500 طرح اشتغال‌ حاصل از مهاجرت معکوس کارآفرینان به بهره‌برداری رسید
کد خبر: 3979644
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

500 طرح اشتغال‌ حاصل از مهاجرت معکوس کارآفرینان به بهره‌برداری رسید

آئین بهره‌برداری از 500 طرح اشتغال حاصل مهاجرت معکوس کارآفرینان امروز، دوم تیرماه در محل نمایشگاه دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد.

500 طرح اشتغال‌ حاصل از مهاجرت معکوس کارآفرینان به بهره‌برداری رسیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بهره‌برداری از 500 طرح اشتغال حاصل مهاجرت معکوس کارآفرینان امروز، دوم تیرماه در محل نمایشگاه دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری که با اجرا و تلاوت حمید ربیعی از مجریان شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، پس از پخش کلیپی از فعالیت‌های بنیاد برکت در رابطه با پویش‌های ملی «به روستا برمی‌گردم»، «برکت همدلی»، امیر حسین مدنی، مدیر عامل بنیاد برکت طی سخنانی اظهار کرد: مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یکی از مجموعه‌های پیشران در حوزه تولید و اشتغال‌زایی در کشور است و بنیاد برکت نیز یکی از بازوهای اصلی این ستاد در حوزه‌های تولید و اشتغال‌زایی است.

مدنی افزود: طی فعالیت‌های مستمر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کشور تا کنون با سرمایه‌گذاری در 800 بنگاه و واحد تولیدی بیش از 200 هزار شغل در کشور ایجاد شده است. همچنین از سال 97 نیز ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به حوزه طرح خرد و کارگاه‌های کوچک ورود کرده و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه داشته است. در این زمینه در سال 97 تعداد 10 هزار طرح بنگاه‌های خرد در کشور اجرا شد که این تعداد در سال 98 به 40 هزار و در سال 99 به 60 هزار طرح افزایش یافت.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: تعداد این طرح‌ها امروز نزدیک به 116 هزار مورد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تعداد این طرح‌های زودبازده تا پایان سال به 180 هزار طرح در 350 شهرستان افزایش یابد. در این راستا تاکنون تعداد 8 هزار و 35 روستا تحت پوشش قرار گرفته‌اند که تعداد 40 درصد شغل‌های ایجاد شده مربوط به بانوان و 60 درصد برای آقایان بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های ویژه بنیاد برکت در سال‌های اخیر تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها مربوط به قشر زحمت‌کش کولبران است که تاکنون در این راستا تعداد 3 هزار و 814 طرح اشتغالزایی در سه استان مرزی کشور شامل کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی ایجاد شده است که با اجرای این طرح‌ها تعداد 11 هزار و 442 شغل ایجاد شده که 14 درصد از این مشاغل مربوط به بانوان و 86 درصد دیگر نیز مربوط به آقایان است.

مدنی با اشاره به سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در زمینه اشتغال معلولان اظهار کرد: در این راستا تعداد هزار و 109 طرح اشتغال‌زایی ایجاد شده است. همچنین در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز تعداد 6 هزار و 585 طرح اشتغال‌زایی تهیه و اجرا شده است.

مدیر عامل بنیاد برکت افزود: طرح‌های مختلف بنیاد برکت فقط از طریق اعطای وام اجرایی نمی‌شود بلکه همکاران ما از طریق شبکه سراسری تسهیلگران و مجریان خود نسبت به اهلیت سنجی افراد مختلف اقدام کرده و برای ایشان اشتغال ایجاد می‌کند و با ایجاد این مشاغل نیز به مدت 2 سال در کنار صاحبان مشاغل خواهد بود تا کار ایشان به سرانجام و ثمر برسد.

مدنی با بیان اینکه وام‌های کارگاه‌های کوچک به صورت قرض‌الحسنه بوده و افراد متعهد به بازگرداندن آن هستند گفت: امروز کمتر از یک درصد معوقات بانکی در رابطه با تمامی این طرح‌ها وجود دارد و این نشان دهنده تعهد فراوان صاحبان مشاغل ایجاد شده در رابطه با بازپرداخت وام خود است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پویش ملی «به روستا برمی‌گردم» بیان کرد: در پی ارتباط بسیار خوبی که با شبکه 800 نفری تسهیل‌گران و مجریان خود در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور داریم، بر آن شدیم تا به مشکلات مختلف روستائیانی که بنا به هر دلیلی به حاشیه شهرها نقل مکان کرده و بعضاً دچار مشکلات فراوانی می‌شوند، بپردازیم. بسیاری از این افراد نه تنها شغل مناسبی در شهرها به دست نمی‌آورند، بلکه به شغل‌های کاذب نیز روی می‌آورند.

مدیر عامل بنیاد برکت ادامه داد: در این راستا نسبت به اجرای پویش ملی «به روستا برمی‌گردم» اقدام کردیم که طی آن تمامی روستائیانی که به هر دلیلی از دیار خود جدا شده و به حاشیه شهرها نقل مکان کرده‌اند، می‌توانند با ارتباط با بنیاد برکت از طریق سامانه پیامکی *8900# به روستا و دیار خود بازگشته و از تسهیلات بنیاد برکت برای اشتغال‌زایی و تولید بهره‌گیری کنند. بنیاد برکت با ایجاد مشاغل دائمی و ثابت در 350 شهرستان مختلف کشور، زمینه را برای بازگشت روستائیان به دیار خود فراهم می‌کند.

مدنی با بیان اینکه هدف‌گذاری بنیاد برکت برای این پویش ملی، اجرای پنج هزار طرح در این حوزه است، گفت: تاکنون و بدون انجام هیچ‌گونه تبلیغاتی تعداد 1200 نفر از روستائیان برای بهره‌مندی از این پویش ثبت‌نام کرده‌اند و این آمادگی را داریم تا تعداد طرح‌های مدنظر را به 10 هزار طرح با اشتغال‌زایی 15 هزار شغل مستقیم و تعداد 60 هزار نفر مهاجرت معکوس افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه طی اجرای این پنج هزار طرح، حداقل 30 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، اظهار کرد: پویش دیگری که از سوی بنیاد برکت در حال پیگیری است، پویش ملی «برکت و همدلی» است. این پویش با توجه به منویات مقام معظم رهبری در مورد کمک مؤمنانه و سوق دادن این کمک ها به سمت تولید و اشتغال اجرا می‌شود. در این زمینه تمامی افرادی که قصد کمک به محرومان و نیازمندان مناطق مختلف کشور را دارند، می‌توانند کمک‌های خود را به صورت بلاعوض و یا قرض‌الحسنه در شهرستان و روستایی که خود مدنظر دارند، هزینه کنند.

مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به اجرای طرح «برکت خورشید» بیان کرد: این طرح نیز پس از اکران فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی مدنظر قرار گرفت که در راستای آن، با همکاری گروه استاد مجید مجیدی و بنیاد برکت، اقدام به احداث مدرسه برای کوکان کار خواهیم کرد که استاد مجیدی نیز به عنوان سفیر این طرح انتخاب شده است.

مدنی در پایان سخنان خود با اشاره به بودجه بنیاد برکت اظهار کرد: امسال 13 هزار و 500 میلیارد تومان منابع اشتغال‌زایی برنامه‌های بنیاد برکت است که از این میزان، دو هزار میلیارد تومان از سوی بنیاد برکت، هفت هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها و مابقی آن نیز از سوی مردم تأمین خواهد شد.

یادآور می‌‌شود، در این مراسم نیز برنامه ارتباط تصویری با کارآفرینان سه استان خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان اجرا شد و در ادامه نیز با اعلام مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت، 500 طرح اشتغال حاصل از مهاجرت معکوس کارآفرینان بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام
captcha