آشتیانی: ۵۸ کشور شرکت کردند/ طباطبایی: استاد خارجی لازم نداریم
کد خبر: 3979349
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
گزارش ایکنا از نشست دوسالانه کارتون کتاب؛

آشتیانی: ۵۸ کشور شرکت کردند/ طباطبایی: استاد خارجی لازم نداریم

دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب گفت: ما توان بالایی در زمینه هنر کارتون کتاب داریم و همچنین هنرمندان برجسته‌ای داریم که می‌توانیم جای هنرمندان شاخص خارجی از توانایی آن‌ها استفاده کنیم.

مشارکت 58 کشور در دوسالانه کارتون کتاب/ انتظار آموزش از داوران خارجی را نداریمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب صبح امروز اول تیر با حضور هادی آشتیانی؛ مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دوسالانه در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف و در سالن جلسات کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

آشتیانی در این نشست با اشاره به وظیفه نهاد کتابخانه‌ها در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: نهاد کتابخانه‌ها در این زمینه هنر پرمفاهمه کارتون را مورد توجه قرار داده و با همکاری خانه کاریکاتور ایران، دوسالانه بین المللی کاتون کتاب را با هدف بسیج افکار خلاقانه هنرمندان کارتونیست در جهان، ترویج کتاب و کتابخوانی و نقد هنرمندانه دوری از کتاب و کتاب نخواندن برگزار می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه طی ۵ دوره ۶ هزار ر به دبیرخانه جشنواره رسیده است، آثار برگزیده در بیلبرد‌های سطح شهر، نمایشگاه‌ها و ... به نمایش گذاشته شده است و یا در مناسبت‌های مختلف نظیر هفته کتاب در سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

آشتیانی ادامه داد: در بخش جانبی این جشنواره، حمایت ویژه از مبتدیان مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم در زمینه پرورش استعداد‌های جدید نیز گام مثبتی برداریم. همچنین به منظور تقویت هنر کارتون کتاب آمادگی لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و به نمایش گذاشتن آثار در گالری‌ها را داریم.

شجاعی طباطبایی، دبیر دوسالانه کارتون کتاب نیز در ادامه گزارشی از روند برگزاری این دوسالانه ارائه کرد و گفت: برگزاری منظم و مستمر این جشنواره، اهدای جوایز فاخر و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی، حضور داوران برجسته و سرشناس و همچنین کاتالوگ جشنواره شرایطی را رقم زد که ما از پنج ستاره ممکن هر ۵ ستاره را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این دوسالانه تا ۹ تیر تمدید شده است، افزود: در این دوره از دوسالانه کارتون کتاب موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» و «کتاب و کرونا» مورد توجه قرار گرفته است و آثار از سوی دو تیم سه نفره خارجی و چهارنفره ایرانی داوری خواهند شد.

شجاعی طباطبایی در ادامه بیان کرد: هنرمندان ۵۸ کشور با ارسال ۱۵۰۰ اثر در این دوره از جشنواره مشارکت داشتند که کشور‌های ایران، چین و آمریکای لاتین بیشترین میزان مشارکت را داشته است. جوایز این دوره نیز به ترتیب نفر اول تا سوم ۱۵۰۰ یورو، ۱۰۰۰ یورو و ۵۰۰ یورو همراه با تندیس و تقدیرنامه و در بخش جنبی نیز به هر هنرمند جوان و مبتدی برگزیده ۵ میلیون تومان اهدا خواهد شد.

دبیر دوسالانه کارتون کتاب در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره حق‌الزحمه داوران گفت: قرار نیست حق‌الزحمه‌ای به داوران تعلق یابد، بلکه این حق‌الزحمه در قالب اهدا و ارسال صنایع‌دستی تولید ملی نظیر قالیچه خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره چگونگی استفاده از تجربه هنرمندان شاخص خارجی بیان کرد: این هنرمندان سرشان خیلی شلوغ است و امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی وجود ندارد و نمی‌توان از آن‌ها انتظار کارگاه آموزشی را داشت. از سویی هم ما توان بالایی در زمینه هنر کارتون کتاب داریم و همچنین هنرمندان برجسته‌ای داریم که می‌توانیم از توانایی آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha