فعالیت 110 کانون خدمت رضوی در مساجد تهران آغاز شد / ویژگی بندگان خوب خدا از لسان امام رضا(ع)
کد خبر: 3979450
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰

فعالیت 110 کانون خدمت رضوی در مساجد تهران آغاز شد / ویژگی بندگان خوب خدا از لسان امام رضا(ع)

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در مراسم افتتاح و آغاز به‌ کار 110 کانون خدمت رضوی در مساجد استان تهران، به تشریح پنج ویژگی بندگان خوب خدا از لسان امام رضا(ع) پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاح و آغاز به کار 110 کانون خدمت رضوی در مساجد استان تهران ظهر امروز سه‌شنبه، اول تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، علیرضا جانه، سرپرست کانون‌های خدمت رضوی استان تهران و تنی چند از مسئولان آستان قدس رضوی در مسجد علی بن‌ابی‌طالب(ع) منطقه 5 تهران واقع در خیابان آیت‌الله کاشانی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین میرشاه‌ولد، مسئول کانون تبلیغ دینی کانون‌های خدمت رضوی استان تهران به ارائه گزارشی از روند اجرای طرح ایجاد کانون‌های خدمت رضوی در مساجد پرداخت و ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: در این روز ولادت حضرت ثامن‌الائمه(ع)، حرکت بسیار ارزشمندی در راستای افتتاح کانون‌های خدمت رضوی در مساجد و خانه‌های خدا انجام شده است.

وی با بیان اینکه خادمی حضرت ثامن‌الحجج(ع) در گذشته شرایط بسیار سختی داشت و فقط برای افراد خاصی امکان‌پذیر بود، افزود: با ورود آیت‌الله رئیسی به آستان قدس رضوی، توسعه زیادی در بحث خادم، مخدوم و خدمت ایجاد شد که طبق این برنامه، هر فردی در تمامی نقاط عالم می‌تواند خادم امام هشتم(ع) باشد.

5 ویژگی بندگان خوب خدا از لسان امام رضا(ع) / آغاز فعالیت 110 کانون خدمت رضوی در مساجد تهران

حجت‌الاسلام میرشاه‌ولد ادامه داد: با اجرای این طرح نورانی، تعداد 20 کانون تخصصی در مجموعه آستان قدس رضوی تعریف شده است که هر کانون نیز به صورت تخصصی نسبت به ارائه رایگان خدمات مختلف به مردم و محرومان اقدام می‌کند. در این شرایط تمامی افراد می‌توانند بخشی از خدمت خود را در محل و بخش دیگر را نیز در خود آستان انجام داده و در این راستا ایفای نقش کنند.

مسئول کانون تبلیغ دینی کانون‌های خدمت رضوی استان تهران بیان کرد: پیشنهاد تشکیل کانون‌های خدمت رضوی در مساجد از سوی آستان مطرح شد و مسئولان مرکز رسیدکی به امور مساجد نیز همکاری صمیمانه‌ای در اجرای این طرح داشته و دارند. با ایجاد این کانون‌ها هر فردی و در هر رشته تخصصی می‌تواند به نوعی خدمتگزار آستان مقدس امام رضا(ع) بوده و با امام مهربانی‌ها پیوند روح و جان برقرار کند.

وی تصریح کرد: اگر انسان در اجرای تمامی امور خیر، روح و جان خود را با امام رضا(ع) پیوند داده و کار را تقدیم محضر آن بزرگوار کند، زندگی برای او شیرین خواهد شد. امروز و در ایام ولادت امام رضا(ع) برنامه افتتاحیه 110 کانون خدمت رضوی در 110 مسجد استان تهران برگزار می‌شود و امیدوار هستیم تا این سفره مهرورزی در تمامی مساجد کشور گسترده شود و همگان از خوان رحمت رضوی که افتخار کشور ما هستند، بهره ببرند و شرایطی فراهم شود که بتوانیم در قالب این طرح معنوی و فرهنگی، خدمت به محرومان و نیازمندان را توسعه دهیم.

در ادامه این آیین و پس از اجرای برنامه مداحی و قرائت سلام خاصه امام رضا(ع)، برنامه رونمایی از لوح افتتاحیه و آغاز به‌کار 110 کانون خدمت رضوی در مساجد استان تهران با حضور آیت‌الله زنجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و علیرضا جانه، سرپرست کانون‌های خدمت رضوی در استان تهران برگزار شد.

5 ویژگی بندگان خوب خدا از لسان امام رضا(ع) / آغاز فعالیت 110 کانون خدمت رضوی در مساجد تهران

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز طی سخنانی ضمن خیرمقدم به علما، ائمه جماعت و حضار در مراسم و نیز عرض تبریک به مناسبت میلاد امام رضا(ع) اظهار کرد: وجود مبارک امام رضا(ع) دارای القاب فراوانی هستند که یکی از القاب مهمی که برای ایشان ذکر شده و اولین بار نیز از سوی امام صادق(ع) بیان شده، عالم آل محمد(ص) است.

وی ادامه داد: وجود مبارک امام صادق(ع) به فرزند گرامیشان امام کاظم(ع) فرمودند: «إنّ عالمَ آلِ محمد لَفی صُلبِکَ و لَیتَنی اَدرَکتُه فإنّه سُمّیَ امیرالمؤمنین علیٍّ(ع)؛ همانا عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم، همانا او هم‌نام امیرالمؤمنین علی(ع) است». با اینکه وجود مبارک امام صادق(ع)، خود دریای بی‌کران علوم مختلف بوده و در تمامی ابواب فقهی نیز روایتی از ایشان صادر شده است، اما ایشان در رابطه با وجود مبارک امام رضا(ع) چنین حدیثی ایراد می‌کنند که این مسئله نشان از عظمت وجودی حضرت ثامن‌الائمه(ع) دارد.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم در ادامه به روایتی از امام رضا(ع) در کتاب تحف‌العقول عن آل‌الرسول(ص) اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در این روایت که در پاسخ به سؤال یکی از اصحاب بیان شده است، به پنج ویژگی بندگان خوب خدا اشاره می‌کنند که می‌تواند سند بسیار دقیقی برای تطبیق و عرضه افراد به منظور سنجش میزان خوب بودن خود نزد خداوند متعال باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: امام رضا(ع) در پاسخ به این سؤال این‌چنین می‌فرمایند: «اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا؛ بهترین بندگان کسانی هستند که هنگام انجام کار نیک خرسندند و هنگام ارتکاب عمل زشت از خداوند طلب بخشش کنند و آنگاه که چیزی به آنان داده شود، سپاسگزار بوده و زمانی که به مصیبتی دچار شوند، صبر کنند و در هنگام خشم نیز دیگران را عفو کنند».

5 ویژگی بندگان خوب خدا از لسان امام رضا(ع) / آغاز فعالیت 110 کانون خدمت رضوی در مساجد تهران

وی ادامه داد: اولین ویژگی بندگان خوب خدا این است که به محض اینکه کار خیری انجام می‌دهند، خوشحال می‌شوند. این افراد هرگاه کار نیکی انجام می‌دهند، به دنبال قدرشناسی دیگران نیستند و این مسئله باعث می‌شود تا در برابر قدرناشناسی دیگران، از عمل خود پشیمان نشوند.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم با اشاره به برگزاری آیین افتتاح 110 کانون خدمت رضوی در 110 مسجد استان تهران اظهار امیدواری کرد که کانون‌های خدمت رضوی در تمامی 3490 مسجد استان تهران ایجاد شده و برای خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان فعال شوند و بتوانند فعالیت‌های تمامی فعالیت‌های خیرخواهانه خود را با نیت امام رضا(ع) انجام دهند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه ایجاد کانون‌های خدمت رضوی در مساجد طرح بزرگ فرهنگی است که که باید توسعه پیدا کند، گفت: همگان باید زندگی خود را با ولایت امام رضا(ع) مشحون کنند و از برکالت وجودی ایشان بهره‌مند باشند. باید طوری برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که تمامی کارهایمان رنگ و بوی امام رضا(ع) به خود گیرند.

وی بیان کرد: دومین ویژگی بندگان خوب خدا این است که زمانی که گرفتار گناه و خطایی می‌شوند، بلافاصله استغفار کرده و کارهای خطا و بد خود را جبران می‌کنند. این افراد کسانی هستند که تحمل خطا و استباهات خود را نداشته و هر لحظه به درگاه الهی استغفار می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم با اشاره به سومین ویژگی بندگان خوب خدا، تصریح کرد: سومین ویژگی بندگان خوب خدا، شکرگزاری در برابر تمامی نعمت‌های الهی است. البته متأسفانه به فرمایش قرآن کریم فقط عده قلیلی هستند که شکرگزار نعمت‌های بی‌کران الهی هستند. نعمت‌های خداوند متعال بی‌کران و غیر قابل احصا است و نمی‌توان آن‌ها را شمارش کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: امام صادق(ع) در پاسخ به فردی که نزد آن حضرت آمده و قصد گله و شکایت از زندگی خود داشت، تمامی نعمت‌های الهی از جمله نعمت ولایت معصومین(ع)، بهشت، ایمان محکم، سلامتی و ... را برشمرده و او را از گله و شکایت برحذر کردند.

وی در ادامه بیان کرد: چهارمین ویژگی بندگان خوب خدا، صبر در برابر مصیبت‌ها و سختی‌ها است. بسیاری از افراد به دنبال راحتی و خوشی در این دنیای فانی هستند؛ در حالی که خوشی دائم و بدون سختی فقط در عالم آخرت و بهشت به دست می‌آید و این دنیا برای مؤمنان دار مکافات است. مؤمنان باید در برابر مصائب دنیا صبر پیشه کنند تا خداوند اجر ایشان را به آن‌ها عطا کند.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم ادامه داد: پنجمین ویژگی بندگان خوب خدا، عفو در هنگام عصبانیت است. این بندگان از بدی‌ها و خطاهای دیگران چشم‌پوشی کرده و آن‌ها را عفو می‌کنند. در روایات چنین آمده است که «العَفْوُ تاجُ المَكارِمِ؛ گذست تاج مکارم اخلاق است». در صحرای محشر خطاب می‌آید، کسانی که حقی به گردن خدا دارند، بایستند که در این هنگام، کسانی که دیکران را عفو کردند و کسانی که بین دو گروه و یا دو مسلمان را اصلاح کردند، در محضر خداوند متعال می‌ایستند و خداوند نیز حق ایشان را عطا خواهد کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار امیدواری کرد که همگان به جایی برسند که از این پنج ویژگی بندگان خوب خدا بهره‌مند بوده و در راه کمال الهی گام بردارند.

انتهای پیام
captcha