خواندن سورههای جزء ۳۰ قرآن در صف مدرسه و تماشای حافظان قرآن کم سن و سال در تلویزیون که در حال اجرای برنامه قرآنی بودند دختر بچهای را علاقهمند حفظ قرآن میکند و در دل میگوید «خدایا روزی میرسد که من هم حافظ کل قرآن شوم.»
حال سالها از آن روزهای کودکی میگذرد و نیره برقی که آن دختر بچه ۸ یا ۹ ساله بود اکنون مادری با دو فرزند دختر است و البته در بزرگسالی به آرزوی دوران کودکانه خود رسیده و خدا را به خاطر این لطف و محبتی که نسبت به او داشته است شکر میکند.
این حافظ کل قرآن در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: دانشآموز دبستان بودم و هر روز صبح سورههای جزء ۳۰ را قبل از رفتن به کلاس در حیاط سر صف می خواندم، علاوه بر آن وقتی مصاحبه حافظان کودک و نوجوان را میدیدم که در حال اجرای برنامه و مصاحبه بودند علاقهمندی من برای حفظ قرآن بیشتر میشد. یادم است آن روزها با زبان کودکی با خدا حرف زده و میگفتم «خدایا روزی میرسد که من هم مثل این بچهها حافظ کل قرآن کریم شوم.»
وی ادامه داد: من همیشه به این موضوع فکر میکردم ولی دوران دبستان، راهنمایی و دبیرستان تمام شد و من هنوز نتوانسته بودم در جهت حفظ قرآن قدم بردارم البته باید بگویم نقش مشوق در این فرایند خیلی مهم است، الان که فکرش را میکنم میبینم در آن زمان شاید مشوق خوبی نداشتم که مرا در این مسیر راهنمایی کرده و به ادامه آن تشویق کند.
برقی گفت: وارد دانشگاه شدم با توجه به اینکه حجم درسهای دانشگاه نیز زیاد بود نتوانستم دنبال این علاقه خود بروم. به محض اینکه دانشگاه تمام شد برای حفظ قرآن تصمیم جدی گرفتم و در سال ۸۸ در مؤسسه مهد قرآن تبریز ثبت نام کردم؛ تا حفظ ۱۰ جزء پیش رفته بودم که ازدواج کردم. این بار در کار و هدفی که داشتم جدی بودم. بعد از ازدواج همسرم مشوق اصلی من بود، به کمک او سورههای حفظ شده را تثبیت میکردم تا اینکه به جزء ۱۸ رسیدم. همسرم همچنان مرا به ادامه کار تشویق میکرد. اولین دخترم سال ۹۰ به دنیا آمد و ما بهخاطر کار همسرم به شهر قم رفتیم. در جامعةالقرآن قم حفظ را از سر گرفته و موفق شدم کل قرآن را حفظ کنم و از این جهت خداوند را شاکر و سپاسگزارم.
این حافظ کل قرآن در ادامه با اشاره به اینکه روش مباحثه یکی از بهترین روشهای حفظ است، یادآور شد: من ابتدا صوت استاد پرهیزگار و سپس استاد منشاوی را برای حفظ انتخاب کرده بودم. باید ذکر کنم برای آموزش قرآن روش مباحثه بسیار خوب است. وقتی دو نفر در مورد یادگیری و حفظ آیات و سورهها با همدیگر بحث میکنند باعث میشود ماندگاری مطالب در ذهن تقویت شود.
وی با بیان اینکه رعایت اخلاقیات یکی از مهمترین تأثیرات قرآن در زندگی انسان است، گفت: دوری از گناهان و رذایل اخلاقی همچون اسراف نکردن، پرهیز از غیبت، تهمت، رفتارهای ناشایست، صبوری در برابر مشکلات، ایجاد محیط امن در منزل و خانواده و اهتمام به نماز اول وقت از جمله آثار انس گرفتن با آیات نورانی کلامالله مجید است.
برقی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اظهار تأسف در مورد بعضی از رفتارهای نامناسب، اظهار کرد: متأسفانه گاهی اوقات مشاهده میشود حفظ قرآن حالت تشریفاتی به خود گرفته است. مادر یا پدر از حفظ قرآن فرزندان خود با حالت فخر و تکبر یاد میکند، در حالی که این فخرفروشی منفی است و باعث ایجاد اختلاف میشود. متأسفانه آن فرد به آموزههای قرآنی عمل نمیکند بلکه آن را موجب برتری خود نسبت به دیگران میداند.
وی نقش تشویق کردن در تمایل به آموزش و حفظ قرآن را بسیار ؤوثر و ضروری دانست و افزود: متأسفانه در سطح شهر برنامههایی که موجب تمایل افراد به یادگیری قرآن شود وجود ندارد. خانوادهها باید خودشان انگیزه خوبی برای حفظ قرآن در فرزندانشان را تقویت کنند و بهترین روش تقویت انگیزه در کودکان و نوجوانان تقدیر و تشویق است. راهکار تشویقی به اندازهای در افراد مهم است که همیشه آن را ذکر میکنند.
برقی با اظهار تأسف از اینکه محافل قرآنی در شهر برای بانوان برگزار نمیشود، افزود: قبل از شیوع کرونا گاهی اوقات محافل قرآنی برای آقایان برگزار میشد در حالی که هیچ برنامهای برای بانوان برگزار نمیشود و در شرایط فعلی کرونایی که دیگر همه چیز تعطیل است.
این فعال قرآنی بیان کرد: اگر با حمایت مسئولان و با حضور داوران استانی و ملی، جلسات و محافل قرآنی برگزار شود تا حافظان و قاریان خود را بسنجند به مراتب بهتر است، از یک طرف استرس و اضطراب آنها برای تلاوت کمتر شده و از سوی دیگر ظرفیت افراد شناخته میشود.
انتهای پیام