پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های حوزوی در دانشگاه ادیان و مذاهب
کد خبر: 3979141
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های حوزوی در دانشگاه ادیان و مذاهب

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب از امکان شرکت کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های حوزوی اعم از طلبه و غیرطلبه در آزمون اختصاصی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، رحمان بوالحسنی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه درباره شرایط علاقه‌مندان شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب از دو طریق آزمون اختصاصی و آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کند. کلیه علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه اعم از طلبه و غیر طلبه می‌توانند از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش نسبت به تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کنند اما این دانشگاه یک آزمون اختصاصی ویژه طلاب حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند و از این طریق نیز نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کند.
 
وی افزود: به‌تازگی این امکان فراهم شده است که دانشجویان غیرطلبه فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های حوزوی ازجمله دانشگاه ادیان و مذاهب نیز بتوانند در آزمون اختصاصی این دانشگاه شرکت کنند.
 
دانشگاه ادیان و مذاهب پیشرو در میان دانشگاه‌های حوزوی
 
وی با اشاره به فهرست دانشگاه‌های حوزوی سراسر کشور گفت: دانشگاه‌های حوزوی با ساختاری دانشگاهی و محتوایی حوزوی و دانشگاهی فعالیت می‌کنند. این دانشگاه‌ها چندی پیش با راه‌اندازی یک اتحادیه، فعالیت‌های خود را منسجم‌تر و گسترده‌تر کرده‌اند. با رایزنی‌های صورت گرفته، فارغ‌التحصیلان غیرطلبه این دانشگاه‌های حوزوی نیز می‌توانند هم‌چون طلاب، در آزمون اختصاصی ورودی دانشگاه‌های حوزوی ازجمله دانشگاه ادیان و مذاهب شرکت کنند. این دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه ادیان و مذاهب، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه مفید، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علامه حلی، دانشگاه عدالت، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده اصول‌الدین، دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)، مؤسسه اخلاق و تربیت، دانشگاه معارف قرآن و عترت، دانشگاه امیرالمؤمنین(ع)، دانشکده هدی، مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، مؤسسه آموزش عالی علوم قرآن و حدیث علامه مجلسی.
 
بوالحسنی در ادامه افزود: طلابی که دارای سطح دو هستند، می‌توانند در آزمون مقطع کارشناسی ارشد و طلابی که دارای سطح سه هستند، می‌توانند در آزمون مقطع دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب شرکت و پس از قبولی به ادامه تحصیل بپردازند. اما طلابی که دارای مدرک رسمی کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه‌های سراسر کشور هستند نیز می‌توانند بدون توجه به مدرک تحصیلی حوزوی خود، در آزمون اختصاصی طلاب شرکت کنند.
 
راه‌اندازی دانشکده‌ها و رشته‌های جدید
 
بوالحسنی از راه‌اندازی دانشکده حقوق خبر داد و گفت: علاوه بر دانشکده حقوق، که به تازگی راه‌اندازی شده است، در تلاشیم دانشکده مطالعات ملل اسلامی را نیز راه‌اندازی کنیم. در دانشکده حقوق، رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد دایر است و رشته حقوق با چهار گرایش ویژه دانشجویان عراقی نیز فعال می‌باشد. رشته‌های فقه و حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی غیرحضوری، فقه مقارن و حقوق اسلامی و حقوق در مقطع کارشناسی ارشد نیز در دانشکده مذاهب دایر می‌باشد. به زودی رشته حقوق عمومی یا حقوق جزا در مقطع کارشناسی غیرحضوری را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد. مدارک اعطایی به فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها کاملاً با مدارک دانشجویان دیگر دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مجموعه حقوق دارای ارزش یکسان است. امیدواریم به‌زودی در مقطع دکتری نیز رشته حقوق را به دیگر رشته‌های این دانشکده اضافه کنیم.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: از جمله دانشکده‌هایی که چندی پیش در دانشگاه ادیان و مذاهب راه‌اندازی شده است، دانشکده زبان و فرهنگ ملل است. هم‌اکنون رشته ادبیات عرب ویژه دانشجویان عراقی در این دانشکده راه‌اندازی و تعداد قابل توجهی دانشجوی عراقی نیز جذب و مشغول تحصیل شده‌اند. در تلاش هستیم برای سال آینده این رشته را برای طلاب نیز فعال کنیم. از دیگر رشته‌هایی که به زودی در این دانشکده ارائه خواهند شد، می‌توان به رشته‌های مترجمی زبان انگلیسی، زبان آلمانی، زبان اسپانیایی و زبان ایتالیایی اشاره کرد.
 
