تبلیغ مسئله اساسی حیات اجتماعی ماست / غفلت کرده‌ایم
کد خبر: 3979382
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
حجت‌الاسلام قمی:

تبلیغ مسئله اساسی حیات اجتماعی ماست / غفلت کرده‌ایم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم چهلمین سال فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اهمیت تبلیغ، تصریح کرد: از تبلیغ برای به میدان آوردن مردم و بازکردن گره‌های کشور غفلت کرده‌ایم.

تبلیغ مسئله اساسی حیات اجتماعی ما است/ غفلت کرده‌ایمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت چهلمین سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و افتتاح رویداد ملی نشر خوبی‌ها امروز سه‌شنبه یکم تیرماه همزمان با میلاد امام رضا(ع) با حضور حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام تقوی، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس، علی‌رضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از مبلغان کشور برگزار شد.

در این مراسم  ابتدا حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، اعلام کرد: امروز طی برنامه‌های مختلف در سراسر کشور از هزار مبلغ این سازمان تجلیل می‌شود و به صورت نمادین نیز در تهران 17 مبلغ مورد تقدیر قرار می‌گیرند. 

در ادامه حجت‌الاسلام ماندگاری طی سخنانی گفت: خدا را شکر می‌کنیم که به برکت انقلاب امر امام رضا(ع) که فرمودند: «خدا رحمت کند کسی را که امر اهل بیت(ع) را احیا کنند؛ سوال شد امر شما چیست؟ فرمودند: معارف ما را یاد بگیرند و به دیگران یاد دهند» محقق شد. 

وی ادامه داد: به برکت حضور امام رضا(ع) در ایران آیه 54 سوره مائده نیز محقق شد و گروهی پرچم اسلام ناب محمدی(ص) را برافراشتند.

حجت‌الاسلام ماندگاری نخ تسبیح تحقق این آیات را مبلغان دانست و گفت: تبلیغ اگر بتواند به رتبه عالی خود برسد، تأثیر آن هم عالی خواهد شد. 

وی به سه مرحله تبلیغ اشاره کرد و گفت: مرحله اول تبلیغ، علمی است که شامل مستندگویی، قابل فهم گویی و کاربردی حرف زدن است که قطعاً تأثیرگذار است و اکنون مردم به عقلانیت دین، قابل فهم بودن و کاربردی بودن آن واقف شده‌اند. 

چرا خوبی را تکرار نمی‌کنید

وی رتبه بالاتر تبلیغ را تبلیغ عینی دانست و گفت: نشان دادن سیره انبیا و اولیا، شهیدان و حتی خود مردم به مردم در چنین مرحله‌ای رخ می‌دهد. باید به مردم نشان داد شما که در اربعین، محرم، مراسم‌ دینی و ... خوب بودن را آموخته‌اید، چرا این خوبی را تکرار نمی‌کنید.

حجت‌الاسلام ماندگاری مرحله سوم تبلیغ را چشاندن معارف دین دانست و گفت: وقتی مبلغ حرف می‌زند باید حرف‌هایش نشان دهد که لذت اعمال دینی را چشیده و می‌خواهد این لذت را دیگران نیز بچشند.

در ادامه این مراسم از تمبر چهلمین سال فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی و دو تندیس قاصدک زرین و نهضت تبلیغات رونمایی شد و از خانواده مرحوم محمد سعید جباری، جهادگر انقلابی، احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون، محمدجواد موحد، مدیر باشگاه فیلم سوره، نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه به سمت خدا، پیام تیرانداز و محسن مهدیان،‌ مدیر عامل و سردبیر خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت، مؤلف و ارائه کننده ایده‌های تبلیغی، احسان صفرزاده، نویسنده کتاب ماورای مرز و کیاپاشا، مؤسس گروه‌های جهادی با اهدای تندیس قاصدت زرین تقدیر به عمل آمد. 

زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان کردن این مطلب که مشکل جامعه ما این است که قدر امام جامعه نادیده گرفته شده است، گفت: قدر امام جامعه را کسی نمی‌داند، در روی دیگر سکه قدر مردم هم دانسته نمی‌شود. آنگونه که اسلام به ما یاد داده که قدر امام و مردم را بدانیم باید خیلی بیشتر کار کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: افقی که باز شد دو وظیفه عمده را نصیب ما کرده است که بتوانیم این مسیر را هموار کنیم. بخشی از این مسیر فراتر از انتخاب فرد و گروه و ...، ایجاد یک جریان اجتماعی قوی مبتنی بر ولی و امام جامعه است که اساس کار خود را خدمت و افزایش معرفت و آگاهی مردم بگذارد و بصیرت را بالا ببرد و در انتخابات وارد دعواها نشود اما با بالا بردن معرفت جامعه کاری کند مردم خود دست به انتخاب درست بزنند.

