مؤسسات قرآنی در انتظار اتفاقات جدید / طرح‌های قابل اجرا مصوب شود
کد خبر: 3979506
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
اگر من مسئول بودم / ۶

مؤسسات قرآنی در انتظار اتفاقات جدید / طرح‌های قابل اجرا مصوب شود

مدیرعامل مؤسسه «نسیم اختران قرآنی» اراک با بیان اینکه نتیجه حرکت با برنامه مراکز قرآنی، توسعه فرهنگ قرآن و تربیت جوانان و نوجوانان قرآنی است، گفت: متأسفانه هنوز این اتفاقات رخ نداده است و همچنان منتظر اتفاقات جدید در حوزه قرآن هستیم.

مؤسسات قرآنی در انتظار اتفاقات جدید / سطح‌بندی مؤسسات ضروری است

علی شیخی، فعال قرآنی و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «نسیم اختران قرآنی» اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: در سطح کلان قوانین و برنامه‌های خوب قرآنی تدوین می‌شود، اما در قالب اجرا و تخصیص بودجه متأسفانه آنچه باید باشد نیست و نمود عینی در بخش اجرا ندارد.

وی بیان کرد: زمانی دوره‌های تربیت معلم قرآن از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار و مورد استقبال مخاطب قرار می‌گرفت، اما پس از مدتی برگزاری دوره‌ها به مؤسسات قرآنی برون‌سپاری شد، با توجه به اینکه مؤسسات در ابتدا مورد حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی  بودند و پس از مدتی از چرخه حمایت خارج شدند و همین عامل باعث ضعیفی و در نهایت تعطیلی برخی مؤسسات شد.


بیشتر بخوانید:


شیخی ادامه داد: مؤسسات قرآنی بر اساس توانمندی مجوز دریافت نمی‌کنند و اکثراً داوطلبان تأسیس مؤسسه گمان می‌کردند با راه‌اندازی مرکز قرآنی قرار است کار تجاری انجام دهد تا بتواند خود را اداره کنند و همین عامل باعث غیرفعال شدن تعداد بسیاری از مراکز قرآنی شد و تنها چند مؤسسه که مدیر آن مؤسسه صاحب فکر بود و یا کیسه‌ای برای بهره‌برداری از فعالیت‌های قرآنی ندوخته بود، در میدان باقی ماند.

وی تصریح کرد: قبول داریم که واگذاری یا برون‌سپاری باید صورت گیرد، اما این برون‌سپاری باید به قیمت توسعه کار و رشد قرآن تمام شود. اگر دقت شود برون‌سپاری با هدف ارتقای طرح و برنامه‌های قرآنی انجام شود، قطعاً این اقدام منتج به خروجی مطلوب و تربیت نیروهای متخصص خواهد شد، اما در این حوزه اهداف محقق نشد و خروجی خوبی را شاهد نبودیم،‌ چراکه در این حوزه تنها عده‌ای خاص تصمیم‌گیرنده هستند و این امر باعث شد تا متأسفانه وضعیت مؤسسات به شکل فعلی درآید.

این فعال قرآنی اضافه کرد: منکر پیشرفت‌های قرآنی فعلی نسبت به قبل از انقلاب نیستیم، قطعاً فعالیت‌های قرآنی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب با تحول همراه بود، اما بعد از گذشت 4 دهه فعالیت‌ها راضی‌کننده نیست و باید بهتر از این باشد.

شیخی در پاسخ به این سؤال که آیا سطح‌بندی مؤسسات قرآن به توسعه فعالیت‌ها منتج می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه مؤسسات سطح‌بندی نشدند و اگر این امر انجام و طبق همان اعتباراتی تزریق شود، قطعاً به توسعه و رشد فعالیت‌های قرآنی منتج خواهد شد، متأسفانه علاوه براینکه مؤسسات سطح‌بندی نیستند، نظارتی نیز بر عملکرد آنان از سوی دستگاه‌های مربوطه وجود ندارد. به طور مثال مؤسسه ما از سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده است، با توجه به اینکه مجوز ما از ارشاد است، هیچ مسئولی از این مجموعه حال ما را نپرسیده است، البته گاه به واسطه طرح و برنامه‌های اجرایی از سوی مؤسسه حمایت‌هایی می‌کنند، اما انتظار ما این است که بیشتر مورد توجه و ارزیابی و نظارت قرار گیریم. مؤسسات فعال فرقی با مؤسسات غیرفعال ندارند و بودجه‌ای نیز از سوی دولت برای مؤسسه‌های فعال در نظر گرفته نمی‌شود. نتیجه حرکت با برنامه مراکز قرآنی، توسعه فرهنگ قرآن و تربیت جوانان و نوجوانان قرآنی است، متأسفانه هنوز این اتفاقات رخ نداده است و ما همچنان منتظر اتفاقات جدید در حوزه قرآن هستیم.

وی نبود متولی واحد در حوزه قرآن را بزرگترین مشکل و کمبود فعالیت‌های قرآنی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان تعطیل است و مسئولان نیز رغبتی برای برگزاری این جلسه ندارند. کمبود اعتبارات مالی نیز از دیگر کمبودهایی است که بارها در مورد آن صحبت می‌شود و ترتیب اثری نیز داده نمی‌شود. در حوزه ادغام و تشکیل اتحادیه هنوز با مشکل مواجه هستیم.

شیخی از کم‌توجهی دولت در حوزه قرآن ابراز تأسف و گلایه کرد و افزود: دولت نسبت به مباحث قرآنی بی‌توجه بود و توجهات تنها در حد چند بخش‌نامه خلاصه می‌شد و شاهد اقدام جدی نبودیم. خلاقیت و ابتکار در ایجاد طرح‌های قرآنی وجود دارد، اما استقبالی از سوی مدیران و متولیان نمی‌شود. مؤسسه «نسیم اختران قرآنی» طرح‌های خوبی برای معاونت قرآن وزارت ارشاد ارسال کرد،، مورد حمایت قرار نگرفت و مسکوت ماند. اگر پایگاه و یا مرکزی برای جمع‌آوری، بررسی، ارزیابی، هدف‌گذاری و حمایت طرح‌های قرآنی احداث شود می‌توان زودتر به نتیجه رسید.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «نسیم اختران قرآنی» اراک در پایان اظهار کرد: متأسفانه بودجه‌ای از مرکز برای طرح‌های قرآنی فعالان استانی در نظر گرفته نمی‌شود، بودجه تزریقی تنها برای انجام مصوباتی است که از مرکز به ادارات استانی ابلاغ می‌شود. اگر هدف توسعه فرهنگ قرآن است باید طرح‌ها از کل کشور جمع و مورد ارزیابی قرار گیرد و طرح‌های قابل اجرا با نتیجه‌دهی خوب مصوب شود.

انتهای پیام
captcha