آغاز طرح ملی نذر آب 4؛ از تأمین آب شرب تا توزیع بسته‌های غذایی
کد خبر: 3979411
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
دبیرکل جمعیت هلال احمر خبر داد؛

آغاز طرح ملی نذر آب 4؛ از تأمین آب شرب تا توزیع بسته‌های غذایی

دبیرکل جمعیت هلال احمر بیان اینکه در آستانه آغاز طرح نذر آب 4 هستیم، گفت: فقط به دنبال تأمین آب شرب این مناطق نیستیم؛ خشکسالی تبعات زیادی در پی دارد و تلاش می‌کنیم تا با سایر آسیب‌ها نیز مقابله کنیم.

ثبه گزارش ایکنا، محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر امروز یکم تیرماه،‌ در نشست خبری آغاز طرح ملی نذر آب 4 گفت: تحریم‌ها در سال‌های اخیر محدودیت‌های زیادی برای جمعیت هلال احمر ایجاد کرده و همین مسئله ضرورت کمک رسانی رسانه‌ها و مردم به هلال احمر را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در آستانه آغاز طرح نذر آب 4 هستیم، گفت: این یکی از وظایفی است که فدراسیون جهانی بر عهده جمعیت‌های ملی گذاشته شده و امروز با توجه به شیوع خشکسالی در استان‌های جنوبی و شرقی کشور، این طرح در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفته است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در طرح نذر آب، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مدنظر قرار گرفته‌اند زیرا خشکسالی بیشتر در این مناطق رخ داده است. در این طرح استان‌هایی نیز به عنوان معین پشتیبان تعیین شده‌اند. در استان سیستان و بلوچستان 8 شهرستان هدف هستند و از ظرفیت خیران نیز در این مناطق استفاده می‌شود. در استان خراسان جنوبی 3 شهرستان، در استان هرمزگان 2 شهرستان و در جنوب کرمان نیز 2 شهرستان شامل این طرح می‌شوند.

قوسیان‌مقدم با تأکید بر اینکه فقط به دنبال تأمین آب شرب این مناطق نیستیم، اظهار کرد: خشکسالی تبعات زیادی در پی دارد و تلاش می‌کنیم تا با سایر آسیب‌ها نیز مقابله کنیم. از جمله تیم‌های تخصصی پزشکی و بهداشتی به مناطق اعزام می‌شود. از سوی دیگر خدمات معیشت محور نیز در این مناطق ارائه می‌شود و بسته‌های غذایی را در میان ساکنان این مناطق توزیع خواهیم کرد. همچنین لایروبی قنوات و اجرای طرح‌های آبی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت مجموعه‌ای از خدمات در طرح نذر آب اجرا می‌شود.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تانکرهای آب بزرگ بهداشتی نیز به مناطق منتقل می‌شود تا ساکنان فصل گرما را راحت‌تر پشت سر گذارند. دستگاه‌های آب شیرین کن با توجه به کمک‌های انجام شده نیز احتمالاً در این مناطق نصب می‌شوند. کمک‌های بین‌المللی نیز در صورت اختصاص عیناً در این مناطق هزینه می‌شود. مردم این مناطق شریف و اصیل هستند و باید بهترین خدمات را در اختیار آن‌ها قرار داد. بسته‌های آموزشی و تحصیلی نیز در این مناطق توزیع می‌شود تا کودکان این مناطق نیز از مباحث آموزشی عقب نمانند.

وی افزود: امید است در 3 ماه آینده اتفاقات خوبی بیفتد. امسال خشکسالی در مناطق جنوبی زودتر آغاز شده است. ارزیابی‌ها را در این مناطق انجام داده و به سرعت خدمات به این 4 استان ارائه می‌شود. در سه طرح گذشته نذر آب 714 کادر پزشکی اعزام و به 107 هزار نفر خدمات درمانی ارائه شد. 1365 تانکر آب در سه طرح گذشته به مناطق و روستاها ارسال شد. همچنین بیش از 440 هزار بطری آب در این مناطق توزیع و نزدیک به 15 هزار اقلام دارویی نیز توزیع شده است. ارزش اقلام حمایتی در سه سال گذشته شامل 13.7 میلیارد تومان بوده است.

در ادامه سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به اهم فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در سال 1400 گفت: خانه‌های هلال در 5400 نقطه فعال شده‌اند و این ظرفیت خوبی برای آموزش و مقابله با بحران‌ها در کشور است. استقبال خوبی در روستاها از خانه‌های هلال بوحود آمده و انبار امدادی نیز در روستاها در همین راستا ایجاد شده است. در مجموع 101 هزار و 710 نفر عضو خانه هلال داریم که آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند. 531 دوره آموزشی نیز در این خانه‌ها برگزار شده است. بیش از 700 شناسنامه خطرپذیری روستاها تدوین شده تا در مواقع بحران بتوان از آن استفاده کرد. در روستاها 28 میلیارد تومان کمک جمع‌آوری شده و در این مسیر هزینه شده است.

قوسیان‌مقدم در خصوص کنترل مرزهای کشور گفت: امروز کنترل 14 مرز ادامه دارد. 29 هزار مورد تست pcr دراین مدت انجام شد و نزدیک به 390 هزار نفر نیز کنترل شده‌اند.

