آواز رابط ادبیات ماست / گوش جامعه از موسیقی‌ ارزشمند فاصله گرفته‌ است
کد خبر: 3979430
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
در آیین رونمایی از آلبوم «هزاران» مطرح شد؛

آواز رابط ادبیات ماست / گوش جامعه از موسیقی‌ ارزشمند فاصله گرفته‌ است

مدیرعامل خانه موسیقی در آیین رونمایی از آلبوم «هزاران» اظهار کرد: آواز رابط ادبیات ماست. ایران تنها جغرافیا نیست، بلکه میراث، فرهنگ و آیین است و موسیقی سنتی که ما میراث کهن ماست، باید حفظ شود.

 آواز رابط ادبیات ماست

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «هَزاران» به همت انجمن موسیقی ایران، امروز سه‌شنبه 1 تیرماه در تالار رودکی با حضور نوازندگان و خوانندگان و مسئولین برگزار شد.

آلبوم موسیقی «هَزاران» ساز و آوازی از نوازندگان و خوانندگان مطرح کشور است که به سبک‌های اساتید بنام قدیم موسیقی می‌پردازد. این اثر، قدمی مهم در پاسداشت و ترویج این هنر اصیل معرفی شده است. خوانندگانی چون امیر اثنی عشری، پوریا اخواص، مهدی امامی، مجتبی عسگری، حسین علیشاپور و سجاد مهربانی در کنار نوازندگانی مانند پویان خلیلی، علی بوستان، هوشمند عبادی، محمد آدینه محمدی، هادی منتظری و محمد امین اکبرپور، در این اثر به صورت دو به دو به اجرای ساز و آواز پرداختند.

در این مراسم، علی نیکنام، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران گفت: سال گذشته کلیات این آلبوم در انجمن تصویب شد و برای اجرایی شدن آن اقدامات لازم انجام پذیرفت. پس از تأیید، جناب حسین علیشاپور مسئولیت فنی آن را به عهده گرفت و کار آغاز شد. این پروژه از کارهای مهم انجمن موسیقی است که قطعاً در آینده ادامه پیدا می‌کند.

مدیر عامل انجمن موسیقی ایران افزود: در این چارچوب، اقداماتی برنامه‌ریزی شده است و به زودی درباره آنها اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد. از دیگر اقدامات انجمن موسیقی، اجرای کنسرت آنلاین‌ است که درحال برگزاری است و در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. همچنین جشنواره موسیقی جوان که فراخوان آن منتشر شده است و از امروز منتظر ارسال آثار هستیم.

اثر خوب همیشه شنیده خواهد شد و ماندگار است

مظفر شفیعی ضمن ابراز خرسندی از انتشار این آلبوم بیان کرد: در این روزگار، اوضاع و احوال موسیقی چندان خوب نیست. امیدوارم این اوضاع بد روی افکار هنرمندان و آثار خوب آنها تأثیر بدی نگذارد. از خوانندگان درخواست دارم که عرصه را خالی نکنند تا آواز ادامه‌دار باشد. بسیاری تصور می‌کردند بعد از فوت استاد شجریان، آواز ایرانی در خطر قرار بگیرد، اما معتقدم با حضور هنرمندان جوان، این عرصه خالی نخواهد شد. به این حرف‌ها گوش نکنند که شنونده آواز کم شده است و کسی گوش نمی‌دهد؛ باید کار خود را انجام دهید. مطمئن باشید کار خوب همیشه شنیده خواهد شد و ماندگار است.

وی یادی از مرحوم استاد عبدالوهاب شهیدی و علی‌مرادخانی کرد و افزود: در مدت اخیر بزرگان زیادی را از دست دادیم و به خاطر کرونا هنرمندان موسیقی از هم دور شدند. این نباید بهانه‌ای برای دور شدن ما از هم باشد.

ایران تنها جغرافیا نیست، ایران میراث، فرهنگ و آیین است

محمدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی گفت: من نسبت به این جلسات بسیار مشتاقم؛ چرا که خودم را از این طایفه می‌دانم و معتقدم اینگونه آثار را باید ترویج کرد و به آنها توجه بیشتری معطوف کرد. یکی از وظایف انجمن موسیقی، حمایت از همین گونه آثار است و امیدوارم که ادامه پیدا کند. 

