وظایف عامه مردم در عصر غیبت / منتظران در رعایت تقوا پیشگام هستند
کد خبر: 3996409
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

وظایف عامه مردم در عصر غیبت / منتظران در رعایت تقوا پیشگام هستند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس یکی از وظایف عامه مردم در عصر غیبت را رعایت تقوای الهی و کوشش و تلاش برشمرد و به تبیین اثرات رعایت تقوا در زندگی مادی و معنوی انسان‌ها پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 19 شهریورماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود به تبیین وظایف عامه مردم در عصر غیبت پرداخت و گفت: یکی از وظایف عمومی که به عهده همه انسان‌هاست، رعایت پرهیزگاری و تقوای الهی است.

وی با بیان اینکه ما منتظر شخصیتی هستیم که اسوه پاکدامنی و تقواست و وظیفه ما در انتظار همسو بودن با منتظر است، جمله‌ای حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به اصحابشان را یادآور شد و افزود: آن حضرت فرمود شما نمی‌توانید مانند من علی(ع) در زهد و رهایی از تعلقات دنیوی زندگی کنید اما من را در دو جا کمک کنید، یکی رعایت پاکدامنی و پاک زیستن و دیگری کوشش و تلاش و فعالیت در مسیر رضای الهی. در حدیثی هم راوی از امام صادق(ع) در بحث منتظران امام عصر(عج) سؤال کرد، آن حضرت فرمود هر کسی که دوست دارد از یاران امام زمان(عج) باشد، دو چیز را باید در نظر بگیرد یکی اینکه پاکدامنی را روش زندگی خود قرار دهد و دوم اخلاق نیکو و شایسته را برای خود رقم بزند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه رعایت ورع و تقوای الهی هم نیز در آیات شریفه قرآن آمده است، گفت: خداوند در قرآن کریم رعایت ورع و تقوا را به عنوان یک اصل کلی در هر جایی که بندگان خود را وعده و بشارت به مواهب الهی داده است، مدنظر قرار داده است و همین رعایت تقوا و پرهیزگاری به عنوان یک شرط نگاه شده است.

وی با تأکید بر اینکه معیار سربلندی و عزت انسان‌ها در پیشگاه پروردگار رعایت تقواست، افزود: خداوند می‌فرماید کسانی نزد پروردگار جایگاه بهتر و شایسته‌تری دارند که تقوای بهتری دارند. کسانی که با تقوا هستند قطعاً نزد خداوند عزت و موقعیت عالی دارند. همچنین امام علی(ع) فرمودند نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب هیچ‌کدام فخری بر یکدیگر ندارند مگر به تقوای الهی. از برکات دیگر می‌بینیم در قرآن خداوند در بحث رعایت تقوای الهی، گسترش و توسعه و شکوفایی اقتصادی جامعه بشری هم در گرو رعایت تقواست.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه امروز نوع نابسامانی‌های بشر ناشی از گریز از خداست، گفت: در سراسر دنیا هر جا که بررسی کنیم به کسی برنمی‌خوریم که خدا را در نظر بگیرد و تقوای الهی داشته باشد و اهل بی انصافی، ظلم، تعدی و اجحاف باشد. کسانی که از خدا می‌ترسند، سخن ناشایست نمی‌گویند و از ثروت خود برای توسعه اموال خود سوءاستفاده نمی‌کنند و از مقام خود بهره‌برداری ناشایست نمی‌کنند و از زیبایی خود در عرضه گناه بهره‌برداری غلط نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: هرجا که کاستی‌ها و ظلم‌ها می‌بینیم به بی‌تقوایی‌ها باز می‌گردد که قرآن کریم هم بشارت داده است اگر مردم شهرها و روستاها تقوای الهی پیش می‌گرفتند ما برکات خود را از آسمان‌ها و زمین نازل می‌کردیم اما خوبی‌ها و ارزش‌ها تکذیب کردند و نتیجه این تکذیب آن‌ها را گرفت. پس قرآن کریم همین شکوفایی اقتصادی را به اعتبار تقوا وعده می‌دهد. حتی تأثیرگذاری قرآن بر روح و جسم انسان‌ها در پرتو تقواست. چنانچه خداوند فرمود قرآن قطعاً افراد با تقوا را هدایت می‌کند اما اگر کسی تقوا نداشت تلاوت قرآن او را رشد نمی‌دهد.

حدائق با بیان اینکه چه بسا کسانی هستند که قرآن هم می‌خوانند اما از قرآن بهره‌ای شامل حال آن‌ها نخواهد شد، گفت: رعایت تقوای الهی به عنوان یکی از وظایفی که در عصر غیبت انسان‌ها باید رعایت کنند و این پرهیزگاری می‌تواند زمینه‌ساز ظهور حضرت باشد. ما منتظر امامی هستیم که اسوه پاکی و تقواست، قطعاً منتظران او نیز باید در مسیر پاکی و تقوا گام بردارند و تلاش کنند و بشارت‌های خداوند هم شامل حال همین انسان‌هاست. چنانچه خداوند در قرآن کریم فرمود رستگاری واقعی در پرتو رعایت تقوای الهی است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) در پایان با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم با همسو شدن با اماممان که اسوه پرهیزگاری است، همراه شویم، گفت: در سخنی امام صادق(ع) فرمود ما اهل بیت(ع) اسوه پاکی، تلاش و کوشش و امانت‌داری هستیم و کسانی که به دنبال ما هستند باید در این موارد هم با ما همراه و همگام باشند.

انتهای پیام
captcha