وی در خصوص طرح ملی نهضت سبز گفت: سازمان جوانان هلال احمر 20 سال است که در این عرصه فعالیت دارد و از 15 اسفند تا 15 فروردین‌ماه، با حضور 10 هزار نیروی جوان، 30 هزار نهال کاشته و 20 هزار نهال نیز میان شهروندان توزیع شد. فرهنگ‌سازی نیز در این عرصه در دستور کار قرار گرفته است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در خصوص فعالیت‌های سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: تا به امروز 50 درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور از طریق هلال احمر وارد کشور شده که یک اتفاق بسیار بزرگ است زیرا تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع شده است که تهیه اقلام ابتدایی را برای کشور ما نیز سخت می‌کند. امروز کشور در وضعیتی است که انتقال یک ریال را نیز غیرممکن می‌کند و تمامی این موارد سبب می‌شود تا ارزش کار هلال احمر بیشتر فهمیده شود. همچنان نیز تلاش‌ها ادامه دارد تا محموله‌های بیشتری از واکسن وارد کشور شود.

وی افزود: واکسیناسیون درمان نیست و حتی شنیده شده برخی گونه‌ها در برابر واکسن مقابله می‌کنند. بنابراین تزریق واکسن میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد اما همچنان درگیر این بیماری خواهیم بود. باید تلاش کنیم در همین راستا اقلام بهداشتی بیشتری تولید کنیم که هلال احمر در این عرصه نیز به شدت فعال است. در زمینه تأمین داروهای حیاتی از جمله انسولین همچنان تلاش‌ها ادامه دارد و تمام تلاش ما این است تا گره‌ای از مشکلات مردم باز کرده و آرامش روانی به جامعه تزریق کنیم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در خصوص مراکز درمانی خارج از کشور گفت: هلال احمر امروز در 14 کشور مراکز درمانی فعال دارد که برخلاف انتقادهای وارد باید اعلام کرد که بودجه خاصی برای این مراکز درمانی درنظر گرفته نمی‌شود و این مراکز خودگردان هستند. از سوی دیگر جمعیت‌های ملی به یکدیگر متعهد هستند و باید به یکدیگر کمک کنند. باید توجه داشت که ایران در ابتدای شیوع کرونا یک میلیون ماسک به چین اهدا کرد اما پس از ورود کرونا به ایران، آن‌ها کمکی نزدیک به 100 برابر به ایران کردند. بنابراین این گونه نیست که ایران فقط کمک کننده باشد.

واریز سود بیمارستان دبی به داخل کشور 

قوسیان‌مقدم ادامه داد: امروز یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های دبی متعلق به هلال احمر است که از قبل از انقلاب در آن جا افتتاح شده و درآمد خوبی دارد و حتی سود این مرکز به داخل کشور منتقل می‌شود. این گونه نیست که بودجه‌ای از کشور برای این مراکز درمانی خارج شود. امروز وزارت بهداشت در تمامی شهرهای ایران خدمات‌رسانی می‌کند و باز هم اگر نیاز باشد هلال احمر به وزارت بهداشت در مناطق محروم کشور خودمان کمک خواهد کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اظهار کرد: از جمله اتفاق های خوبی که در هلال احمر در ماه های اخیر رقم خورده، برگزاری دوره‌های تربیت مربی است که تحت عنوان آن توانستیم در سال گذشته 8 هزار نفر را تحت آموزش قرار دهیم. در همین راستا تجهیزات آموزشی خوبی نیز تهیه و مربیان تخصصی سامان‌دهی شدند و در راستای تکامل این روند فعالیت‌های پژوهشی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در خصوص انبارهای امدادی هلال احمر گفت: نزدیک به 500 انبار در سراسر کشور وجود دارد که اقلام امدادی در آن‌ها توزیع شده است. پاسخگویی انبارهای هلال احمر به حوادث کامل و بدون وقفه و بدون کمبود است اما به صورت کلی کمبودهایی وجود دارد. برای حوادث بزرگ نیاز است تا بیشتر انبارهای هلال احمر تجهیز شوند. باید توجه داشت که نمی‌توان اقلام غذایی را در انبارها نگهداری کرد و به همین علت اقلام کمی در انبارها نگهداری می‌شود تا با فساد موادغذایی روبه‌رو نشویم. رویکرد ما این است که با انبارهای بزرگ فروشگاه‌ها قرارداد منعقد کرده تا در صورت نیاز سریعاً در اختیار هلال احمر قرار گیرند.

وی افزود: در حوادث و وضعیت‌های بحرانی صرفاً هلال احمر مسئول نیست و در کنار تیم‌های امدادی ضرورت دارد تا سایر دستگاه‌ها نیز در کنار ما حاضر شوند. آب، راه، مسکن و سایر حوزه‌ها هر کدام مسئولی دارند که در مواقع بحران باید پای کار آیند. امروز هلال احمر در سازمان داوطلبان نقش مطالبه‌گر را ایفا می‌کند و تلاش می‌کنیم تا دیگران را ترغیب به انجام کار خیر کنیم. در همین طرح نذر آب خیرین بودند که هزینه لوله‌کشی آب و لایروبی قنات را پرداخت کردند. ورود نیروهای تازه نفس و اعتبارات قطعاً می‌تواند به این عرصه کمک بسزایی کند.

قوسیان‌مقدم در پایان گفت: در طرح نذر آب 3 حدود 10 میلیارد ریال خدمات درمانی ارائه کردیم و همچنین در حوزه آب نیز 28 میلیارد ریال و در سایر خدمات نیز 80 میلیارد ریال هزینه صرف کردیم. بخشی از این را خیرین و بخشی را نیز هلال احمر تأمین کرد. می‌توان امسال اعتبارات بیشتری را جذب کرد و تلاش‌ها نیز در همین راستاست. هلال احمر در حوزه کمک به غزه نزدیک به 10 میلیارد ریال کمک مردمی جمع کرد اما نزدیک به 23 میلیارد ریال کمک رسانی داشت. امروز می‌توان امیدوار بود که با توجه به این آمار، کمک‌های بیشتری در راستای اجرای طرح نذر آب 4 جذب شود.

انتهای پیام
captcha