تشویق به حفظ قرآن در مدارس کم‌رنگ است / بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش
کد خبر: 3986610
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵

تشویق به حفظ قرآن در مدارس کم‌رنگ است / بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش

زهرا جعفری، حافظ کل و مربی قرآن با بیان اینکه تشویق دانش‌آموزان برای یادگیری و حفظ قرآن خیلی کم‌رنگ است، گفت: بخشنامه کرده‌اند که دانش‌آموزان جزء ۳۰ قرآن را حفظ کنند، معلمان با وجدان این موضوع را پیگیری می‌کنند اما معلمی که علاقه‌ای ندارد باعث دلسردی دانش آموزانش می‌شود.

تشویق به حفظ قرآن در مدارس خیلی کم رنگ استزهرا جعفری اسکندانی، حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علاقه‌مندی خود به حفظ قرآن را شنیدن صوت دلنشین یکی از قاریان قرآن ذکر کرد و گفت: سال ۹۲ بود از تلویزیون تلاوت سوره معارج توسط استاد قرآنی پخش می‌شد، صدای این قاری قرآن مرا متحول کرده و به وجد آورد تا با تقلید از وی قرائت و حفظ قرآن را آغاز کنم.

وی افزود: قبل از این موضوع با فعالیت‌های قرآنی آشنایی نداشتم ولی زیبایی صوت او باعث شد من شیفته سوره معارج شده و برای نخستین بار سوره معارج را حفظ کردم.

جعفری با بیان اینکه توانسته در طی ۱۶ماه در فاصله سال ۹۲ تا ۹۴ آیات کلام الله وحی را حفظ کند، ادامه داد: عزم خود را برای حفظ قرآن جزم کرده بودم به مؤسسه جامعة‌القرآن رفته و آنجا حفظ را به‌صورت اصولی و اساسی پیگیری کرده و همزمان در کلاس‌های تجوید و صوت و لحن نیز شرکت می‌کردم و با اینکه که خیلی از دوستان و اطرافیان می‌گفتند درس و کنکور را در اولویت قرار بده ولی من دوست داشتم مسیر قرآنی را در پیش بگیرم و موفق هم شدم.

این حافظ کل قرآن افزود: در ابتدا آیات قرآنی را دانلود کرده و حفظ می‌کردم بعد با راهنمایی‌ها و مشاوره استادم با تقلید از استاد منشاوی ادامه داده و کل قرآن کریم را حفظ کردم. همزمان با حفظ ازدواج کردم و همسرم بهترین مشوقم شد. صفحاتی را که حفظ می‌کردم برای همسرم می‌خواندم و او با اشتیاق بسیار آنها را گوش کرده و مرا به ادامه حفظ تشویق کرده و انگیزه می‌داد.

وی در رقابت‌های قرآنی مقام‌های برتر استانی و ملی را کسب کرده است که از آن جمله می‌توان به کسب رتبه اول ملی در حفظ کل در مسابقات جامعه تعلیمات اسلامی دانش آموزی و کسب رتبه اول استانی در حفظ پنج جزء قرآن اشاره کرد.

جعفری، در ادامه با اشاره به تأثیر قرآن در زندگی خود، گفت: قرآن به زندگی‌ام نظم بخشیده است. قرآن یک دستورالعمل جامع برای زندگی است، حتی برای نظافت در زندگی شخصی انسان‌ها نیز توصیه‌هایی دارد، در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان را راهنمایی و هدایت می‌کند. قرآن به انسان احترام، عزت و آبرو می‌بخشد و من این موضوع را بعینه شاهد هستم. بعد از حفظ قرآن و آغاز آموزش‌های قرآنی همیشه اطرافیان و آشنایان احترام مضاعفی قائل هستند و همه اینها در سایه عزت و احترامی است که قرآن کریم به انسان می‌بخشد.

این حافظ قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تشویق کردن را بهترین روش برای جذب کودکان و نوجوانان به سمت آموزه‌های دینی و به‌ویژه حفظ قرآن ذکر کرد و افزود: خانواده‌ها در جهت تربیت دینی و قرآنی باید از آنها حمایت کنند. بهترین راه حمایت نیز راهکار تشویق کردن است. البته همیشه تشویق مادی مدنظر نیست بلکه تشویق می‌تواند زبانی باشد که خیلی تأثیرگذار است، حتی تشویق کردن می‌تواند تهیه لوازم آموزشی یا هموار کردن مسیر و رفع موانع و مشکلات پیش رو باشد. همه این موارد گام‌هایی برای تشویق کردن به سمت آموزش و حفظ قرآن محسوب می‌شوند.

وی که در حال حاضر به‌عنوان معلم قرآن در مدارس آموزش و پرورش همکاری می‌کند با اظهار ناراحتی از نبود راهکار تشویق در مدارس، بیان کرد: متاسفانه اولیای مدارس نسبت به حفظ قرآن توسط دانش آموزان پیگیر نیستند.

جعفری، ادامه داد: تشویق دانش‌آموزان برای یادگیری و حفظ قرآن خیلی کم‌رنگ است. بخشنامه کرده‌اند که دانش آموزان جزء ۳۰ قرآن را حفظ کنند، معلمان با وجدان این موضوع را پیگیری می‌کنند اما معلمی که خودش علاقه‌ای ندارد باعث دلسردی دانش آموزانش می‌شود.

این مربی قرآن در ادامه بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی را برای آموزش و حفظ قرآن بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: در بستر فضای مجازی به راحتی می‌توان قرآن را آموزش داد. برخی از کودکان و نوجوانان برای قرائت قرآن در جمع استرس و اضطراب دارند در حالی که در فضای مجازی به راحتی می‌توان این استرس را کنترل کرد و آن را کاهش داد.

حافظ کل قرآن در پایان با تأکید مجدد بر راهکار تشویقی، گفت: باید راهکارهای تشویقی در سطح شهر برای طیف‌های گسترده مردم برای آموزش و حفظ قرآن در نظر گرفته شود و علاوه بر آن تشویق حافظان قرآن در یک اجتماع عمومی به‌صورت یکسان باشد، نه اینکه تعدادی از حافظان قرآن را به‌عنوان منتخب اعلام کرده و جوایز آنها را تقدیم کنند. در حالی که همه حافظان قرآن برای حفظ زحمت بسیاری کشیده‌اند.

انتهای پیام
captcha