رئیس‌جمهور منتخب قادر به تحقق حکمرانی اخلاقی است / آرامش پساانتخاباتی؛ نشانه بلوغ سیاسی مردم و جریان‌ها
کد خبر: 3979297
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
حمیدرضا ترقی:

رئیس‌جمهور منتخب قادر به تحقق حکمرانی اخلاقی است / آرامش پساانتخاباتی؛ نشانه بلوغ سیاسی مردم و جریان‌ها

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ظرفیت‌های دولت سیزدهم در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب و ارتقای اخلاق‌مداری در مدیریت کشور گفت: حرکت در جهت حکمرانی مطلوب مبتنی بر اخلاق و دین مستلزم این است که فرد منتخب مردم به این مبانی آگاه بوده و به آن هم پایبند باشد و خوشبختانه حجت‌الاسلام رئیسی در مناظره‌ها نشان داد از سعه صدر بالایی برخوردار است و با توجه به رویکرد تحولی در قوه قضاییه قادر است در راستای اسلامی‌تر شدن دولت و حکمرانی اخلاقی تحول مطلوبی را در مدیریت اجرایی کشور انجام دهد.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکز حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیام حضور مردم در انتخابات 28 خرداد به رغم مشکلات فراوان معیشتی، کرونا و جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن برای تحریم انتخابات گفت: کشور در این انتخابات به طور همه‌جانبه تحت هجوم تبلیغاتی و رسانه‌ای عوامل خارجی و داخلی علیه مشارکت مردم قرار داشت که ما‌ه‌ها برای تحریم‌ انتخابات تلاش گسترده‌ و هزینه سنگینی انجام داده بودند و تمام رسانه‌های معاند در کنار عوامل داخلی در جهت کارشکنی و تقویت راهبرد ضد جمهوریت بیگانگان ایفای نقش کردند که از جمله این اقدامات افزایش نارضایتی مردم، تشدید فشارهای اقتصادی و موضع‌گیری‌های ناامیدانه و بهره بردن از شخصیت‌های دارای نفوذ و پایگاه اجتماعی بود تا طرح تحریم انتخابات و کاهش شدید مشارکت را عملی کنند.

وی افزود: مردم در برابر همه این مسائل با لبیک به ندای رهبری مانند همیشه متوجه آثار و تبعات نامطلوب عدم حضور در عرصه سیاسی شدند و برای مقابله با توطئه‌های دشمن وارد عرصه شدند و علیرغم مشکلات ناشی از فقدان تعرفه، دیر باز شدن شعب اخذ رأی و اختلالات فراوان سیستم الکترونیکی احراز هویت و سایر عوامل، به صورت بی‌سابقه‌ای تا 2 بامداد به مدت تقریبا 19 ساعت در پاس صندوق های رأی حاضر شدند و نتیجه رأی رئیس‌جمهور منتخب نسبت به آرای دور اول رؤسای جمهور پیشین کاهش خاصی نداشت و تقریبا در یک سطح بود.


بیشتر بخوانید:


ترقی اظهار کرد: درباره تحلیل بخشی از آرای باطله هم باید گفت که این نشانه نارضایتی از وضعیت موجود بود، نه نارضایتی از نظام و انقلاب و بخشی از این افراد نارضایتی خود را با رأی باطله نشان دادند. به اعتقاد من تلاش دشمن برای تحریم انتخابات و قهر مرم با صندوق‌های رأی شکست خورد و جمهوری اسلامی انتخاباتی در چارچوب استانداردهای بین‌المللی همراه با رقابت جدی برگزار کرد.

فرایند آرام انتقال قدرت در کشور

ترقی درباره تحلیل فضای پساانتخابات و وجود نوعی آرامش و تبریک سریع رقبا و حتی اصلاح‌طلبان به پیروز انتخابات گفت: هرچه از عمر انقلاب اسلامی گذشته، مردم در عرصه سیاسی پخته‌تر و بالغانه‌تر عمل می‌کنند و به تبع آن انتخابات از حالت احساسی و هیجانی به سمت انتخاب عقلانی حرکت می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه سلامی بیان کرد: این انتخاب عقلانی رقابت سیاسی را هم عقلانی کرده و معیارهای اخلاقی و ارزشی را بر ان حاکم می‌کند و برنامه‌محوری بر فردمحوری و جریان‌محوری غلبه پیدا می‌کند. لذا عقلانی و منطقی شدن فرآیند انتخابات باعث می‌شود که در نهایت فرآیند انتقال قدرت از یک حالت جنجال و درگیری سیاسی به سبقت در خیرات و مسابقه در خدمت‌رسانی تبدیل شود و امروز انتقال قدرت در کشور از یک جریان سیاسی به جریان سیاسی دیگر اولا با خواست مردم انجام می‌شود و ثانیا این فرآیند در آرامش و با کمترین تنش انجام می‌شود.

ظرفیت دولت سیزدهم در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب

ترقی در پاسخ به این سؤال که دولت سیزدهم به عنوان اولین دولت گام دوم انقلاب تا چه اندازه می‌تواند حرکت به سمت حکمرانی اخلاقی و دولت اسلامی را سرعت دهد، گفت: حرکت در جهت حکمرانی مطلوب مبتنی بر اخلاق و دین مستلزم این است که فرد منتخب مردم به این مبانی آگاه بوده و به آن هم پایبند باشد. خوشبختانه حجت‌الاسلام رئیسی در مناظره‌ها نشان داد از سعه صدر بالایی برخوردار است و اخلاق‌مداری را بر رفتارهای هیجانی و پوپولیستی ارجحیت می‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: از طرف دیگر از آنجا که ایشان مسلط بر فقه سیاسی اسلامی که همان فقه سیاسی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است، هستند قطعا می‌تواند شیوه‌های نوین حکمرانی را متناسب با شرایط و اقتضائات کشور بر مبنای معیارهای دینی و ارزشی تطبیق دهند.

وی یادآور شد: تصور عده‌ای این است که روحانیت نمی‌تواند کشور را در شرایط امروز جهانی و همره با تحولات بین‌المللی اداره کند در حالی که سند تحول قضایی در دوره ریاست ایشان بر قوه قضاییه ثابت کرد که می‌توان با استفاده از مبانی دینی و تجارب بشری و امروزی تحولی در نظام قضایی ایجاد کرد که اگر همین نظام تحولی در دولت شکل بگیرد شاهد یک حرکت جهشی در مدیریت و حکمرانی کشور در راستای اسلامی‌تر شدن دولت و حکمرانی مطلوب خواهیم بود که برای مردم جهان نیز جاذبه زیادی خواهد داشت.

روحیه جهادی و شایسته‌سالاری؛ الزامات حرکت جهشی کشور

ترقی درباره ضرورت فراجناحی بودن دولت سیزدهم منطبق بر شایسته‌سالاری برای جهش کشور در گام دوم انقلاب گفت: اگر مبنای گزینش در انتخاب کابینه و دستگاه اجرایی به طور واقعی مبتنی بر شایسته‌سالاری باشد و این شایسته‌سالاری نیز بر پایه شاخصه‌هایی همچون انقلابی‌گری، روحیه جهادی، تقوا، مردم‌باوری، تخصص و کارآمدی باشد به طور طبیعی به صورت فراگیر همه نیروهای خلاق، توانمند، کارآمد و علاقه‌مند به نظام و معتقد به آرمان‌های انقلاب را جذب می‌کند و چنین دولتی همان الگویی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان دولت جوان انقلابی و حزب‌اللهی یاد کردند که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند.

وی تصریح کرد: البته رئیس‌جمهور منتخب برای پیدا کردن این نیروهای شایسته نیازمند کمک همه نخبگان سیاسی و احزاب و گروه‌های معتقد به ارزش‌های انقلاب اسلامی است تا بتواند شایسته‌سالاری را در نظام اجرایی کشور محقق کرده و عوامل ناکارآمد و عاملان وضعیت نامطلوب فعلی کشور را با نیروهای کارآمد، ارزشی و پایبند به بیانیه گام دوم انقلاب جایگزین کند تا زمینه این حرکت جهشی و تحولی فراهم شود.

ترقی در پایان اظهار کرد: جهش کشور قطعا با نیروها و مدیران فعلی امکان‌پذیر نیست و مستلزم روحیه جهادی و شایسته‌سالاری است و دولت سیزدهم با حرکت بر مدار الگوی اسلامی و اخلاقی حکمرانی می‌تواند این نیروهای شایسته را دور هم جمع کرده و کشور را در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام دوم حرکت دهد.  

انتهای پیام
captcha