هفته وحدت؛ یادگار ماندگار امام خمینی(ره)
کد خبر: 4006898
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

هفته وحدت؛ یادگار ماندگار امام خمینی(ره)

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هفته وحدت یادگار ارزشمند و ماندگار امام خمینی(ره) است، گفت: امام خمینی(ره) با نام‌گذاری سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان هفته وحدت، جهان اسلام را متوجه بنیادی‌ترین اصل اسلام یعنی تقریب مذاهب و وحدت کرد.

هفته وحدت یادگار ارزشمند و ماندگار امام خمینی (ره) است

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه هفته وحدت یادگار ارزشمند و ماندگار امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) با نام‌گذاری سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان هفته وحدت، جهان اسلام را متوجه بنیادی‌ترین اصل اسلام یعنی تقریب مذاهب و وحدت کرد.

وی با اشاره به مبانی و ضرورت وحدت در جامعه اسلامی و جهان اسلام گفت: وحدت هم در بین جامعه اسلامی مطرح بوده و هم برای همدلی با امت‌های دیگر مطرح است.

جلیلی با اشاره به آیات قرآن در خصوص وحدت اسلامی ادامه داد: یکی از تأکیدات دین اسلام، پرداختن به موضوع وحدت است که در آیات و روایات مختلف آمده است؛ در یکی از همین آیات خداوند متعال می‌فرماید که «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ» یعنی همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید و به یاد آورید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، اما خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت.

امام‌جمعه سردرود افزود: در آیات و روایات دیگر نیز مفاهیمی مشابه همین آیه آمده است که از جمله می‌توان به عبارت «يَدُ اللّهِ مَعَ الْجَماعَةِ» اشاره کرد که عبارت معروفی نیز است و مطرح می‌کند که اگر می‌خواهیم، توجهات و عنایات حضرت حق شامل ما بشود، باید همراه جماعت باشیم.

وی با اشاره به برگزاری برخی از آیین‌ها در اسلام و موضوع وحدت گفت: نماز جمعه، نماز جماعت، نماز وحدت، حج و... از جمله عبادات دسته جمعی هستند که نمونه‌هایی از نشانه و نماد وحدت روزانه، هفتگی و سالانه است. یکی از فلسفه‌های تأکید بر ثواب نماز جمعه و جماعات مربوط به موضوع ید واحده بودن است تا در این صورت این اتحاد برای دیگران قابل رؤیت بوده و نمایش قدرتی برای مسلمانان باشد.

جلیلی یادآور شد: ضرورت حفظ وحدت، به‌ دلیل مصلحت اسلام و آموزه‌های دینی است که امت مسلمان از این منافع و برکات وحدت بهره‌مند شوند، از طرف دیگر برای جلوگیری و در امان ماندن از خطرات اقدامات تفرقه‌انگیز این موضوع بسیار مورد نیاز و مهم است لذا یکی از راهکارهای برقراری اتحاد بین مسلمانان، اتحاد بر اساس آموزه‌های دینی است که این مشترکات می‌توانند محور وحدت بین مسلمین باشند. بسیاری از اوقات دشمنان به اختلافات دامن زده و در نهایت این اختلاف‌افکنی‌ها موجب بروز اختلافات قومی قبیله‌ای یا اختلافات مذهبی می‌شوند.

امام‌جمعه سردرود تصریح کرد: اختلافات مذهب تشیع و تسنن نسبت به مفاهیم مشترک، از درصد کمتری برخوردار است، اما دشمن با روش‌های مختلفی مانند تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کند تا با تکیه بر اختلافات، دشمنی خود را پیاده کند لذا باید بر مشترکات تأکید داشته باشیم تا دشمن نتواند بین مسلمانان تفرقه‌افکنی کند.

جلیلی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های وحدت‌بخش گفت: باید از ظرفیت‌های وحدت‌بخش خود بیشتر استفاده کنیم؛ همچنین باید بین امت اسلامی این موضوع روشن شود که اگر تا امروز توانسته‌ایم کاری کنیم که جهان اسلام در سطح دنیا برجسته شود، در سایه وحدت میسر شده است.

وی در پایان تأکید کرد: آموزه‌های دینی ما به جای پرداختن به تفرقه بر وحدت تأکید بسیاری دارند؛ اگر جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان جهان با هم متحد شوند، با توجه به آموزه‌هایی چون ایثار و جهاد که در دین وجود دارد، دیگر کسی نمی‌تواند با چنین جمعیتی مقابله کند.

انتهای پیام
captcha