جاماندگانی که به تصاویر ارسالی از همکارانشان دل خوش هستند
کد خبر: 4000666
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
خبرنگاران از تجربیات خود در اربعین ۱۴۰۰ می‌گویند؛

جاماندگانی که به تصاویر ارسالی از همکارانشان دل خوش هستند

امسال پیاده‌روی اربعین در حالی برگزار شد که بسیاری از عاشقان امام حسین (ع) به ویژه خبرنگاران به علت محدودیت‌های ایجاد شده امکان حضور نداشتند و همین باعث نشستن غمی عظیم بر دل آن‌ها شده است.

جاماندگانی که به تصاویر ارسالی از همکارانشان دل خوش هستند

به گزارش ایکنا از قزوین، حضور در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۰ در شرایط کنونی عملا برای بسیاری از عاشقان اباعبدالله(ع) غیرممکن شد، مردم زیادی هر ساله در این مراسم شرکت می‌کردند اما امسال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در حسرت حضور در اربعین می‌سوزند، خبرنگاران که هر سال برای مخابره اخبار راهی اربعین می‌شدند ۲ سال است که توفیق حضور را از دست داده‌اند.

مطهره میرزایی، خبرنگار قزوینی در این خصوص به ایکنا می‌گوید: پیاده‌روی اربعین امسال طوری بود که فقط درصورتی می‌توانستی بروی که به لحاظ مالی مشکلی نداشته باشی، در حالی که سال‌های گذشته این طور نبود؛ امسال پیاده‌روی اربعین برای افراد با شرایط مالی خوب بود طوری که هزینه بلیط هواپیمای تهران نجف به میلیون‌ها تومان رسید که اقشار متوسط جامعه هم توان پرداخت آن را نداشتند.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه همه خدمات در مسیر رایگان است اما نیاز است مبلغی همراه فرد باشد و با توجه به این موضوع امکان سفر اقشار ضعیف جامعه وجود نداشت، از طرفی ویزای افرادی که ثبت‌نام کردند با تأخیر زیادی به دستشان رسید که باعث ایجاد استرس و نگرانی‌های زیاده شده بود.

جابر خرم‌نیا، مدیر خبرگزاری فارس نیز در این خصوص به ایکنا می‌گوید: سال گذشته به خاطر کرونا نتوانستیم به پیاده‌روی اربعین برویم و امیدوار بودیم امسال این اتفاق بیفتد اما دولت عراق تصمیم گرفت محدودیت‌های زیادی بگذارد، با توجه به تصاویری که از پیاده‌روی اربعین مشاهده کردیم امسال معادلات دنیوی کرونا در طریق وجود ندارد و ای کاش این محدودیت اعمال نمی‌شد تا بتوانیم مشرف شویم.

مریم کشاورز دیگر خبرنگار قزوینی در این خصوص می‌گوید: سال‌های گذشته وظیفه ما این بود که حال و هوای اربعین را به افرادی که نمی‌توانند بیایند و در مسیر نیستند منتقل کنیم اما امسال خودمان نیاز داریم که حال و هوای اربعین را با فیلم و عکس به ما نشان دهند.

وی ادامه می‌دهد: پیاده‌روی اربعین به معنای واقعی وحدت جهان اسلام را نشان می‌دهد، در واقع برای خیلی‌ها که امکان حضور در حج را نداشتند اربعین توانست جایگزین باشد، امسال منتظر بودیم که در دقایق پایانی شرایط خاصی برای زائران ایجاد شود و بتوانیم مشرف شویم اما محدودیت ایجاد شد، با توجه به شرایط اقتصادی موجود افراد زیادی توان پرداخت ندارند و نتوانستند در این همایش شرکت کنند.

این خبرنگار تاکید می‌کند: نیاز است که به دولت عراق احترام بگذاریم چرا که سال‌ها شرایط ویژه‌ای برای ایران فراهم کرد و باید به تصمیم امسال احترام بگذاریم؛ اگرچه اربعین زیارت پابرهنه‌ها بود اما شرط پرواز هوایی شرایط را سخت کرد، از همه همکارانی که مشرف شدند می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد که حال و هوای اربعین را منتقل کنند.

نبود موکب‌های ایرانی مشهود است

آزاده مشعوف، از فعالین رسانه استان قزوین که در اربعین ۱۴۰۰ حضور دارد، در این خصوص می‌گوید: در موکب عشایر عراقی عمود ۹۵۲ حضور دارم. دیروز وارد مسیر پیاده‌روی شدیم و تجربیات جدیدی به دست آوردیم که نسبت به سال‌های قبل متفاوت بود. امسال متاسفانه بسیاری از موکب‌های ایرانی نتوانستند موکب علم کنند، حضور موکب‌های ایرانی صفای خاصی دارد و نبودنشان ناراحت کننده است.

وی ادامه می‌دهد: موکب‌های ایرانی اگرچه تعدادشان کم است اما باعث دلگرمی هستند، یکی از مواردی که به چشم می‌خورد انباشت زباله در کنار موکب‌هاست سال‌های گذشته شهرداری‌های مختلف ایران حمل زباله می‌کردند و امسال نبود این موکب‌ها خیلی مشهود است.

این فعال رسانه‌ای بیان می‌کند: ایرانی‌ها نیروی کمکی خوبی هستند، موکب‌داری ایرانی‌ها در نحوه رفتار عراقی‌ها هم تاثیرگذاشته‌ است به طوری که سال‌ها قبل عراقی‌ها از قاشق و چنگال و لیوان عمومی استفاده می‌کردند اما امسال اصلا قاشق استیل وجود نداشت همه چیز یک بار مصرف بود، شربت و مواد خنک را در یکبار مصرف پلاستیکی و نوشیدنی گرم را در لیوان کاغذی ارائه می‌دهند که نشئت گرفته از فرهنگ ایرانی است.

وی بیان می‌کند: عدم حضور هلال احمر ایران در نجف نیز محسوس است، هر سال هلال احمر در مسیر حضور پررنگ داشت امسال نبودنش بیشتر به چشم می‌آید، زائرانی که دچار مشکل می‌شوند نیاز به حضور هلال احمر دارند؛ همچنین عراقی‌ها از عدم حضور ایرانی بسیار ناراحت هستند و می‌گویند ما هر سال روزانه نزدیک ۱۵۰ مهمان ایرانی در خانه داشتیم اما الان ۱۲ نفر هستند.

به گزارش ایکنا نه تنها ایرانی‌ها بلکه هزاران عراقی امسال نسبت به این تصمیم عراق واکنش نشان دادند، ایرانی‌ها و عراقی‌ها از عدم حضور پرشور ایرانی‌ها در پیاده‌روی اربعین ناراحت و در حسرت زیارت اربعین تنها به تصاویر ارسالی از خبرنگاران دل خوش‌ هستند‌.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری

انتهای پیام
captcha