نشاط از دریافت نشان خادمی قرآن و تأسف از ترک وظایف
کد خبر: 3987560
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
با خادمان قرآن /59

نشاط از دریافت نشان خادمی قرآن و تأسف از ترک وظایف

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا امام، مفتخر به دریافت نشان خادمی قرآن در بیست و چهارمین دوره مراسم تکریم خادمان قرآن گفت: فردی که مفتخر به عنوان خادمی قرآن است، دارای مسئولیت سنگینی است. از سویی مسرورم از اینکه به عنوان خادم قرآن، این افتخار را پیدا کردم، اما از جهتی جای تأمل و تأسف دارد که با نشان خادمی قرآن، نتوانم از عهده وظایفم برآیم.

قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. برآنیم تا هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو کنیم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کنند، سخن بگویند. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا امام، متولد سال 1328 در نجف اشرف است. وی در بیست‌وچهارمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش آموزش و داوری قرآن در سال 99 مفتخر به دریافت نشان خادمی قرآن شد.

حجت‌الاسلام امام، دارای مدرک دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران است و طی سال‌های 1385 تا 1394 به عنوان رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران مشغول به فعالیت بوده است و در حال حاضر دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران است.

وی درباره ویژگی‌های فردی که به عنوان خادم قرآن، مفتخر می‌شود، بیان کرد: ممکن است افراد زیادی در جامعه باشند که خادم قرآن باشند اما فرد و افرادی آنها را نشناسند، اما هر فردی که به عنوان خادم قرآن معرفی می‌شود و به این سمت عالی می‌رسد، باید در رفتار، منش، اخلاق و علمش، تلاشش آنچنان باشد که قرآن می‌خواهد.

امام ادامه داد: اگر فردی که خادم قرآن است، از این امور تخطی کند، آن هنگام است که مردم می‌گوید این نیز، با این اوصاف و عمل خادم قرآن است!

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا امام

این دانشیار فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران درباره مسئولیت اجتماعی پس از دریافت این عنوان، تصریح کرد: فردی که مفتخر به عنوان خادمی قرآن است، دارای مسئولیت سنگینی است. از طرفی خوشحالم از اینکه به عنوان خادم قرآن، این افتخار را پیدا کردم اما از جهتی جای تأمل و تأسف دارد آن هنگام که با نشان خادمی قرآن، نتوانم از عهده وظایف و کار برآیم و خلاف وظایف عمل کنم. البته انتظار از جامعه اسلامی این است که همه، خادم قرآن باشند، چراکه دنیا ما را به عنوان خادمان قرآن در جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند.

وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم قرآن را به جهان و جهانیان معرفی و بیان کنیم، گفت: الحمدلله رویکرد خوبی نسبت به قرآن شده است، اما مسئولان امر و خادمان قرآن بدانند که مسئولیت سنگین‌تری نسبت به سایرین دارند و سعی کنیم تا به آن واقعیت مطلوب در جامعه برسیم.

حجت‌الاسلام امام دارای آثار علمی و مقالات با موضوعاتی چون بررسی حجیت استقرا در کشف مقاصد شریعت، دیدگاهی نو درباره مالکیت خصوصی میراث فرهنگی، ارتداد و احکام آن با رویکردی به مبانی آزادی عقیده در اسلام، بررسی روایات رؤیت هلال و دلالت آنها بر رؤیت با ابزار نوین، بازپ‍‍ژوهی نظریه تعمیم زکات از نظر امامیه و ده‌ها مقاله دیگر در نشریات علمی کشور است.

از جمله فعالیت‌های که در کارنامه قرآنی این خادم قرآن ثبت شده است، می‌توان به داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته تفسیر قرآن کریم، تدریس یک دوره کامل تفسیر قرآن کریم در جلسات ویژه هفتگی در تهران، تدریس دروس علوم قرآنی و تجوید و آواشناسی بیش از 30 سال در دانشگاه‌ها، تدوین متن سرفصل‌های تجوید و آواشناسی برای مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های الهیات، راهنمایی و مشاوره ده‌ها پایان‌نامه و رساله دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری مرتبط با قرآن، عضو فعال شورای تخصصی نظارت بر ترجمه‌های قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارزیابی تخصصی چند ترجمه جدید قرآن کریم به زبان فارسی و ... اشاره کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha