فارغ‌التحصیلی بیش از ۱۰۰۰ نفر در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مشهد
کد خبر: 3986060
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

فارغ‌التحصیلی بیش از ۱۰۰۰ نفر در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مشهد

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مشهد گفت: از سال ۷۹ تاکنون ۱۱۲۰ نفر با تلاش مضاعف خود در قالب ۲۱ مراسم، فارغ‌التحصیل شدند و هم‌اکنون نیز حدود ۵۰۰ دین‌پژوه در حال گذراندن دوره‌های آموزشی حضوری و ۱۲۰ نفر در دوره‌های مجازی هستند.

فارغ‌التحصیلی بیش از 1000 نفر در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان واحد مشهد، حجت‌الاسلام علی صادقی، مدير حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان واحد مشهد، حوزه شهيد بهشتی، در خصوص اهداف شكل‌گيری و راه‌اندازی اين حوزه از علوم اسلامی اظهار کرد: این حوزه در راستای دستيابی به وظايف محول شده از سوی رهبر معظم انقلاب و برای رسيدن به اهداف مطروحه در اساسنامه نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بهمن ماه سال 77 شمسی در تهران افتتاح شد و از آنجا كه شهر مشهد دارای طيف عظيم دانشگاهی است، نياز به راه‌اندازی اين حوزه احساس میشد، بنابراين در سال 80 اين حوزه در مشهد تاسيس و در دانشگاه فردوسی مستقر شد.

وی ادامه داد: پرورش بنيادين عناصر مستعد و علاقه‌مند به علوم اسلامی از ميان دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها، تلاش در جهت ارتقا و استحكام فكر و انديشه دينی دانشجويان، تأمين بخشی از نيروهای فكری و اعتقادی متعهد به‌منظور صيانت از مرزهای فكری، فرهنگی و نظام اسلامی، زمينه‌‌سازی مناسب برای وحدت عملی بين حوزه و دانشگاه از جمله اهداف راه‌اندازي اين حوزه به شمار میرود.

صادقی با اشاره به شرايط ورود علاقه‌مندان به حوزه شهيد بهشتی، عنوان كرد: سپردن تعهد اخلاقی جهت حضور منظم در برنامه‌ها و كلاس‌های آموزشی در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه جزء شرايط عمومی و اشتغال به تحصيل در مقطع كاردانی به بالا در يكی از مراكز آموزش عالی مورد تاييد وزارت علوم تحقيقات و فناوری و يا فارغ‌التحصيل از اين مراكز، توانايی گذراندن دروس دانشگاه و حوزه به طور همزمان، تحصيل در حوزه به صورت حضوری و مجازی از جمله شرايط اختصاصی اين دوره است.

مدير حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان با بيان اينكه پس از گذراندن تمامی دروس به دين‌پژوهان، گواهی پايان دوره اعطا می‌شود، بيان كرد: در هر دوره 60 واحد درسی از شاخه‌های مختلف علوم اسلامی از جمله انسان‌شناسی، تدبر در سیره تمدن‌ساز اهل‌بیت(ع)، ترجمه و مفاهيم قرآن، جهاد اکبر، رسالت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، جريان‌شناسی سیاسی و مذهبی، فقه و احكام شرعی، كلام اسلامی، نظام سياسی اسلام، برگزيده متون حديث، نهج‌البلاغه، ‌آشنايی با اديان برگزيده، طرح کلی اندیشه‌های مقام معظم رهبری، صحيفه سجاديه ونظام حقوق زن در اسلام تدريس می‌شود.

صادقی ادامه داد: كلاس‌ها در اين مركز به صورت حضوری در بعد از ظهر روزهای چهارشنبه و صبح و بعدازظهر روزهاي پنج‌شنبه ویژه دوره‌های حضوری برگزار می‌شود که با توجه به شرایط کنونی کلاس‌ها در بهمن ماه به صورت آنلاین و برای دوره‌های مجازی به صورت آفلاین خواهد بود. در كنار كلاس‌های درسی، دانشجويان با انجام يك تحقيق در هر نيمسال با روش تحقيق و مطالعه منابع معتبر علوم اسلامی آشنا می‌شوند، علاوه بر اين مدرسان اين كلاس‌ها از ميان اساتيد حوزوی و دانشگاهی مشهد انتخاب می‌شوند.

مدير حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان افزود: آغاز به كار اين واحد با برگزاری ۱۰ كلاس آموزشی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه سال ۱۳۷۹ بوده است، هم‌اكنون ۴۹ كلاس آموزشی برای ۵۰۰ دين‌پژوه در هفته توسط اين حوزه در حال برگزاری است كه بيش ‌از ۵۰۷ كلاس در نيمسال تحصيلی را شامل میشود.

وی تعداد دوره‌های برگزار شده توسط اين حوزه از ابتدای تاسيس در سال 79 تاكنون را 19دوره آموزشی با پذيرش حدود 4059 نفر دانشجوي آقا و خانم دانست و تصريح كرد: اين نفرات، از مقطع كاردانی، كارشناسي، در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا از تمامی دانشگاه‌های سطح مشهد در رشته‌های متنوع علوم انسانی، پايه و مهندسی، پزشكی، فنی و ... حضور يافته‌اند.

مدير حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان ادامه داد: همچنين از اين تعداد، 1120 نفر با تلاش مضاعف خود در قالب 21 مراسم، فارغ‌التحصيل شدند و هم‌اكنون نیز حدود ۵۰۰ دين‌پژوه در حال گذراندن دوره‌های آموزشی حضوری و 120 نفر در دوره های مجازی هستند.

وی افزود: در سيستم مديريتی حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان بعد از مدير اجرايی حوزه، بخش‌‌های آموزشی، پژوهشی،‌ فرهنگی، رسانه‌ای و مالی است كه قسمت‌هاي كتابخانه، سمعی و بصری، مراسم‌ها، برد فرهنگی و مهدويت زير مجموعه بخش فرهنگی به شمار می‌روند. در كنار واحد آموزش، واحدهای توانمند ديگری از جمله واحد پژوهشی و واحد فرهنگی كه شامل بخش سمعی ـ بصری، كتابخانه، مراسم و اردوها، هنری و... می‌شود، فعاليت‌های فوق برنامه را انجام می‌دهند.

مدير حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان افزود: حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان از بين علاقه‌مندان به فراگيری علوم اسلامی دين‌پژوه می‌پذيرد و ثبت‌نام دوره جديد حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان از ۱۵ تیر‌ماه آغاز شده است.

وی با بيان اينكه علاقه‌مندان از طريق پايگاه اينترنتی به نشانی www.hodat.ir می‌توانند برای شرکت در دوره حضوری در اين حوزه ثبت‌نام كنند، افزود: جهت حضور در دوره مجازی علاقمندان می‌توانند از طریق http://yun.ir/registerhodat اقدام کنند.

صادقی ابراز كرد: علاقه‌‍‌مندان همچنين می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس کانال این مرکز در پیام‌رسان‌های داخلی به آدرسhodat_mashhad@ مراجعه و يا با شماره تلفن ۸۸۰۶۴۴۶ ويژه آقايان و شماره تلفن ۸۸۰۶۴۴۷ ويژه بانوان تماس گيرند.

مدير حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان مشهد تصريح كرد: علاقه‌مندان بعد از ثبت‌نام، بايد جهت تكميل و تاييد ثبت‌نام خود به دفاتر نهادهای دانشگاه خود مراجعه كنند. طول مدت زمان تحصيل در اين حوزه دو سال و نیم است كه ۵ ترم تحصيلی به طول می‌انجامد.

انتهای پیام
captcha