گردهمایی اربعین حسینی؛ جلوه‌ای از گردشگری مذهبی
کد خبر: 3999754
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

گردهمایی اربعین حسینی؛ جلوه‌ای از گردشگری مذهبی

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه ابعاد و زوایای حرکت عظیم انسانی و دینی اربعین حسینی بسیار فراتر از واژه‌هاست، گفت: اما از این باب که پیاده‌روی اربعین یک سیر و سفر است می‌توان به آن نوعی گردشگری مذهبی اطلاق کرد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدمهدی معتمدی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا با اشاره به تقارن اربعین حسینی با روز جهانی گردشگری، گفت: نوعی از گردشگری که به آن گردشگری مذهبی اطلاق می‎شود آن است که به هدف سِیر در زمین که همان عبرت آموختن از دیگران، گذشتگان و سرنوشت و فرجام دیگر اقوام باشد. در دین مبین اسلام سفارش بر سیر در زمین و گردشگری شده است. البته هدف از گردشگری مهم است و اگر باهدف الهی باشد انسان می تواند به قرب الهی برسد و آثار صنع و عظمت و خلقت حضرت حق را بر روی زمین مشاهده کند  بالعکس برخی گردش را به هدف عیاشی و دوری از خداوند بر می‌گزینند که آثار متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه در سفر، پختگی و تجربه برای انسان حاصل می‌شود در روایات فراوانی اشاره شده است که سفر انسان را به استفاده از زیبایی‌های خلقت، درس گرفتن از هستی و مشاهده عالم آفرینش ترغیب می‌کند. در گردشگری مذهبی با نیت الهی توحید انسان قوی‌تر می شود، مثلا با مشاهده کوه‌ها، جنگل‌ها، آبشارها و... عظمت و بزرگی و زیبایی خالق آن را می‌توان بهتر درک کرد.

کارشناس ارشد کلام اسلامی بر اهمیت گردهمایی اربعین اشاره کرد و افزود: این هماورد بزرگ در اربعین حسینی در مقطع زمانی اکنون، چشم‌های جهانیان را به خود دوخته و نگاه‌ها به این نقطه از جهان معطوف شده که به عنایت سیدالشهدا(ع) است.

وی افزود: این حرکت عظیم دل‌ها را به خود جذب کرده و افراد با ادیان، گرایش‌ها و قومیت‌های مختلف جهان را از سرتاسر زمین گردهم آورده که این خود جلوه‌ای عظیم از گردشگری مذهبی است. البته باید گفت اصطلاح گردشگری مذهبی واژه‌ای محدودی در بیان این حرکت عظیم انسانی و دینی روزگار ماست، اما به هرحال چون پیاده‌روی اربعین یک سیر و سفر و انتقال از نقطه‌ای به نقطه ی دیگر است نوعی گردشگری محسوب می‎شود.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان هدف این گردهمایی گفت: این یک عشق و دلدادگی است که انسان‌های آزاده و حر با قلبی مملو از عشق و شوق وصال، سختی‌ها و دشواری‌های این مسیر را به جان می‌خرند تا این دلداگی را رقم بزنند. همچنین این آئین حاکی از این است که مانوری برای منتظران ظهور امام زمان(عج) اتفاق بیفتد و لشکریان امام عصر(عج) جلوه‌هایی از یاری امام را در این روزگار به منصه ظهور می‌نشانند.
 
وی با اشاره به بازتاب گردهمایی باشکوه مسلمانان در اربعین حسینی در سطح جهانی و مجامع بین‌المللی، بیان کرد: اینکه جهانیان و ادیان مختلف مشاهده می‌کنند که بزرگترین گردهمایی جهان در تاریخ و اعصار مختلف با جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر به این نقطه عالم معطوف می‌شود، خود نشان از حقانیت شیعه و ندای حق امام حسین(ع) و رساندن پیام حضرت سیدالشهدا(ع) دارد. و این پیام اباعبدلله(ع) که «ای اهل عالم در برابر ستم بایستید و ظلم و ظالم را نپذیرید»، امروزه به‎صورت فراشیعی و فرادینی به کل دنیا مخابره می‌شود.

معتمدی یادآور شد: قطعا سفر اربعین سیر و سلوک الی الله است و اگر کسی با خلوص نیت و هدف الهی راهی این مسیر شود آثار و برکات فراوانی به ارمغان خواهد آورد.

زینب میرزاجانی
انتهای پیام
captcha