای رفع شکلات میان دو کشور، با یک «خیر» پاسخ داد.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برنامه دولت جنابعالی برای بهبود وضعیت بورس و احیای اعتماد مردم به آن گفت: ما اعتماد مردم را به بازار سرمایه با اقداماتی باز می‌گردانیم؛ از جمله اقدامات این است که دولت بورس را به عنوان یک قلک برای خودش قرار نخواهد داد تا بخواهد کسری بودجه خودش را از آن جبران کند. حتما تلاش می‌کنیم که سهامداران خرد تضمین‌های لازم برای جبران خسارات دریافت کنند و سازوکارهای نظارتی در بورس را فعال می‌کنیم که خود این مسئله و فعال شدن صندوق توسعه از ایجاد تکانه‌ها در بورس که موجب خسارت و ضرر شود پیشگیری می‌کند. اقدام دیگر دولت عمق دادن به بورس است.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «سی ان ان» درباره مذاکره با دولت بایدن و انتظارات شما از دولت بایدن و پیشنهاد امریکا مبنی بر توافق جامع‌تر با ایران گفت: چرا به آقای بایدن به تعهدات دولت‌های قبلی آمریکا متعهد نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا آن است که سریعا به تعهدات خودشان عمل کرده و تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان بدهند با رفع همه تحریم‌ها صداقت دارند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد چون شاهد آورده‌ای مطابق آنچه در برجام پیش بینی شد، نبود. دلیل آن هم عهدشکنی امریکا و عمل نکردن به تعهدات توسط اروپایِی‌ها بود. تأکید می‌کنیم دولت امریکا به تعهداتش در این قرارداد عمل کند و پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای یا موشکی قابل مذکره نیست. مسئله‌ای که مذاکره شده، توافق شده، قرارداد منعقد شده، متعهد شدند، عمل نکردند، چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «پرس تی وی» درباره سیاست دولت سیزدهم برای آینده مسیر احیای برجام و واردار کردن آمریکا به لغو تحریم‌‌ها گفت: آنچه که سیاست جمهوری اسلامی ایران بودهو بارها اعلام شده این است که اقدامات هسته‌ای ما اقدامات مسالمت‌آمیز است و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون براساس اعلام‌های سازمان‌های بین المللی کاملا در چارچوب قوانین و مقررات بوده است. بازهم سؤال من این است علیرغم این مسئله، چرا موانع و مشکلات را پیش پای اقدامات هسته‌ای ایران قرار می‌دهند در حالی که به اعتراف مکرر آنها اقدامات هسته‌ای ایران هیچگونه مشکلی تاکنون نداشته است.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ای اف پی» فرانسه درباره اینکه شما در سخنان قبلی شهید بهشتی را الگوی حکمرانی نامیده بودید و امروز هم نخستین نشست خبری در مکانی به نام ایشان برگزار کرد، آیا انتخاب این مکان معنای نمادینی دارد، گفت: در آستانه شهادت آیت الله دمتر بهشتی و 7 تیر هستیم . این شهادت جلوه‌ای از سیاه‌دلی منافقین و جنایت هولناک آنها و جلوه‌ای از حمایت برخی کشورهای مدعی حقوق انسان و بشر از منافقین است. سؤال ما این است که چرا قاتلان این شهدا امروز در این کشورهای غربی پناه گرفته‌اند و این کشورها چه پاسخی به افکارعمومی دنیا دارد؛ قاتلانی که خودشان رسما اعلام کرده‌اند 17 هزار نفر را در این کشور به خاک و خون کشیدند و یکی از آنها شهید مظلوم آیت الله شهید بهشتی است.

