کتاب «تاریخ انگاره شیعی زیارت بر پایه بازسازی کتاب المزار اشعری» منتشر شد
کد خبر: 3979563
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

کتاب «تاریخ انگاره شیعی زیارت بر پایه بازسازی کتاب المزار اشعری» منتشر شد

کتاب «تاریخ انگاره شیعی زیارت بر پایه بازسازی کتاب المزار اشعری» از سری کتاب‌های حوزه تاریخ تشیع به قلم حامد خانی (فرهنگ مهروش) از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

به گزارش ایکنا، پژوهشگران مطالعات تاریخی و تطبیقی ادیان، ابعاد مختلف پدیده دینی زیارت را در فرهنگ‌های مختلف مرور کرده، و ابعاد مختلف آن را باز کاویده اند؛ ابعادی هم، چون ارزش دین‌شناختی آیین‌های زیارتی، جایگاه بنیادین زیارتگاه‌ها در ادیان، تاثیر آیین‌های زیارت بر شکل‌گیری مباحث و مکاتب کلامی، پیامد‌های زیست‌محیطی و اقتصادی زیارت، و تاثیر روابط بینافرهنگی بر آن.

از جمله بحث‌ها در باره کارکرد آیینی زیارت، بررسی تاثیر آن بر شکل‌گیری فرقه‌ها یا حتی تبدیل تدریجی فرقه‌ها به دین است. برخی دین‌شناسان به مطالعه مراکز زیارتی توجه نشان داده اند که جایگاهی مقدس در سنت ادیان کهن داشته‌اند و بنیان‌گذاران ادیان جدید خواسته‌اند معنویت از یادرفته آن‌ها را احیاء کنند. برخی هم به زیارتگاه‌هایی توجه کرده‌اند که نخست پیروان مذاهبی مخالف با اکثریت آن‌ها را در مناطقی پرت و دورافتاده بنا نهاده‌اند و به‌مرور با تطور تدریجی آن فرقه ها، این مراکز نیز مرکزیت دینی یافته‌اند. آزمودن این قبیل تحلیل‌های دین‌شناختی بدون بازخوانی میراث اسلامی، خاصه میراث شیعی، دشوار می‌نماید.

در اثر حاضر کوشش شده است تا کهن‌ترین نگرش‌های شیعیان به زیارت بر پایه بازسازی متن کهن و از یادرفته کتاب المزار سعد بن عبدالله اشعری (درگذشته ۳۰۳ ق) تحلیل شود. از اهداف اصلی تألیف این کتاب، متقاعد کردن خوانندگان آن در رابطه با پی جویی، واکاوی و شناخت آیین‌های زیارتی کهن و بعضا منسوخ شیعیان، درک اسباب و علل رواج هر یک یا منسوخ شدن شان، ارتباط شان با شکل گیری، تثبیت و تحولات بعدی جامعه شیعی و تأثیر جریان‌های فکری مختلف بر توسعه آیین‌های زیارتی است.

علاوه بر این، این اثر به دنبال تبیین این نکته مهم است که باز شناسی تاریخ زیارات شیعی نیازمند بازسازی چندین اثر مهم دیگر از مزارات است و منابعی در آن مطرح می‌شوند که در این مطالعه کوشش می‌شود نشان داده شود بسیاری از آن‌ها از میان نرفته اند؛ بلکه صرفا در قالب مجموعه‌هایی منسجم‌تر جای گرفته و قابل بازیابی اند.

این اثر در میان دانشجویان فاضلی که قرار است موضوعی برای پایان‌نامه برگزینند دارای اهمیت شایانی است، زیرا گام نخستینی است که در این حوزه مطالعاتی برداشته شده و دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با تلاش، تعمق و تتبع به شناخت ژرف تری از تاریخ دین و انسان دست یابند.

یادآور می‌شود، کتاب «تاریخ انگاره شیعی زیارت بر پایه بازسازی کتاب المزار اشعری» در قطع رقعی با قیمت ۵۸۰۰۰۰ هزار ریال و ۳۱۴ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان این حوزه مطالعاتی قرار گرفته است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانید به سایت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) مراجعه کنند.

کتاب «تاریخ انگاره شیعی زیارت بر پایه بازسازی کتاب المزار اشعری» منتشر شد

انتهای پیام
captcha