هدف نهضت امام حسین(ع) دوری از جهالت و گمراهی است
کد خبر: 4000646
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

هدف نهضت امام حسین(ع) دوری از جهالت و گمراهی است

مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه امام حسین(ع) جان خود را در راه پروردگار داد که در مقابل آن مردم را از خواب غفلت و جهالت و گمراهی بیدار کند، اظهاز کرد: هدف نهضت امام حسین(ع) دوری از جهالت و گمراهی است.

هدف نهضت امام حسین(ع) دوری از جهالت و گمراهی است

حجت‌الاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در رابطه با فضیلت اربعین گفت: کلمه اربعین در قرآن و هم در روایات جامع، مورد تاکید است و آیات متعددی وجود دارد که کلمه اربعین در آن به کار گرفته شده است.

وی اظهار کرد: در مورد کلمه اربعین(چهل روز) در روایات آمده است که هر کس ۴۰ روز خود را برای خدا خالص کند، خداوند حکمت خود را از قلب او بر زبان او جاری می‌سازد، علاوه بر آن، اکثر انبیاء در ۴۰ سالگی به پیامبری مبعوث شده‌اند، کمال عقل انسان در ۴۰ سالگی است، همه این ها نشان می دهد که کلمه اربعین، مصداق های فراوانی دارد.

هادی، خاطرنشان کرد: با توجه به آیات و روایات، هر جا که کمال باشد، در آنجا اربعین هست؛ یعنی اربعین مصادف است با کمال. این که ما برای سید الشهدا اربعین می‌گیریم، علتش این است که کمال نهضت امام حسین(ع) در اربعین است، نتیجه بازگشت اسرا و اصحاب امام حسین(ع) به کربلا این است که رحلت امام حسین به کمال و اتمام رسیده است و اربعین به نوعی پیروزی نهضت امام حسین است.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: بحث پیاده روی اربعین در بین علما بسیار مورد تاکید قرار می‌گیرد و قدمت چند صد ساله دارد، نکته قابل توجه این است که ما فقط برای امام حسین(ع) اربعین می‌گیریم؛ یعنی زیارت اربعین فقط برای امام حسین(ع) آمده است و برای امامان و پیامبران و اهل بیت دیگر، زیارت اربعین وجود ندارد و فقط زیارت نامه مخصوص اربعین که توسط امام صادق (ع) تدوین شده است قابل استناد است.

وی خاطر نشان کرد: به یک فراز از این زیارت اربعین اشاره می‌کنم که فوق العاده است و کل هدف و فلسفه قیام امام حسین(ع) در آن خلاصه شده است: «امام حسین خون قلب خود را در راه پروردگار داد که در مقابل آن مردم را از خواب غفلت و جهالت و گمراهی بیدار کند. یعنی هدف نهضت امام حسین(ع) دوری از جهالت و گمراهی است.

هادی همچنین حضور در محافل و مجالس عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تنها قرارِ دل بی تاب جاماندگان از اربعین دانست و گفت: در این روزها حتما باید زیارت اربعین خوانده شود و کسانی که جامانده اند، در مراسماتی که در مساجد و سطح شهر در قالب پیاده روی اربعین وجود دارد شرکت کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، اذعان کرد: ما باید نگذاریم اربعین فراموش شده و از یاد برود. وظیفه ما به عنوان عزاداران، مریدان و شیعیان اربعین این است که برای احیای اربعین تلاش کنیم و نگذاریم فضیلت عزای اربعین از دستمان برود. حالا که بنابر شرایط موجود و سختِ پیش آمده، بنده و بسیاری از عزیزان توفیق حضور در پیاده روی اربعین را نداشتیم، می توانیم در محافل حسینی شرکت کرده و از آن فیض ببریم.

وی در پایان گفت: اگر شرایط رفتن به محافل حسینی را هم نداریم، زیارت اربعین را که یک صفحه بیشتر نیست، همراه خانواده بخوانیم تا حال و هوای اربعین در خانه ها و دل هایمان جاری شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
captcha