وی افزود: شخصیت آیت الله بهشتی شخصیت بسیار جامعی بود. از جلوه‌های مهم سیره و زندگی ایشان اخلاص، عقلانیت، معنویت، اخلاق، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی بود. به عنوان شاگرد ایشان و مکتبشان، به نظرم آنچه ایشان را بسیار شاخص می‌کرد مسئله توجه به مردم و مردم‌باوری بود. در دنیا همه سیاستمداران اسم مردم رامی‌برند ولی بعضا تشریفاتی است اما آنچه امام (ره) وشهید بهشتی از مردم سخن می‌گفتند از روی باور بود و تشریفاتی نبود و حقیقتا به مردم علاقه‌مند بودند. من هم تأکید دارم به عنوان یک طلبه خدمتگزار از ایشان برای مردم‌داری، توجه به مردم و توجه به سازوکارهای کارامد در نظام ارزش قائل باشم. ایشان ساختارسازی برای نظام را دنبال کرد. من این ساز و کارها و ساختارها را برای مدیریت انقلابی در کشور بسیار مهم و مؤثر می‌دانم.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایسنا» درباره برنامه جنابعالی در نگاه به جریان‌ها و گروه‌های سیاسی برای شکل دادن به کابینه گفت: بارها اعلام کردم که به صورت مستقل وارد میدان شدم. از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های بزرگ که از نبده حمایت کردند صمیمانه سپاسگزارم اما برای تشکیل دولت خود را در برابر خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وام‌دار ملت خواهم بود. نگاه من در تشکیل دولت، انقلابی بودن، کارآمدی، فسادستیزی و مردم‌دار بودن است. اما توصیه من به رسانه‌ها آن است که گمانهزنی نکنید. ما برتر از این سامانه‌ای در اختیار شما، نخبگان و آحاد مردم قرار می‌دهیم .و با شاخص‌هایی که ارائه می‌دهیم در هر کوی و برزنی هر کسی فکر می‌کند فردی می‌تواند به عنوان مدیر و خدمتگزار در دولت آتی تأثیر داشته باشد، حتما معرفی کند. من در این قضیه از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم. محور برنامه دولت مردمی شایسته‌سالاری است.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار «سی سی تی وی» چین درباره روابط راهبردی ایران و چین گفت: دولت‌های مختلف ایران از ابتدای پیروزی انقلاب روابط با چین را دنبال می‌کردند و امروز هم روابط خوبی داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و ما حتما در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد. روابط بسیار خوبی را با چین دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و اجرای کردن این طرح حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیسی در پاسخ سؤال خبرنگار «ایلنا» درباره برنامه‌های دولت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی گفت: موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است. نظارت بر زنجیره تأمین و تولید کالاهای اساسی تا مصرف جزو اولویت‌های دولت خواهد بود. لکن اساس قضیه این است که ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی را باید با دلار یا خارج از کشور در یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت قطع شود به نحوی که ملت در تأمین کالاهای اساسی به یک خودکفایی واقعی برسد. این کار را اجرایی می‌دانیم وجزو برنامه‌های ماست و حتما از ابتدای کار خودکفایی کشور را در کالاهای اساسی کلید خواهیم زد.

رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه «المیادین» به عنوان سؤال پایانی درباره اینکه نظر شما درباره اینکه برخی مسئولان اسرائیلی جنابعالی را خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور ایران معرفی کردند و در اروپا نیز برخی نگرانی خود را از به خطر افتادن برجام در دوران ریاست جمهوری شما اعلام کردند، چیست؟ همچنین نظر شما درباره اتفاقات ده سال اخیر سوریه و رابطه با عربستان و سفر شما به عربستان یا بالعکس چیست، گفت: صهیونیست‌ها پاسخ مردم فلسطین و کسانی که حق‌شان غصب شده چگونه خواهند داد. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که طرح ما این است که به آرای عمومی فلسطینیان مراجعه شود چون آنها صاحب فلسطین هستند. رژیم صهیونیستی قبل از اینکه از ناحیه ما احساس وحشت کند باید از ناحیه مردم فلسطین، گروه‌های مقاومت و کسانی که حق انها را ضایع کرده بترسد و امروز آنکه ابتکار عمل را در میدان به دست دارد قطعا مجاهدان فلسطینی هستند. جمهوری اسلامی براساس سیاست امام(ره) و قانون اساسی، همواره حامی مظلومان خواهد بود و فلسطین مظلوم واقع شده و ما حامی فلسطین خواهیم بود.

