اربعین تجلی کارایی مقاومت و بصیرت است
کد خبر: 4000573
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۴
در وبینار اربعین حسینی مطرح شد؛

اربعین تجلی کارایی مقاومت و بصیرت است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه اربعین تجلی کارایی مقاومت و بصیرت است، تصریح کرد: اربعین نشان داد که جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی باید قوی باشد تا دشمن را از رسیدن به هدف بازدارد.

اربعین تجلی کارایی مقاومت و بصیرت است/ حاکمیت عقلانیت؛ خروجی عاشورا

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، وبینار اربعین حسینی از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری چهارمحال‌وبختیاری عصر روز گذشته با حضور اعضای این کانون‌ها از سراسر استان و با سخنرانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و مدیر حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در ابتدای این وبینار با اشاره به اینکه اربعین یادآور بازگشت پیروزمندانه اهل‌بیت امام حسین(ع) از شام است، اظهار کرد: برنامه دشمن حذف و ریشه‌کنی اسلام و نام اهل‌بیت(ع) بود همچنان که زینب(س) در مجلس یزید به این نکته اشاره کردند و خطاب به یزید فرمودند که تو به‌دنبال نابودی یاد اهل‌بیت (ع) از جامعه هستی اما مطمئنا موفق نخواهی شد.

جنگ رسانه‌ای دشمن علیه امام حسین(ع)

وی ادامه داد: فضای مسموم تبلیغاتی دشمن در شام و کوفه این شائبه را در مردم ایجاد کرده بود که امام حسین(ع) یک خارجی و مخالف دین و خروج ‌کرده علیه دین و پیامبر(ص) است؛ ورود کاروان کربلا به شام و کوفه و خطابه‌های بصیرت‌بخش حضرت زینب(س)، سکینه، رقیه، ام‌کلثوم و دیگران سبب شد که ورق برگردد و نقشه دشمن نقش بر آب شد تا جایی که یزید رسما عذرخواهی کرده و اجازه برپایی مجلس عزا بر مصیبت سیدالشهدا(ع) در دارالعماره داده شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان تصریح کرد: قیامی که نقطه آغازش در مدینه بود و در کربلا جسم عزیزان فاطمه(س) به خاک افتاد، در شام و کوفه به نتیجه رسید و مرکز فتنه علیه خاندان پیامبر(ص) با حضور اهل‌بیت امام حسین(ع) متلاشی شده و پایگاهی برای تبلیغ خاندان پیامبر(ص) شد که همچنان بعد از قرن‌ها، شام و سوریه خط مقدم جبهه مقاومت است. درواقع، دشمن قصد داشت قیام عاشورا را یک شورش علیه اسلام و خلیفه رسول خدا(ص) در نگاه همگان جلوه دهد، اما امام حسین(ع) با راهی ساختن اهل بیتش این هدف دشمن را ناکام گذاشت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با ذکر اینکه اربعین تجلی کارایی مقاومت و بصیرت است، تصریح کرد: اربعین نشان داد که جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی باید قوی باشد تا دشمن را از رسیدن به هدف بازدارد. در زیارت اربعین به‌ خوبی اشاره دارد که جبهه حق جبهه اما حسین(ع) و یارانشان است که خون خود را تقدیم کردند تا نه فقط مسلمانان و شیعیان بلکه تمام بندگان خدا را از نادانی در اندیشه و جهالت در عمل و سرگردانی و تحیر نجات دهند.

احمدی قرارگیری بشر در مسیر صحیح و پیشگیری از انحراف در این مسیر را هدف قیام عاشورا برشمرد و توضیح داد: بر اساس زیارت اربعین، جبهه باطل که در مقابل سیدالشهدا و یاران ایشان قرار گرفت، دنیاپرستان و دلدادگان دنیوی بودند اما یقینا باطل محکوم به شکست است و بر طبق قول قرآن، حق ماندنی و باطل نابودشدنی است. همچنان که امروز مشاهده می‌کنیم پرچم سالار شهیدان بالاست و میلیون‌ها دلداده حسینی با هر مذهب و تفکری از سراسر جهان در پیاده‌روی به سمت مغناطیس عالم گرد هم می‌آیند و این حرکت، طلیعه تمدن نوین اسلامی و ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است.

خروجی قیام عاشورا؛ حاکمیت عقلانیت بر جامعه

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی هاشمی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان با اشاره به آثار و برکات ارتباط قلبی با حضرت سیدالشهدا(ع) و گریه بر مصیبت آن حضرت و یاران و خاندان ایشان، اظهار کرد: در زیارت ناحیه مقدسه می‌خوانیم که حضرت ولی‌عصر(عج) هر صبح و شب بر مصیبت سیدالشهدا(ع) اشک می‌ریزند و این یک دستورالعمل اخلاقی برای ماست که اگر کسی بتواند هر صبح و شب بر مظلومیت آن حضرت گریه کند، برکات آن با هیچ دستورالعمل سلوکی دیگر قابل قیاس نیست و انسان را به درجات عالی معنوی نمی‌رساند.

وی ادامه داد: به استناد زیارت اربعین، هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا و تحمل این بلای عظمی در حقشان این بود که بندگان خدا را از جهالت نجات بدهند؛ مفهوم جهل بر طبق کتب حدیث، نه در برابر علم که در برابر عقل قرار دارد و آن حضرت به شهادت نرسیدند تا ما مدارج علم را طی کنیم و عالم شویم بلکه خروجی قیام حضرت حاکمیت عقلانیت بر جامعه است.

این مدرس حوزه با اشاره به حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه، بیان کرد: چه بسا فردی عالم است و اصطلاحات را به‌خوبی می‌داند اما جاهل هم هست یعنی نمی‌داند زیر عَلم چه کسی سینه بزند، برای چنین فردی که عقل معادش خوب کار نکند، داشتن عقل معاش اهمیتی ندارد چرا که نشانه زیرکی آن است که انسان آراسته به عقل معاد باشد.

هاشمی با نقل حدیثی از امام هادی(ع)، تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند که مردم در دنیا با اموال و در آخرت با اعمال سروکار دارند، در قیامت میزان مال و مقام دنیوی ملاک نیست بلکه عمل و عقل سنجیده می‌شود که به تعبیر قرآن کریم در آیه ۱۰ سوره مبارکه ملک، اهل جهنم می‌گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) را می‌شنیدیم یا به دستور عقل رفتار می‌کردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان با طرح این پرسش که چرا زینب(س) را عقیله بنی‌هاشم می‌نامند؟، گفت: عقیل کسی است که پیوسته عقلانیت را پیشه می‌کند و تکلیف خود را می‌داند و می‌شناسد، می‌داند که در کدام سنگر بماند و با چه کسانی مبارزه کند. جامعه امروز به‌ویژه حوزویان و دانشگاهیان نیز باید به تاسی از امام حسین(ع) در راستای ارتقای سطح عقلانیت جامعه تلاش کنند چرا که اگر عقلانیت ارتقا یافت مردم راه درست را پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha