قیام امام حسین(ع) برای نجات جامعه از گمراهی؛ بهترین قرائت واقعه عاشورا
کد خبر: 3991518
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

قیام امام حسین(ع) برای نجات جامعه از گمراهی؛ بهترین قرائت واقعه عاشورا

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: درخصوص واقعه عاشورا مقاتل و قرائت‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از عقل و البته تحلیل آن‌هاف می‌توان به‌درستی و نادرستی آن‌ها پی برد، اما در این میان، نجات بنده‌ها از گمراهی توسط امام حسین(ع) بهترین قرائتی است که می‌توان از صحت آن مطمئن بود.

قیام امام حسین(ع) برای نجات بنده‌ها از گمراهی؛ بهترین قرائت واقعه عاشوراحجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن موسوی‌مهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص مقتل‌نویسی‌هایی که درباره واقعه عاشورا  وجود دارد، اظهار کرد: برای اینکه تشخیص دهیم که کدام یک از قرائت‌هایی که درباره واقعه عاشورا وجود دارد، صحیح هستند و به اهداف سیدالشهدا(ع) و فرزندانشان نزدیک‌تر بوده، به نوشته‌هایی که در زمان امام حسین(ع) و در زمان امام سجاد(ع) نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که راهی جز گذشتن از جان و فرزندانشان برای اینکه اسلام زنده بماند، نداشتند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که در شهر مدینه که پایگاه اسلام بود، اما در این شهر مجالس موسیقی و غنا برگزار و به‌نوعی گناه و معصیت ترویج می‌شد که گاهی متدینین نیز به این سمت و سو، کشیده می‌شدند و به همین دلیل جامعه اسلامی در یک سراشیبی تند و سریع به سمت نابودی تمام ارزش‌ها حرکت می‌کرد و این خون اباعبدالله(ع) بود که مانع از این گناه‌ها و با اقدام و حرکت تاریخ‌ساز خود، باعث زنده نگه داشتن اسلام شد.

مدرس حوزه‌علمیه خراسان بیان کرد: در واقع امام حسین(ع) برای اینکه بنده‌ها از نادانی و گمراهی نجات پیدا کنند، حاضر شد که خون خود ریخته و خانواده‌اش به اسارت برده شود و همین قرائت در مرود واقعه عاشورا برای ما کافی است، زیرا این قرائت، بهترین و نزدیک‌ترین قرائت به فرمایش سیدالشهدا(ع) و اهل‌بیت(ع) در خصوص واقعه عاشوراست.

موسوی‌مهر عنوان کرد: اگر فردی عالم و اندیشمند، به قراین و نوشته‌های تاریخی مراجعه داشته باشد، می‌تواند به راحتی آن قرائت‌ها و اهدافی که در خصوص عاشورا و قیام اباعبدالله(ع) گفته شده را درک کند.

وی خاطرنشان کرد: عاشورا مانند یک تابلوی نقاشی است که در آن تنوع رنگ‌ها و صحنه‌های گوناگونی گنجانده شده و هرکسی را جذب خود می‌کند و افراد و طیف‌های مختلف با دیدن افرادی چون طفل کوچک امام حسین(ع)، بانو حضرت زینب(س)، حبیب‌بن مظاهر و... می‌توانند آن‌ها را برای خود الگو قرار دهند.

مدرس حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: طبیعتا همانگونه که این صحنه و این واقعه می‌تواند دستمایه هدایت بسیاری از افراد قرار گیرد و از اخلاق، ایثار و بسیاری از نکاتی که در آن وجود دارد را مورد استفاده خود قرار دهند، توجه به این رذیله‌ها باعث می‌شود روح جدیدی به کالبد جامعه دمیده شود، همچنین از طرفی نیز آن دسته از افرادی که به دنبال مطامع و منافع دنیوی خود هستند، می‌توانند از این واقعه برای دستیابی به اهداف شوم خود، سوءاستفاده کنند.

موسوی‌مهر خاطرنشان کرد: چه افرادی که در مسیر صحیح و مثبت گام برداشتند و چه افرادی که متأسفانه از این عواطف و احساسات سوءاستفاده کردند، می‌دانند که عاشورا یک تابلوی بسیار زیبایی است که هر آنکس که به آن خیره شود، نگاهش به ابعاد زیبای آن تابلو معطوف خواهد شد و می‌توانند از این تابلو استفاده و یا سوءاستفاده کنند.  

معیارهای سنجش مقاتل واقعه عاشورا

وی با اشاره به معیارهای سنجش مقاتل مختلفی که در خصوص عاشورا وجود دارد، عنوان کرد: در واقع افرادی که حتی اگر با تاریخ هم آشنایی نداشته باشند، می‌توانند با معیار عقل خود از این مقاتل بهره‌مند شوند، در مقابل همچنین، برخی از گزاره‌هایی که در برخی از مقاتل آمده، از اهل‌بیت(ع) برای ما نقل شده، با شأن و جایگاه آن‌ها سازگار نیست، همچنین با برخی از آموزه‌های دینی و اخلاقی که از اهل‌بیت(ع) شنیده‌ایم نیز همخوانی ندارند، اما افراد با عقل خود به راحتی می‌توانند درست و نادرستی آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند و از این‌رو است که افرادی که در حوزه تحلیل مقتل‌نویسی دستی دارند، باید تخصصی در حوزه تاریخ هم داشته باشند تا بتوانند به درستی به تحلیل آن‌ها بپردازند.

مقاتل معتبر درباره واقعه عاشورا

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: «مسند ابومهند» که متأسفانه ما از این مسند بهره‌مند نشده‌ایم و البته استاد محمد هادی قروی براساس تاریخ طبری آن‌را بازنویسی کرده، «سند الملهوف» از سیدبن طاووس است که مقام معظم رهبری نیز به این مقتل توجه ویژه‌ای دارند، «مقتل‌الحسین» عبدالرزاق مقرم، کتاب «نفس‌المهوم» شیخ عباس قمی نیز یکی از بهترین مقتل‌هاست که برای امام حسین(ع)، به‌صورت ویژه و خاص آمده است.

موسوی‌مهر بیان کرد: البته که در ارتباط با مقتل‌نویسی باید دقت داشت که اکثر افرادی که در واقعه عاشورا حضور داشتند و این وقایع را نوشته‌اند، افرادی بودند که در سپاه دشمن حضور داشتند، به‌همین دلیل ممکن است، اصل اعتبار برخی از آن‌ها مخدوش شده باشد.

وی عنوان کرد: در برخی از دوران‌ها، به‌ویژه در دوران قاجار، مقتل‌نویسی رشد کرد، اما این رشد به منظور آن نیست که تمامی مقتل‌هایی که نوشته شده درست بوده، زیرا در آن زمان از طریق مقتل‌نویسی سعی داشتند زمینه گریه و اشک را برای مخاطبان به وجود آورند و لذا باید به این‌ها توجه کرد و درستی و نادرستی آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد.

واقعه عاشورا و ادعاهای مختلف آن

مدرس حوزه علمیه خراسان با اشاره به ادعایی مبنی بر اینکه امام حسین(ع) در مقابل هزار نفر ایستادگی کرد، گفت: در آیه مبارکه 65 سوره انفال آمده است که اگر شما 20 نفر صابر باشید، می‌توانید در مقابل 200 نفر ایستادگی کنید و در حقیقت امام حسین(ع) با صبر و بردباری که در مقابل دشمن داشتند و همچنین عنایتی که خداوند نسبت به خاندان ایشان داشت، موجب شد که ایشان در مقابل سپاه دشمن ایستادگی کند و اما این ادعا بعید است که درست باشد، زیرا امام حسین(ع) با نیروی خود ایستادگی و خانواده و عزیزان خود را در این راه فدا کرد و هیچگاه از نیروی خارق‌العاده‌ای در این مسیر استفاده نکرد و در نهایت به هدف خود که همواره زنده نگه داشتن اسلام بود، رسید و همین برایش کفایت کرد.

موسوی‌مهر تأکید کرد: این واقعه بزرگ تاریخی نه تنها در جهان اسلام، بلکه در سراسر دنیا به اندازه‌ای تأثیر‌گذار بوده که انقلاب اسلامی ما نیز وام گرفته از این قیام تاریخی است و همواره جوانان ما بدون هیچگونه چشم‌داشتی همانند امام حسین(ع) و عباس وار در راستای دفاع از انقلاب، جان خود را فدا کردند و امروز نیز برای دفاع از حرم و حریم به مقابله با دشمن برمی‌خیزند.

انتهای پیام
captcha