دنیایی بهتر برای نابینایان با آگاهی‌سازی و اجرای قوانین تحقق می‌یابد
کد خبر: 4005080
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

دنیایی بهتر برای نابینایان با آگاهی‌سازی و اجرای قوانین تحقق می‌یابد

نایب رئیس مؤسسه نابینایان بصیر گفت: دنیای بهتر برای نابینایان و کم‌بینایان زمانی تحقق می‌یابد که آگاهی فراگیر و همه گیر در جامعه ایجاد شده و عموم مردم به این باور برسند که نابینایان نیز می‌توانند به توسعه جامعه کمک کنند.

دنیایی بهتر برای نابینایان با آگاهی سازی و اجرای قوانین تحقق می‌یابد

روح الله ساعی، نایب رئیس مؤسسه نابینایان بصیر و مشاور مدیرکل بهزیستی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با اشاره به شعار روز جهانی عصای سفید امسال با عنوان «دنیایی بهتر با آگاهی همه گیر با مشارکت نابینایان با رفع موانع و اجرای قوانین» گفت: دنیای بهتر برای نابینایان و کم‌بینایان زمانی تحقق می‌یابد که آگاهی فراگیر و همه گیر در جامعه ایجاد شده و عموم مردم به این باور برسند که نابینایان نیز می‌توانند به توسعه جامعه کمک کنند.

وی در خصوص مطالبات عمومی نابینایان، افزود: با وجود سپری شدن ۱.۵ سال از تاسیس مجلس انقلابی اما هنوز فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی تشکیل نیافته در حالی که در دوره‌های قبلی مجلس اینگونه نبود.

ساعی، ادامه داد: ملاقات‌هایی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی داشتیم تا پیگیر تشکیل این فراکسیون باشند، چرا که این فراکسیون باعث پیگیری هر چه بیشتر حقوق معلولان و چانه‌زنی برای تخصیص بودجه کافی برای حوزه توانبخشی و حل مشکلات افراد دارای آسیب‌های جسمی چون نابینایان در مجلس می‌شود.

مشاور مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، در خصوص مطالبات استانی نابینایان نیز گفت: شش ماه است که پیگیر موضوع تشکیل کمیته اجرایی نظام نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای افراد دارای معلولیت هستیم. مکاتبه این امر از اردیبهشت ماه ۹۸ با ابلاغیه وزیر رفاه وقت به استان‌های کشور آغاز شده است.

وی در خصوص این نظام نامه، افزود: در ماده ۱۴ قانون حمایت از حقوق معلولان، حق و قواعد استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای افراد دارای معلولیت گنجانده شده ولی متاسفانه تاکنون اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نگرفته است. به تازگی اما با مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان گفت‌وگویی داشته و اکنون تشکیل این کمیته در دست بررسی است.

ساعی، در ادامه در خصوص مؤسسه نابینایان بصیر، اظهار کرد: تنها مجموعه فرهنگی و هنری برای نابینایان هستیم که در طول دوران کرونا، یار و یاور این قشر جامعه بوده و آموزش‌های خود را به‌صورت حضوری و مجازی پیش برده است. در این دوران حتی یک صفحه از جزوات نابینایانی که در حال تحصیل هستند هم جا نماند.

نایب رئیس مؤسسه نابینایان بصیر با اشاره به تداوم خدمات دهی این مؤسسه برای تمامی نابینایان و کم‌بینایان، افزود: تعداد ۹۰۰ فرد نابینا عضو این مؤسسه و در مجموع به همراه خانواده‌هایشان ۵ هزار نفر در زیر مجموعه آن قرار دارند.

وی با اشاره به موضوع مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت، ادامه داد: ۱۰ درصد از افراد جامعه دارای معلولیت هستند اما این قشر از جامعه بسیار کمتر از انتظار در سطح شهر دیده می‌شوند زیرا محیط برای حضور در سطح شهر برایشان مناسب نیست.

ساعی افزود: قانون حمایت از حقوق معلولان اکثریت نیازهای نابینایان را پوشش می‌دهد اما در اجرای این قانون با مشکل مواجه هستیم که نیازمند پیگیری نمایندگان مجلس است.

انتهای پیام
captcha