 آواز رابط ادبیات ماست

مدیرعامل خانه موسیقی افزود: نمی‌‌توان برای جامعه قواعدی تعیین کرد که تنها به یک گونه موسیقی بپردازد. همه موسیقی‌ها باید وجود داشته باشند، اما نه به این قیمت که بخش هویتی خودمان را فراموش کنیم. متأسفانه امروز این خطر به شدت ما را تهدید می‌کند. هرکسی باید جای خودش باشد و جایگاه خود را بداند. اگر رسانه‌ای مثل صداوسیما داشتیم که به این امر توجه می‌کرد و بخش‌های مختلف حاکمیت وظایف خود را درست انجام می‌دادند؛ کسی مدعی چیزی نبود و حرفی هم گفته نمی‌شد. اما وقتی که این بخش مهم فراموش می‌شود، از این دست گلایه‌‎ها پیش می‌آید. اینها موضوعاتی فراموش شده‎‌اند که باعث شده بخش مهم هویتی ما به خطر بیافتد، کما اینکه این اتفاق رخ داده است و گوش‌ نسل جوان و جامعه ما از موسیقی‌های ارزشمند فاصله گرفته‌ است. ذائقه شنیداری مخاطب بر اساس عادت شنیداری صورت می‌گیرد، پس وقتی این عادت شنیداری به آواز وجود نداشته باشد، رفته رفته ذائقه تغییر می‌کند. به این ترتیب، جامعه با موسیقی اصیل خود بیگانه می‌شود.

وی همچنین با ذکر این نکته که آواز رابط ادبیات ماست، افزود: در گذشته بسیاری از بزرگان، اشعار زیادی حفظ بودند که یکی از علت‌های آن گوش دادن به آواز بود که رابط ادبیات غنی ماست.

نوربخش در ادامه افزود: ایران تنها جغرافیا نیست، بلکه مشتمل بر میراث، فرهنگ و آیین است. این بخش موسیقی که میراث کهن ماست، باید حفظ شود. تجلی و تبلور موسیقی سنتی ایران در ساز و آواز است. به یک نوازنده و خواننده زمانی استاد می‌گوییم که بعد از گذراندن آموزش‌ها و سال‌ها مرارت با استعداد و توانایی به ذات خود کارهای ارزشمندی را خلق ‌کند. همچنین خوانندگی در موسیقی ایرانی بسیار کار مهم، بزرگ و ارزشمندی است. خوانندگی کار هرکسی نیست. نیازمند سال‌ها تلاش و ممارست است تا یک خواننده درجه اول بتواند حضور پیدا کند.

نوربخش با بیان اینکه هنرمندان دخیل در این آلبوم از این قاعده مستثنی نیستند، افزود: همه آنها سال‌ها تلاش کردند و مرارت کشیدند تا به این جایگاه رسیده‌اند. در روزگاری که اکثر افراد دنبال دیده شدن به هرقیمتی هستند، اینها در بازار مکاره‌ موسیقی اسیر ذائقه نشدند. این افراد پایداری کردند و بر اصول خود استوار هستند که بسیار ارزشمند است.

فرهنگ زیربنا و اقتصاد روبنای جامعه است

در ادامه محمد الهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی در وزارت ارشاد گفت: به گمان من فرهنگ زیربنا و اقتصاد رو بنای جامعه است و گره‌گشایی مسائل اقتصادی مستلزم احیای ارزش‌های فرهنگی در جامعه است.  چنانچه به این موضوع توجه کنیم، بسیاری از معضلات اجتماعی حل خواهد شد و سپس اقتصاد نیز درست خواهد شد. مطمئن هستم تیم مدیریتی که در مجموعه‌های مدیریتی کشور به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد، برای حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های خوبی خواهند داشت و گام‌های رو به جلویی گذاشته خواهد شد.

 آواز رابط ادبیات ماست

وی ادامه داد: طی یک سال و نیم گذشته در انجمن موسیقی تلاش کردیم که متناسب با ایام کرونا و تعطیلی‌هایی که حاصل شده، افق‌هایی را باز کنیم. یکی از این ایده‌های حمایتی، شروع اجراهای آنلاین بود که مشکلات خاص خود را داشت، اما به مرور تلاش کردیم با افزایش کیفیت ضبط و تصویر، مردم تشویق به دیدن این اجراها بشوند. سه دوره در سال گذشته برگزار شد و امسال در خرداد، تیر و مرداد ادامه پیدا خواهد کرد. یکی از اهداف، کمک به هنرمندان در راستای ارتقای انگیزه آنان برای ادامه فعالیت بود و هدف دیگر اینکه مردم از موسیقی درست و فاخر جدا نشوند که حمایت خوبی در این زمینه صورت گرفت.

الهیاری با ذکر این نکته که طرح حمایت از تولیدکنندگان آلبوم‌های موسیقی جدی در دست کار انجمن موسیقی است، گفت: این اقدام با هدف کمک به ناشرانی است که تولید آثار فاخر می‌کنند. طرح دیگر حمایت از نوازندگان است که به زودی جزئیات آن از سوی انجمن موسیقی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در انتها ابراز امیدوای کرد که در طرح‌های حمایتی، آثار خوبی مانند آلبوم «هزاران» تولید شود و این قبیل آثار ادامه‌دار باشد.

در ادامه از هنرمندان این اثر تقدیر و از این آلبوم رونمایی شد.

آواز رابط ادبیات ماست

گزارش از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha