مسئولان صدای نابینایان را نمی‌شنوند
کد خبر: 4005092
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

مسئولان صدای نابینایان را نمی‌شنوند

مدیرعامل مؤسسه نابینایان بصیر تبریز، با بیان اینکه وجود این مؤسسه فعال برای نابینایان بهتر از نبودن است، اظهار کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایت معنوی از سوی ارگان‌های مختلف از این مؤسسه انجام نمی‌گیرد و مسئولان صدای نابینایان را نمی‌شنوند و به بهانه‌های مختلف از زیر کار در می‌روند.

مسئولان صدای نابینایان را نمی‌شنوند/ کوتاهی شهرداری تبریز در حق نابینایان

مهدی رفعتی، مدیرعامل مؤسسه نابینایان بصیر تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: این مؤسسه با هدف پوشش نابینایان شمالغرب کشور و ارائه آموزش‌های فرهنگی و هنری به این قشر، تاسیس شده و حتی فراتر از آن، خدماتی را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به استعدادیابی و شناسایی توانایی‌های نابینایان در این مؤسسه، گفت: در گام بعدی، موضوع ارائه آموزش برای این افراد قرار دارد که مؤسسه بصیر در جهت مهارت آموزی نابینایان و کم بینایان تلاش می‌کند.

رفعتی، در خصوص کمک‌های توانبخشی این مؤسسه، گفت: نرم افزارهای گویا یا صفحه خوان، کتاب‌های گویا یا خطی و منابع مطالعاتی دانشجویان و دانش آموزان روشندل توسط این مؤسسه تهیه و توزیع می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان بصیر، با تاکید بر این‌که تامین یک زندگی مرفه برای نابینایان و کم بینایان، هدف اصلی این مؤسسه است، اظهار کرد: از بعد آموزشی، به اندازه چندین آموزشگاه در این مؤسسه فعالیت می‌کنیم و با بکارگیری اساتید مختلف، انواع آموزش‌های حوزه صنایع دستی، موسیقی و سایر توانبخشی‌های حرفه‌ای برای این قشر ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود این‌که نابینایان و کم بینایان نیز همانند سایر مردم در این جامعه زندگی می‌کنند اما مشکلات زیاد و سنگ اندازی‌های فراوانی بر سر مسیر آن‌ها بوده و تاکنون هیچ نهاد و یا تشکل خاصی نتوانسته گام اساسی در زمینه کمک به زندگی هر چه بهتر نابینایان بردارد.

وی ادامه داد: وجود این مؤسسه فعال هنری برای نابینایان بهتر از نبودن است، ولی متاسفانه هیچ گونه حمایت یه خصوص معنوی از سوی ارگان‌های مختلف از این مؤسسه انجام نمی‌گیرد و مسئولان صدای نابینایان را نمی‌شنوند و به بهانه‌های مختلف از زیر بار در می‌روند.

رفعتی، در ادامه با اشاره به موفقیت‌های مؤسسه بصیر در عرصه موسیقی، اظهار کرد: یک گروه نقاره زنی و ریتم نوازی آذری متشکل از ۲۰ نابینا به همراه تعدادی افراد دیگر که هماهنگی آن‌ها در نوع خود بی نظیر است، با مدیریت ایوب پاشنگ، از موسیقی‌دانان بزرگ و مطرح به صورت کاملا رایگان و فداکارانه آموزش می‌بینند.

این معلم روشندل بیان می‌کند: به دلیل نبود فضا برای تمرین، پیش از کرونا، مکانی را اجاره کردیم اما در طول دو سال گذشته به خاطر محدودیت‌های کرونایی، مجوزی برای ما داده نمی‌شود و الان نیز مجبوریم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در گروه‌های کوچک تمرین کنیم.

وی با بیان این‌که مشکل اصلی دیگرشان، اذیت کردن صداهای تمرین موسیقی برای همسایگان است، می‌گوید: کلاس ویالن نوازی با هشت نفر از نابینایان توسط استاد امیر مصور به صورت تک نوازی تشکیل می‌شود. استاد مصور نیز به صورت افتخاری در این مؤسسه تدریس می‌کنند و علاوه بر درس موسیقی، مهندس مکانیک و صنعتگر هستند.

رفعتی، با اشاره به تشکیل گروه همخوانی نابینایان زیر ۱۰ سال زیر نظر استاد سعیدی در این مؤسسه، می‌افزاید: گروه همخوانی کر نیز برای نابینایان علاقه‌مند به آواز در مؤسسه تشکیل شده و بنده رهبری آن را برعهده دارم.

این معلم روشندل ادامه می‌دهد: کلاس‌های متفرقه‌ نیز برای سازهای گیتار، پیانو و ارگ برای علاقه‌مندان تشکیل می‌شود. با یک آکادمی موسیقی نیز ارتباط داریم که تعدادی از نابینایان تحت پوشش آن قرار گرفته و به صورت افتخاری، درس آواز به کودکان تدریس می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که شهرداری تبریز در حق نابینایان کوتاهی می‌کند، تاکید کرد: عاجزانه از مسئولان شهری خواهشمندیم که یک مکان مناسب برای نابینایان این موسسه ترتیب دهند. چرا که تنها مرکز فعال شهر تبریز برای نابینایان، مؤسسه بصیر است. مسئولان شهری چندین بار قول دادند تا در این راستا به ما کمک کنند اما تاکنون اجرایی نشده است.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان بصیر، با گلایه‌مندی از بی‌توجهی نهادهای اجرایی به خواسته‌های نابینایان به خصوص در اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، می‌افزاید: برخی علاقه‌مند به پیشرفت نابینایان نیستند و بر سر راه آن‌ها سنگ اندازی می‌کنند و ارگان‌های مختلف بدون هیچگونه توجه به مجموعه‌ نابینایان، کار خود را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که باید جلوی سد و موانع پیشرفت نابینایان گرفته شود، ادامه داد: در اصفهان بالغ بر ۹ مجموعه برای نابینایان وجود دارد که همگی آن‌ها از امکانات کافی برخوردار هستند، در حالی که در تبریز فقط گفته می‌شود یک تشکل نابینایان می‌تواند خدمات دریافت کند که آن هم از سالی به سال دیگر، هیچ فایده‌ای به جز از لحاظ معیشتی برای نابینایان ندارد.

رفعتی افزود: اولین مدرسه نابینایان کشور در تبریز بنا شده اما امروز عقب مانده‌ترین شهر از بابت حمایت‌های دولتی و سازمانی برای نابینایان هستیم.

مدیرعامل مؤسسه نابینایان بصیر تبریز، متذکر شد: اگر امروز نابینایان تبریزی و حتی سطح استان می‌توانند فعالیت کنند و موفق شوند، به جرئت می‌توان گفت که فقط مؤسسه بصیر است که برایشان از جزوات درسی گرفته تا کلاس‌های تقویتی و تفریحی برگزار می‌کند.

انتهای پیام
captcha