عزاداری محرم با محوریت روضه‌های خانگی برپا شود
کد خبر: 3988755
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳

عزاداری محرم با محوریت روضه‌های خانگی برپا شود

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: با توجه به شیوع کرونا باید در چارچوب ضوابط مباحث عزاداری در قالب جلسات و یا مراسم‌های عزاداری خانگی با جمعیت محدود برگزار کرد زیرا بزرگان نسبت به محرم سفارش‌های فراوانی دارند.

مجالس عزاداری محرم با محوریت روضه‌های خانگی برپا شودبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 15 مرداد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه که در احمدآباد ملاباشی برگزار شد با بیان جایگاه محرم و عاشورا در دین اسلام، اظهار کرد: روایتی در این زمینه وجود دارد با عنوان حدیث قدسی که خدای متعال با موسی سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: حضرت موسی از خدای متعال سؤال می‌پرسد؛ «یارَبِّ لِمَ فَضَّلْتَ أُمَّهَ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلم علی سائِرِ الأُمَمِ؟ خدایا چرا امت پیامبر اسلام را بر سایر امت‌ها برتری بخشیدی.» خدای متعال می‌فرماید؛ «فَضَّلْتُهُمْ لِعَشْرِ خِصالٍ؛ به دلیل 10 خصلت» سپس موسی سؤال می‌فرماید؛ «قالَ مُوسی وَما تِلْکَ الخِصالُ الَّتِی یَعْمَلُونَها حَتَّی آمُرَ بَنی إِسْرائِیلَ یَعْمَلُونَهَا؟» موسی عرض کرد: «آن خصلت‌ها چیست که انجام می‌دهند تا بنی‌اسرائیل را به انجام دادن آنها دستور دهم؟»

مدرسی افزود: خداوند در پاسخ موسی فرمود؛ «الصَّلاهُ والزَّکاهُ والصَّومُ والحَجُّ وَالْجِهادُ والْجُمُعَهُ وَالْجَماعَهُ وَالْقُرْآنُ وَالْعِلْمُ وَعاشُورَاءُ؛ نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه و جماعت و قرآن و علم و عاشورا.» عموماً این موارد عبادت است و در اختیار سایر امت‌ها وجود داشته البته با کیفیت‌های مختلف، اما همه آنها را با کم و کیفی که خدای متعال در شرایع گذشته فرموده بود، حضرت موسی می‌دانست ولی در رابطه با عاشورا خبر نداشت و موسی سؤال کرد؛ «يَا رَبِّ وَ مَا الْعَاشُورَاءُ؟ قَالَ: الْبُكَاءُ وَالتَّبَاكِي عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ؛ گریه کردن و تباکی کردن بر نواده پیغمبر اسلام و مرثیه و عزا بر مصیبت فرزند پیامبر» خدای متعال خطاب به حضرت موسی فرمود؛ «اگر یکی از بندگان من در آن زمان گریه کند و یا خود را به گریه بزند و صاحب عزا بداند بر فرزندم محمد مصطفی، بر چنین انسانی بهشت واجب می‌شود و هيچ بنده‌ای از بندگانم از مال و ثروت خود در راه محبت فرزند دختر پيامبر صرف نکند مگر اينکه پاداش هر درهم را هفتاد درهم در دنيا عطا کنم و در بهشت متنعم شود و از گناهان او درگذرم. به عزت و جلالم سوگند هيچ زن يا مردی قطره‌ای از اشکش در روز عاشورا و يا غير آن جاری نشود مگر اينکه او را پاداش صد شهيد عطا کنم.»

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: از این روایت چند نکته استفاده می‌شود که برتری امت موسی، غبطه خوردن انبیا گذشته به دستورات دینی و آموزه‌های خاتم انبیا، اینکه همه موارد 9 گانه را حضرت موسی می‌دانست اما دهمین مورد را نمی‌دانست، سبک زندگی در ایام محرم و عاشورای ابا عبداله الحسین که عبارت است از اینکه انسان خود را عزادار بداند و در این مسیر هزینه کند و دیگر اثر این سبک زندگی ایجاد برکت و عدم پاسخگویی در سرای آخرت، غفران آمرزش و درجات عالی در پرتو عزاداری صحیح است.و همچنین از این روایت استفاده می‌شود که اسلام مکتب عمل، عبادت، علم و جهاد و شهادت است.

