۸۰ درصد متقاضیان طرح مشاغل خانگی بانوان قمی هستند
کد خبر: 3988146
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
جهاددانشگاهی نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/۲

۸۰ درصد متقاضیان طرح مشاغل خانگی بانوان قمی هستند

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم گفت: حدود ۱۹.۷ درصد از ثبت‌نامی‌های سامانه طرح مشاغل خانگی را آقایان و ۸۰.۳ درصد را بانوان به خود اختصاص داده‌اند که این آمار نمایانگر برنامه‌ریزی و توجه ویژه به توانمندسازی اقتصادی بانوان در این حوزه است.

80درصد متقاضیان طرح مشاغل خانگی بانوان قمی هستندبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، یاسر شریفی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مهرماه سال ۹۹ شروع به فعالیت کرد، بیان کرد: این طرح به کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با اجرای جهاددانشگاهی در ۳۱ استان در سه فاز اجرایی شامل شناسایی مزیت‌های شغلی و ارزیابی و مشاوره، آموزش و توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از اهداف این طرح ساماندهی متقاضیان مشاغل خانگی، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای بهبود معیشت و افزایش رفاه خانوارها، مهارت‌آموزی، توانمندسازی و تجربه‌اندوزی، هدایت و مشاوره متقاضیان، ایجاد و توسعه برند ملی در محصولات و خدمات خانگی، تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه کسب وکارهای خانگی و حرکت به سمت کارآفرینی و فعالیت‌های اقتصادی و رشد مشاغل خرد و خانگی است.

وی افزود: در استان قم در فاز اول پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با فعالین اقتصادی، تسهیل‌گران، صاحب‌نظران در حوزه اشتغال و کارآفرینی استان، مصاحبه با خبرگان، فعالین و مدیران موفق شرکت‌ها و کسب وکارهای موفق، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های متولی اشتغال استان، بازدیدهای میدانی از کسب و کار و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، پژوهش‌های انجام شده در حوزه اشتغال و کارآفرینی و اسناد بالادستی استان قم، ۱۵ مزیت شغلی که امکان تأمین و در دسترس بودن مواد اولیه و نیز از فروش و بازار مناسبی برخوردار بودند و همچنین در فهرست مشاغل مصوب خانگی قرار داشتند، شناسایی شدند.

وی اظهار کرد: مزیت‌های شغلی شناسایی شده به‌عنوان مزیت‌های اصلی شغلی استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اولویت ثبت‌نام قرار گرفتند که این مزیت‌ها شامل ﺧﯿﺎط ﻟﺒﺎس، گلیم باف، تولیدات چرمی، ﻓﺮآوری محصولات (ﭘﺎک ﮐﺮدن و ﺧﺸﮏ ﮐﺮدن)، ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪی  محصولات، ﻋﺮوﺳﮏ‌ﺳﺎز، مدیر محتوای نرم‌افزار رایانه‎‌ای، تراشکار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ویرایشگر متون، سازنده زیورآلات سنتی، روﯾﻪ‌ﺳﺎز و ﺗﺰﺋﯿﻦ‌ﮐﻨﻨﺪه ﮐﻔﺶ و صندل، مترجم (کتاب ومقاله)، ﻗﺎﻟﯿﺒﺎفی، مجسمه‌ساز و حجم‌سازی، برنامه‌نویسی و انیماتور است.

شریفی بیان کرد: تعداد هزار و 719 نفر در سامانه inhb.ir در این طرح در استان قم ثبت‌نام کردند در حالیکه سهمیه استان هزار و 500 نفر است و درصدی اضافه بر سهمیه استان جذب طرح شدند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم گفت: حدود ۱۹.۷ درصد از ثبت‌نامی‌های سامانه طرح مشاغل خانگی را آقایان و ۸۰.۳ درصد را بانوان به خود اختصاص داده‌اند که این آمار نمایانگر برنامه‌ریزی و توجه ویژه به توانمندسازی اقتصادی بانوان در این حوزه است.

وی افزود: همچنین تعداد هزار و 719 نفر در این طرح توسط ارزیاب‌های موردنظر ارزیابی و استعدادسنجی در زمینه‌های فروش، خلاقیت، انگیزه و پشتکار، کار تیمی و ارزیای فنی و مهارتی متقاضیان انجام شد.

وی بیان کرد: متقاضیان و پیشران‌های طرح با استفاده از مشاورین خبره و فعالین حوزه کسب وکار در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین مالی، فروش و بازاریابی، استانداردسازی محصولات، برندسازی محصول، حقوقی، نحوه اخذ مجوزات کسب وکار، نحوه اخذ تسهیلات بانکی، نحوه توسعه کسب وکار، تأمین مواد اولیه و تجهیزات، تبلیغات و بازاریابی دریافت کرده‌اند.

شریفی بیان کرد: تاکنون 3هزار و 438 نفرساعت مشاوره برای متقاضیان به‌صورت تلفنی، حضوری و مجازی و در قالب فردی و گروهی نیز انجام شده است.

انتهای پیام
captcha