هجرت پیامبر(ص)؛ طلیعه تشکیل تمدن اسلامی
کد خبر: 4003126
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

هجرت پیامبر(ص)؛ طلیعه تشکیل تمدن اسلامی

امام‌جمعه ابهر گفت: بررسی هجرت تاریخی پیامبر(ص) از مکه به مدینه از چند جهت اهمیت دارد که از آن جمله طلیعه تشکیل حکومت اسلامی و در امتداد آن، تکون تمدن اسلامی و جهانی شدن آن است.

هجرت پیامبر(ص)؛ طلیعه تَکَوّن تمدن اسلامیبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام‌جمعه ابهر، امروز، 16 مهرماه در خطبه نماز جمعه ابهر به سالروز هجرت پیامبر اکرم(ص) و واقعه لیلة‌المبیت در ربیع‌الاول اشاره و اظهار کرد: هجرت پیامبر اعظم(ص) از مکه به ‌مدینه، نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ اسلامی است. همان‌گونه که بعثت، طلیعه نشر توحید بود، هجرت، نوید پیروزی آن است. بررسی این هجرت تاریخی، از چند جهت اهمیت دارد که از آن جمله طلیعه تشکیل حکومت اسلامی و در امتداد آن، تکون تمدن اسلامی و جهانی شدن آن است.

وی با اشاره به اینکه رخدادهای مسیر هجرت، مانند ساختن نخستین مسجد در اسلام و برپایی نماز جمعه توسط شخص پیامبر(ص) نیز از ابعادی است که بررسی این هجرت را ضروری می‌کند، ادامه داد: به بیان مقام معظم رهبری «این 13 سالِ مکه، چه سال‌های سختی بود؛ پیغمبر ایستاد و ایستادن او مسلمان‌های مقاوم و مستحکمی به‌ وجود آورد که هیچ فشاری روی آنها اثر نمی‌کرد. اینها درس است برای ما. بعد هم جامعه‌ مدنی را تشکیل داد، 10 سال بیشتر هم حکومت نکرد. اما پی‌ریزی یک بنائی را کرد که در طول قرن‌های متمادی، قله‌ بشریت در علم، در تمدن، در پیشرفت معنوی، در پیشرفت اخلاقی، در ثروت، همین جامعه بود؛ جامعه‌ای که پیغمبر طراحی و او پی‌ریزی کرده بود».

خطیب نماز جمعه ابهر افزود: در بطن حادثه عظیم هجرت، واقعه لیلة‌المبیت و فداکاری بی‌مانند حضرت علی(ع) است که خداوند متعال این فضیلت سترگ را با نزول آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره ستوده است: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ». واقعیت این است که نمی‌توان به ‌مسئله هجرت پرداخت و در برابر شأن والای حضرت علی(ع) و جانبازی ایشان، در راه تحقق اهداف پیامبر اسلام(ص) سر تعظیم فرود نیاورد.

رحیمی با اشاره به هفته نیروی انتظامی ابراز کرد: بی‌تردید استقرار نظم و امنیت در کشور مدیون و مرهون ایثارگری و فداکاری پرسنل سخت کوش نیروی انتظامی است که در مسیر آسایش و ارتقای امنیت عمومی در اقصی نقاط کشور از هیچ تلاشی حتی به قیمت سلب آسایش خود و خانواده خویش مضایقه نمی‌کنند. مسئله اهمیت امنیت آن قدر مهم و روشن و بدیهی است که گاهی انسان از آن غافل می‌شود؛ چنانکه انسان وجود خورشید را فراموش می‌کند، انکار اهمیت امنیت، انکار خورشید است و این امنیت مرهون و مدیون نهادهای امنیتی کشور است که یکی از مهمترین آنها نیروی انتظامی است و لذا تحکیم و استواری امنیت ملی، به تقویت نیروی انتظامی وابسته است و هرگونه تضعیفی که متوجه نیروی انتظامی بشود بر امنیت ملی تاثیر سوء می‌گذارد. برخورداری از امنیت در زندگی اجتماعی، از آرمان‌های دینی بشری است و بشریت همیشه از کابوس وحشتناک ظلم و تجاوز و تهدید زجر می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه خدای سبحان در قرآن کریم به مردم جامعه دو دستور جامع داده و فرموده که همه باید برای دو امر مهم بسیج شوند، بیان کرد: این دستور بسیج علمی و فرهنگی است؛ یعنی بسیج شدن برای فراگیری علوم و معارف. گاهی جامعه نیازمند بسیج و حرکت فرهنگی است و زمانی آماده‌سازی نظامی، در مورد بسیج فرهنگی در آیه 122 سوره توبه فرمود: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» یعنی چرا مردم نمی‌کوشند که به مراکز علمی بروند و فقیه شوند تا هم دین خود را بشناسند و هم آن را به مردم بشناسانند و آنها را از قیامت بترسانند.

امام‌جمعه ابهر دستور دوم را بسیج نظامی و انتظامی خواند و گفت: در آیه 71 سوره نساء نیز می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَميعاً» قرآن کریم قبل از فرمان صدور جنگ با دشمنان، مسلمانان را به هوشمندی سفارش می‌کند. هوشمندی بهترین سلاح است. حاذر کسی است که با بهره‌گیری از عقل و با درایت در برابر دشمن موضع می‌گیرد و بعد از آن دستور جنگ را صادر می‌فرماید حالا یا برای گروهی و یا برای همه، امروز نیروهای نظامی و انتظامی و ارتش، سپاه و بسیج، به این آیه عمل کرده‌اند تا مانع تهاجم بیگانگان خارجی و جاهلان داخلی شوند.

انتهای پیام
captcha