وی با اشاره به اینکه در ایام ماه محرم امسال هم با کرونا مواجه هستیم، گفت: حتماً سیاه پوشی و گرامیداشت این ایام مورد توجه قرار گیرد و همچنین در چارچوبه ضوابط و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسائل شرعی مباحث عزاداری را در قالب جلسات و یا مراسم های عزاداری خانگی البته مجالس خانگی محدود مورد توجه باشد نه مجالسی که جمعیت فراوان و بدون رعایت پروتکل‌ها برگزار شود و این موضوعات باید با توجه ویژه مدیریت شود و مبادا محرم ما تعطیل شود که بزرگان نسبت به محرم سفارش های فراوانی دارند.

مدرسی در بخش دیگری از خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره به اینکه در آستانه دهه ماه محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر هستیم گفت: امر به معروف و نهی از منکر اولًا واجب شرعی منتها واجب توسلی است و لازم نیست انسان قصد قربت درآن داشته باشد و ثانیاً بیشترین واجبی است که در طول عمر آدم بر انسان‌ها در شرایط فعلی واجب می‌شود چون محرمات و گناهان فراوانی هم در محیط خانوادگی هم در محیط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و کاری وجود دارد و بنابراین بیشترین واجبی است که در طول عمر بر انسان واجب می‌شود و واجبی است که عمدتاً وقت ندارد و شب و روز و زمان و مکان ندارد و همچنین از واجبات مهمی است که قضا ندارد.

وی ادامه داد: اینکه گاهی در آن احتمال تأثیر نمی‌دهیم این احتمال بدین معنا نیست که آنی در آنجا اثر نداشته باشد بلکه اگر در آینده هم برای شخص تأثیر داشته باشد و یا در اطرافیان او تأثیر بگذارد یا گناه را یواشکی و با تأخیر انجام دهد و یا گناه در کام او تلخ شود، همه اینها احتمال تأثیر است. 

مدرسی با اشاره به مراسم تحلیف و تنفیذ و انتقال آرام قدرت در جامعه ایران اشاره کرد و گفت: این در حالی است که آمریکا حدود بیست هزار نفر نیروی نظامی را برای انتقال قدرت در اطراف کاخ سفید و برای حفظ امنیت در شهر مربوطه در نظر گرفته بود.

وی ادامه داد: در این مراسم تنفیذ و تحلیف، تأکید بر ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی، حضور در میان مردم و مردمی بودن و دخالت دادن مردم در امور، گفت وگوی صادقانه با مردم، نگاه و توجه به ظرفیت‌های داخلی، مبارزه با فساد با عزم راسخ، اقدام با برنامه نه مشغول شدن به روزمرگی، سرعت العمل در تشکیل دولت اهم مطالبی است که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند. 

امام جمعه بخش مرکزی یزد ضمن تقدیر از شورای پنجم و با تبریک آغاز بکار شورای جدید بر جدیت برای حل مشکلات شهری و پیشرفت امور شهری به نفع مردم در استان با محوریت مردم تأکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم در استان که عمدتاً از تیپ فاطمیون در یزد هستند، بیان کرد: این شهدا افرادی بودند که به تمام معنا در جنگ عقیدتی ایستادند و داعش را با آن عقیده راسخ خودش به عقب راندند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این روزها طرح حمایت از کاربران فضای مجازی مطرح است گفت: این طرح به عنوان صیانت از فضای مجازی یک طرح ضروری است اما هم باید شکل آن جامع و کامل باشد و هم محتوای کاملی داشته باشد و در این زمینه هم بنده حمایت از مجلس شورای اسلامی را اعلام کرده و دقت نظر و سرعت عمل و حفظ کسب و کار مردم و همراهی دین را خواستارم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار نامگذاری شده است، بیان کرد: خبرنگاران باید نکته‌ها و بایدهایی را مد نظر  داشته باشند. در قرآن آمده است: «اَّلَّذینَ یُبَلِّغونَ رِسالٰتِ اللهِ وَ یَخشَونَه وَ لا یَخشَونَ اَحَدًا اِلَّا اللهَ» لذا خبرنگاران بعد از تقوی باید توجه به تطهیر نفس و طهارت روح خود و مخاطبان را مدنظر داشته و باید به بیان حقایق و واقعیت‌ها بپردازند و نه شانتاژهای ناصحیح را ارائه دهند همچنین باید اشاعه روح امید و نوید در بین مردم داشته باشند لذا یکی از کارهای بسیار خوب این است که اخبار برای اینکه به سراسر دنیا منتشر شود به زبان‌های گوناگون ترجمه و نشر دهند. دفاع از حقوق مردم، حفظ ارزش های دینی و احترام به حفظ و حقوق حریم شخصی افراد به تمام معنا از دیگر مواری است که باید توجه داشته باشند. 

انتهای پیام
captcha