وی ادامه داد: برای تحقق این مسئله نیاز به انسجام همه اجزای انقلاب داریم و تمام دستگاه‌های تبلیغی و حاکمیتی باید به میدان بیایند و مردم را برای تغییر و تحول در کشور به میدان بیاورند. ما فرصت نداریم؛ این 42 سال که آمده‌ایم تجربه گران‌بهایی کسب کرده‌ایم و در آینده باید به نقطه‌ای برسیم که با افتخار اگر هنر دولت موجود این بود که با 70 درصد مشارکت دولت را تحول گرفت و با 50 درصد مشارکت تحویل داد هنر دولت حجت‌الاسلام رئیسی این باشد که با 80 درصد مشارکت تحویل دهد.

در ادامه از خانم‌ها فتحی و نخعی‌پور و میراحمدرضا حاجتی، حجت‌الاسلام احمدصحت قل، طاهر ده پهلوان، حجت‌الاسلام سیدمحمد صادق مصباح موسوی، احمد بابایی، سعید کرمعلی و اکبر شبخی با اهدای لوح تقدیر و قاصدک زرین تجلیل شد.

سخنران بعدی این مراسم حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود. وی طی سخنانی کوتاه، گفت: هم حق مردم شریف بیش از حد خدمت ماست و هم حق ولی جامعه بیش از اینهاست. حق مؤثرین حوزه تبلیغ، مسجدی‌ها، بانوان فعال، فعالان عرصه هنر و رسانه و ... نیز بیش از بضاعت ماست.

وی افزود: تعبیر مقام معظم رهبری این است که «هر هدف بزرگی که ترسیم کنید با تبلیغ دست‌یافتنی است. تبلیغ را جدی بگیرید. چه مقصود بزرگ‌تری از انقلاب می‌توانید تصویر کنید؛ انقلاب شکوهمند ایران محصول تبلیغ است». تبلیغ مسئله اساسی حیات اجتماعی ماست و حتماً از تبلیغ غفلت کرده‌ایم برای به میدان آوردن مردم و برای بازکردن گره‌های کشور.

حجت‌‌الاسلام دسمی از اساتید شناخته شده حوزه تربیت تشکیلاتی نیز طی سخنانی به تشریح اولویت تربیت فرد و جامعه اشاره کرد و گفت: مبلغ باید اساس کار خود را بر جماعت‌سازی بگذارد که نتیجه آن جامعه‌سازی و انسان‌سازی است.

جریان تبلیغ را کالبد شکافی کنیم

حجت‌الاسلام تقوی، رئیس فراکسیون روحانیت مجلس نیز تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که باید بیشتر بحث شود خود تبلیغ است. باید به صورت یک جریان تبلیغ را کالبد شکافی کنیم چراکه تبلیغ یکی از مسائل مهم برای تربیت، هدایت و بصیرت افزایی در جامعه است.

وی به اصول تبلیغ از دیدگاه قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن واژه بلاغ مطرح شده است و پیامبران وظیفه دارند تا سخن خداوند را برای مردم بیان کنند. بلاغ مبین در فرهنگ اسلامی با پروپاگاندای غربی تفاوت دارد. بلاغ مبین رساندن یک محتواست؛ گاهی حرف‌های خوبی زده می‌شود اما محتوایی منتقل نمی‌شود. مبلغی که بتواند محتوا را در ذهن مخاطب بنشاند و در او تأثیر بگذارد در بلاغ مبین موفق بوده است.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به اینکه طی قرن‌ها محتوای دین تغییر نکرده است اما باید زبان هر عصر را شناخت، گفت: باید زبان روز را برای تبلیغ دانست و این نیازمند شناخت مخاطب است. باید زبان عصر و نسل را شناخت. فرق روحانیون و روشنفکران این بوده که روشنفکران خوب حرف می‌زدند اما نمی‌توانستند در مردم تأثیر بگذارند. احساس خویشاوندی بین مردم و روحانیون همیشه وجود داشته است.

وی تصریح کرد: اکنون نیز با وجود همه بی‌انصافی‌هایی که در مورد روحانیت می‌شود، معتقد هستم هنوز روحانیت مؤثرترین و قدرتمند‌ترین است.

انتهای پیام
captcha