فرمول رژیم مصرف رسانه‌ای صحیح + فیلم
کد خبر: 3979507
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
تکنیک‌های سواد رسانه‌ای / 10

فرمول رژیم مصرف رسانه‌ای صحیح + فیلم

پرخوری رسانه‌ای که باعث مشکلات روانی و حتی اعتیاد رسانه‌ای می‌شود و کم خوری رسانه‌ای که به سوء تغذیه رسانه‌ای منجر می‌شود هر دو آسیب‌زننده هستند، پس لازم است یک رژیم مصرف رسانه‌ای صحیح برای خودمان داشته باشیم.

فرمول یک رژیم مصرف رسانه‌ای درست + فیلمبه گزارش ایکنا، در دنیای کنونی تمام ابعاد زندگی انسان در سیطره رسانه‌‌هاست و این خطر بزرگ همیشه وجود دارد که رسانه‌ها ما را فریب دهند. به همین دلیل باید بدانیم با هر پیام و مطلب رسانه‌ای چگونه مواجه شویم و دروغ و حقیقت پیام‌ها را به چه نحو تشخیص دهیم.

برای یادگیری این مهم باید اصول سواد رسانه‌ای را آموزش ببینیم. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت بسیار بالای سواد رسانه‌ای در عصر کنونی، به تهیه و ارائه مطالب آموزشی با محور سواد رسانه‌ای اقدام کرده است. در این مجموعه کلیپ‌های آموزشی حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات، اصلی‌ترین تکنیک‌های سواد رسانه‌ای را به مخاطبان ایکنا آموزش می‌دهد.

وی در دهمین و آخرین بخش از این مجموعه آموزشی در خصوص رژیم مصرف رسانه‌ای، گفت: رژیم مصرف رسانه‌ای تقریباً شبیه رژیم غذایی است. آیا شما دوست دارید هر روز فقط شیشلیک بخورید؟ یا همیشه فقط یک نوع غذا داشته باشید؟ خیر؛ شما در رژیم غذایی خودتان انواع غذاها را دارید. رژیم مصرف رسانه‌ای نیز همینطور است. شما باید سعی کنید در دریافت رسانه‌های مختلف ترکیبی از رسانه‌ها را در نظر گیرید.

باور کنید اگر همیشه فقط مخاطب یک شبکه تلویزیونی باشید استرس می‌گیرید و حتی بیمار روانی می‌شوید. در مورد استفاده از فقط یک روزنامه، خبرگزاری و کتاب هم همینطور است. یعنی باید ترکیبی از رسانه‌های مختلف را امتحان کنید و خود را در معرض انواع رسانه‌‌ها البته به مقدار لازم قرار دهید. پس این تنوع در مصرف رسانه یکی از اصول اساسی رژیم مصرف رسانه‌ای است که در موضوعات سواد رسانه‌ای مهم است و برای خانواده‌، والدین، معلمان، دانش‌آموزان و ... فوق‌العاده اهمیت دارد.

نکته مهم دیگر میزان مصرف است. اگر شما انواع غذاها را دارید آیا قرار است از همه آنها بخورید؟! خیر باید به اندازه مصرف کرد. اگر شما صبح تا شب فقط از برنامه تلگرام تلفن‌همراهتان استفاده کنید، آخر شب شیوه رفتار و گفتار و سبک‌زندگیتان تغییر خواهدکرد. این وسایل و ابزار رسانه‌ای برای رفاه ما هستند؛ اگر قرار باشد شما تا چهار صبح در این فضا باشید و هشت صبح هم خواب‌آلوده به سر کار بروید طبیعتاً آن ابزار در خدمت شما قرار نگرفته است.

مقدار مصرف باید تنظیم شده باشد. یک فرمول وجود دارد؛ اگر یک ساعت و نیم در شبانه‌روز زمانبندی خود را برای استفاده از محتوای فضای مجازی تنظیم کنید کفایت می‌کند. این یک و نیم ساعت نه در یک نوبت بلکه در سه شیفت شبانه‌روز و هر شیفت نیم ساعت باید باشد و با مصرف بیش از این میزان شما تبدیل به معتاد فضای مجازی می‌شوید که باید برای ترک اعتیاد رسانه‌ای به کمپ بروید؛ پس به درستی و به اندازه از این وسایل استفاده کنید.

اگر هم به اندازه از این وسایل ارتباطی استفاده نکنید دچار سوء تغذیه می‌شوید. در این دوره جدید اگر از این ابزار اطلاع‌رسانی غافل شوید روند زندگیتان دچار اخلال خواهد شد. البته برخی از این ابزار جنبه سرگرمی دارند. اصولاً یکی از کارکردهای اصلی همه رسانه‌ها در دنیا سرگرمی است که در ایران به آن کمتر توجه کرده‌ایم. سعی کنید در لابلای  مصرف رسانه‌ای خودتان در فضای مجازی مقداری را به مصرف سرگرمی که می‌توان اسمش را گذاشت تنقلات تغذیه‌ای رسانه‌ای، اختصاص دهید.

یعنی در کنار آن همه اخبار رسمی، جدی، منفی و ناامید کننده در چند کانال جُک، لطیفه و ... هم عضو شوید و این کانال‌ها را ببینید. این موارد استرس شما را کاهش می‌دهد. پس رژیم مصرف رسانه‌ای مثل رژیم مصرف تغذیه‌ای که برای همه انسان‌ها کاربرد دارد برای تمام کسانی که می‌خواهند سواد رسانه‌ای کافی داشته باشند ضروری است.

انتهای پیام
captcha