شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان بود
کد خبر: 3996540
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان بود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان و حکمت عملی بود که عمل، عرفان و نگرش او قائل به معارف اسلامی است و باید این ابعاد شخصیتی شهید مدنی در جامعه شناسانده و گسترش یابد.

شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان بودحجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی، اظهار کرد: جایگاه این شهید گرانقدر، والاتر از تعاریف و بیان رویکرد این شهید محراب است، اما با برگزاری چنین نشست‌هایی می‌توان گفت که با استفاده از حداقل‌ها می‌توان این شهید را به جوانان امروزی معرفی کرد.

وی با بیان این‌که شهید مدنی به‌عنوان اسوه‌ای برای جوانان و ‌نوجوانان بود، ادامه داد: رویکرد مقام معظم رهبری در چله دوم انقلاب اسلامی نیز توجه به جوانان است. قطعاً جامعه امروز بر اساس آموزه‌های دینی و به خاطر وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در جوانان وجود دارد، به این قشر اجتماعی ارزش و احترام قائل است.

اسکندری افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز نگاه ویژه‌ای به جوانان داشته و اکنون علمای دینی بر اساس مبانی و آموزه‌های دینی به جوانان اعتماد دارند. شهید مدنی نیز در دوره‌ خود ارتباط خوبی با جوانان برقرار می‌کرد و همواره می‌گفت که اگر من آغوش خود را به روی جوانان و نوجوانان باز نکنم، آغوش‌های دیگری برای آن‌ها باز می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به روحیه و نشاط جوانان، گفت: افراد کهنسال با وجود کوله باری از تجربیات اما ممکن است که پتانسیل‌های لازم برای اجرای برنامه‌ها و میدان داری را نداشته باشند در حالی که جوانان باید در خط مقدم برنامه‌ها حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که شهید مدنی همواره برای جوانان و نوجوانان ارزش بالایی قائل بود، گفت: این شهید بزرگوار به هر شهر و استانی که در دوران تبعید سفر می‌کرد، همواره جوانان را به‌عنوان مهمترین بازوی خود برمی‌گزید. رفتار او آنقدر جذاب بود که جوانان همواره دورش جمع می‌شدند و احساس راحتی می‌کردند. شهید مدنی همواره در صف اول برنامه‌ها همراه با جوانان حضور داشت.

وی با بیان این‌که شهید مدنی، مروج استکبار ستیزی در بین جوانان و ایجاد بصیرت و آگاهی در جامعه بود، گفت: نخستین و شاخص‌ترین ویژگی این شخصیت، ولایتمداری است. آیت‌الله مدنی همواره خود را مطیع محض ولی‌فقیه می‌دانست، تا جایی که این عالم بزرگ در سخنرانی خود می‌گفت که «ولایت فقیه از جانب ولیعصر(عج) و ولایت ایشان از جانب پیامبر(ص) و ولایت پیامبر گرامی اسلام نیز از جانب خداوند متعال است، پس این ولایت الهی را خداوند متعال به فقیه بخشوده و یک فقیه باید از آن در دوران غیبت استفاده کند.»

اسکندری، با بیان این‌که تمامی علما به بحث ولایت فقیه اعتقاد داشتند اما نمی‌توانستند آن را عملی کنند، گفت: در دوره‌های مختلف اجازه حضور ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی داده نشد اما در دوران امام (ره) که یک عصر طلایی محسوب می‌شود، مردم از نظر بلوغ سیاسی به حدی رسیدند که می‌توانستند پیرو ولایت فقیه باشند و حکومت اسلامی شکل بگیرد. در این راستا نیز شخصیت‌هایی چون شهید مدنی، مطیع محض امام بزرگوار و ولایت فقیه عادل زمان شده و دست به اجرای اقدامات خاصی در جامعه زدند.

وی متذکر شد: شهید مدنی نخستین فردی بود که درس و بحث خود را در کلاس‌های حوزوی تعطیل کرد و جهت تقویت و صیانت از جایگاه امام (ره) در کلاس درس‌های ایشان حضور می‌یافت.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ویژگی خداباوری این عالم بزرگوار، گفت: سومین شاخصه شخصیتی شهید مدنی، معاشرت و ارتباطات اجتماعی بالای او است، به طوری که این شهید با اقشار مختلف اجتماعی به خصوص قشر جوان تعامل بالایی داشته و همواره یاور مظلومان جامعه خود بود و با توجه به جایگاه علمی که داشت، فرقی نمی‌کرد که در مجلس کوچک و یا در مجلسی با جمعیت زیاد سخنرانی می‌کند.

اسکندری با اشاره به ویژگی زاهدانه شهید مدنی، افزود: آیت‌الله مدنی در تمامی موقعیت‌ها و مقامات، ساده زیستی و زندگی زاهدانه را هیچگاه فراموش نکرده و بدون تکلف و تشریفات زندگی می‌کرد.

وی پشتکار و همیت دینی شهید مدنی را یکی از ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگوار دانست و ادامه داد: مردم عامه نمازهای این شخصیت را عادی تصور می‌کردند اما او در کنار اشتغالات علمی، فکری و تقوایی که داشت، زجه‌ها و گریه و زاری‌های نماز شبش هنوز در گوش‌های اطرافیانش به یادگار مانده است.

اسکندری، با بیان این‌که شهید مدنی، اسوه صرفه جویی و مراعات حال بیت‌المال در عرصه‌های مختلف است، گفت: در مورد معیارهای رفاقت و ارتباطات دوستی این شهید، احوالات عجیبی نوشته می‌شود که بر اساس آن‌ها، شهید مدنی با معیارهای الهی ارتباط دوستی برقرار می‌کرد و اگر از دوست خود، خیانت، اشرافی گری و یا سایر اشتباهاتی را می‌دید، ارتباطش را قطع می‌کرد و امکان وصل مجدد این رابطه دوستی وجود نداشت.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: شهید مدنی تجسم اخلاق و چهره برجسته عرفان و حکمت عملی بود که عمل، عرفان و نگرش او قائل به معارف اسلامی است و باید این ابعاد شخصیتی شهید مدنی در جامعه شناسانده و گسترش یابد.

وی در خصوص عوامل محبوبیت این شهید، اظهار کرد: آیت‌الله مدنی تنها فردی بود که در رابطه با مرجعیت و رهبری امام (ره) به سؤال جایز بودن عدول از یک مرجع تقلید به امام(ره) با جسارت پاسخ می‌داد که مردم از هر مرجعی که تقلید می‌کنند، می‌توانند به امام(ره) عدول کنند اما به خاطر اعلمیت امام(ره) نمی‌توان از ایشان به مرجع دیگری عدول کرد.

وی افزود: دلیل دیگر محبوبیت این شهید بزرگوار این است که در مدت کم خدمت شهید مدنی در تبریز و آذربایجان، مردم به شخصیت مردمی و رسیدگی به حال ضعفا و عامه مردم او پی بردند.

انتهای پیام
captcha