رئیسی درباره مسئله یمن گفت: یمن باید هرچه زودتر توسط خود یمنی‌ها تدبیر و مدیریت شود و از هرگونه دخالت سعودی‌ها و کشورهای حامی سعودی‌ در یمن اجتناب شود و حمله و هجوم به زنان و کودکان یمنی متوقف شود. جمهوری اسلامی ایران بر توقف هرچه سریعتر جنگ علیه یمن تأکید دارد و یمن باید توسط خود یمنی‌ها اداره شود و آنها تصمیم بگیرند چگونه می‌خواهند کشورشان را اداره کنند.

وی پیرامون رابطه با عربستان سعودی اظهار کرد: ما می‌خواهیم با همه کشورهای دنیا از جمله همسایگان رابطه و تعامل داشته باشیم و اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور از طرف ایران هیچ مانعی ندارد و این سیاست را قبلا اعلام کردیم و الان هم تأکید می‌کنیم روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای منطقه از سوی جمهوری اسلامی با هیچ مانعی مواجه نیست.

رئیسی در پایان به دو نکته اشاره کرد و گفت: در خصوص ایرانیان خارج از کشور، در ابتدای دولت همه زمینه‌ها را برای بازگشت انها فراهم می‌کنیم. دولت همانطور که خود را نسبت به حقوق و امنیت مردم در داخل کشور موظف می‌داند، نسبت به ایرانیان خارج از کشور نیز خود را وظیفه‌مند می‌داند. آنها ایرانی هستند و ما نسبت به آنها هم مسئولیت داریم، لذا باید ورود ایرانیان به کشور از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود. نکته دوم اینکه سرمایه‌گذاری در کشور از سوی ایرانیان خارج از کشور باید در اولویت قرار گیرد. ایرانی که در خارج از کشور درآمدی کسب کرده، بهترین و امن‌ترین مکان برای او، سرمایه‌گذاری در داخل ایران است؛ سرزمین آبا و اجدادی او. امنیت هم کاملا برای این سرمایه‌گذاری وجود دارد و همه سرمایه‌گذاران در سرار دنیا بدانند امروز جمهوری اسلامی ایران جزو امن‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و این امنیت را دولت برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند.

رئیسی اظهار کرد: ما سامانه‌ای را برای ایده‌ها راه‌اندازی می‌کنیم و همه نخبگان، اصحاب رسانه، دانشگاهیان و حوزویان و همه صاحبان خرد و اندیشه که ایده‌ای برای اداره دولت و سامان دادن وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها دارند، ما در این بانک ایده‌ها، از ایده‌های آنها استقبال می‌کنیم و حتما ایده‌های آنها می‌تواند برای دولت بسیار گره‌گشا باشد. ارتباط مردم با بنده نیز نباید از طریق اقوام و خویشان و بستگان نباید تنظیم شود بلکه ما سامانه‌ای را برای ارتباط دائمی با مردم و با همه سطوح اجتماعی فعال خواهیم کرد و این ارتباط کاملا سازمان‌یافته و برنامه ریزی شده است که این غیر از حضور در اجتماعات مردمی است که انشالله کرونا از بشریت و صفحه روزگار ریشه‌کن شود و ما بتوانیم این ارتباطات را با همه محافل افزون کنیم. در برنامه‌های دولت ارتباط علی‌الدوام با همه سطوح جامعه جزو برنامه کاری بنده به عنوان خادم جمهور خواهد بود و برای همه دولتمردان و مدیرانی که همکار من خواهند بود ارتباط با مردم از شاخص‌های مهم ادامه مأموریت و مسئولیت آنها خواهد بود. در ادامه جا دارد از همه اصحاب رسانه از هر گرایش سیاسی سپاسگزار باشم. انصافا در دوره انتخابات بهترین کانال ارتباطی با مردم و تبیین دیدگاه‌ها رسانه‌ها بودند و من در ادامه راهم معتقدم رسانه‌ها نقش بسیار مهمی برای این ارتباط و انعکاس نظرات و دغدغه‌های مردم برای مدیران و تبیین دیدگاه‌های دولت برای مردم دارند.

انتهای پیام
captcha