وی افزود: فعالیت‌های دانشکده مطالعات ملل اسلامی نیز بیشتر حول بررسی مسائل کلامی مطالعات اسلامی در کشورهای مختلف است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک نسبت به جذب دانشجو در این دانشکده نیز اقدام کنیم. دانشکده رسانه نیز از دانشکده‌های جدید ماست که چند سالی است نسبت به جذب دانشجو در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات اقدام کرده و با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان ایرانی و عراقی مواجه شده است.
 
بوالحسنی به دیگر رشته‌هایی که در آینده‌ای نزدیک در دانشگاه ادیان و مذاهب دایر خواهند شد، اشاره کرد و گفت: به‌زودی در رشته‌های جنبش‌های نوپدید دینی، تصوف در جهان اسلام و ادبیات عرفانی در دانشکده عرفان نسبت به جذب دانشجو اقدام خواهیم کرد. هم‌چنین رشته‌های تاریخ اسلام در دانشکده شیعه‌شناسی و قرآن و عهدین در دانشکده ادیان از جمله رشته‌های جدید دانشگاه هستند که پس از طی مراحل قانونی نسبت به جذب دانشجو در این رشته‌ها نیز اقدام خواهیم کرد.
 
دانشگاه ادیان و مذاهب تبدیل به یک برند در سطح جهان شده است
 
وی گفت: بر اساس مجوز هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب، این دانشگاه می‌تواند در کلیه رشته‌های علوم انسانی ورود پیدا کند. بنابراین گرچه این دانشگاه به صورت تخصصی در حوزه ادیان و مذاهب فعالیت می‌کند و در این زمینه تبدیل به یک برند در سطح جهانی شده است اما در دیگر حوزه‌های علوم انسانی نیز مجوز راه‌اندازی رشته را دارد و در این زمینه در حال توسعه و گسترش است. تلاش ما این است همان‌طور که از ابتدا رویکردی بین‌المللی را در پیش گرفته‌ایم، نسبت به افزایش تعداد دانشجویان خارجی خود نیز اقدام کنیم. علاوه بر دانشجویان کشورهای همسایه و نزدیک، در تلاشیم از کشورهای اروپایی نیز دانشجو جذب کنیم. هم‌اکنون نیز صدها دانشجو از ده‌ها کشور آسیایی و آفریقایی به خصوص عراق در دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تحصیل هستند. ما این امکان را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده‌ایم که بتوانند به صورت غیرحضوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ادیان و مذاهب به تحصیل بپردازند.
 
مزایای تحصیل در دانشگاه‌ ادیان و مذاهب
 
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص مزایای تحصیل در این دانشگاه گفت: طلاب عزیز می‌توانند به شرط اخذ معدل 17 و بیشتر در طول تحصیل، از پرداخت شهریه معاف شوند. هم‌چنین تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، مطالعات زن و خانواده، حقوق، فقه مقارن و حقوق عمومی و فقه مقارن و حقوق جزا مشمول پرداخت شهریه است. تحصیل در مقطع کارشناسیِ غیرحضوری، کارشناسی ارشدِ غیرحضوری و نیز دکتری مشمول پرداخت شهریه است اما این امکان فراهم شده است که پس از پرداخت هزینه تحصیل در ترم اول، تسهیلاتی در اختیار دانشجویان اعم از طلبه و غیرطلبه قرار داده شود. بدین ترتیب دانشجویان می‌توانند بدون مراجعه به بانک، از طریق تسهیلات، ماهانه شهریه تحصیل خود را پرداخت کنند. ضمن آن که دانشجویان عزیز می‌توانند برای دریافت وام تحصیلی پرداختی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز اقدام کنند.
 
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: هم‌اکنون ثبت‌نام در آزمون ورودی اختصاصی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب در حال انجام است و کلیه طلاب و فارغ‌التحصیلان طلبه و غیرطلبه دانشگاه‌های حوزوی می‌توانند از طریق سایت اینترنتی azmoon.urd.ac.ir نسبت به ثبت‌نام در این آزمون اقدام کنند. آزمون اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب در مقاطع کارشناسی ارشد در 18 تیر 1400 و دکتری در 7 خردادماه 1400 برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
captcha