شیعه در دوران امام حسن عسکری(ع) از قدرت بالایی برخوردار بود
کد خبر: 4012993
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

شیعه در دوران امام حسن عسکری(ع) از قدرت بالایی برخوردار بود

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: خاندان بنی عباس به شدت از قدرت یافتن اهل بیت(س) نگران بودند به خصوص گسترش قدرت شیعه در عراق، نگرانی آنها را چندین برابر می‌کرد چرا که در این دوران شیعه از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

حجت الاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بعد از شهادت امام رضا(ع) خاندان بنی عباس، فشار زیادی را به آل محمد(ص) و سه امام شیعه، امام جواد(ع)، امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) تحمیل می‌کرد لذا مدت عمر آنها بسیار کوتاه بوده و به ترتیب ۲۵، ۴۲ و ۲۸ سال عمر کردند.

وی ادامه داد: خاندان بنی عباس به شدت از قدرت یافتن اهل بیت(س) نگران بودند به خصوص گسترش قدرت شیعه در عراق، نگرانی آنها را چندین برابر می‌کرد چرا که در این دوران شیعه از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود؛ روزی جعفر کذاب بعد شهادت امام حسن عسکری (ع) نزد وزیر وقت رفت و درخواست کرد تا امامت شیعیان را عهده‌داری کند، اما وزیر وقت قبول نکرده و بیان کرد که ما پول زیاد خرج کردیم تا برادر شیعیان را از بین ببریم، افسار شیعیان دست ما نبوده و دست خدا است لذا این مهم نشان دهنده‌ قدرت زیاد شیعیان در دوره بنی‌عباس است.

هادی، افزود: دومین عامل که به فشار و اختناق دوران بنی‌عباس اضافه می‌کند، موضوع ظهور امام زمان(عج) است؛ آنها می‌دانستند که مهدی موعود(عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) است لذا فشار را افزایش دادند تا به ایشان دست یابند، اما با عنایت الهی این امر هیچ وقت امکان‌پذیر نشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه، بیان کرد: یکی از اقدامات بارز امام حسن عسکری (ع)، آماده‌سازی شیعیان برای غیبت امام عصر(عج) است، ایشان دوره‌ تربیتی برای شیعیان قرار دادند تا آنها بدانند که در دوران غیبت باید چه اقدامی انجام دهند لذا شبکه‌ ارتباطی تحت عنوان شبکه‌ ارتباطی وکالت را تشکیل دادند تا با وکلا در اقصی نقاط دنیا ارتباط داشته باشند.

وی اضافه کرد: گام دوم امام عسکری(ع) برای جامعه‌سازی منتظران، معرفی منابع علمی متقن و آشنایی جامعه اسلامی با کتب حدیثی که درباره مهدویت به نگارش درآمده بود، مانند آثار فضل بن شاذان نیشابوری است.

هادی، یادآور شد: اقدام سوم امام یازدهم(ع) تربیت شاگردان برای آینده بود؛ نامه‌فرستادن به بزرگان شیعه در مناطق مختلف، اقدام بعدی امام برای آشنایی شیعیان با موضوع مهدویت و زمینه‌سازی برای عصر غیبت بود و گام دیگر امام در مسیر جامعه‌سازی مهدوی، برخورد با منحرفان فکری و اعتقادی مانند صوفیان، غلات و دوگانه‌پرستان و نیز دورکردن این جماعت از بدنه جامعه شیعی بود؛ حضرت عسکری(ع) برای معرفی جانشین خود سه نشانه را بیان کردند، خواندن نماز بر پیکر امام، خبر دادن از نامه‌ها و پاسخ‌دادن به نامه‌های مسافرانی که از ایران و قم به سامرا آمده بودند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: بهره‌مندی از کرامت و علوم غیبی اقدام دیگری که بود که امام حسن عسکری(ع) برای اثبات امامت خود و آماده‌سازی مردم برای پذیرش امامت حضرت مهدی(عج) انجام می‌دادند.

وی تاکید کرد: عامل مهم دیگر استفاده‌ بسیار زیاد و چشمگیر ایشان از علم غیب است؛ با وجود اینکه اهل بیت(س) چندان از این علم استفاده نکردند، اما امام حسن عسکری (ع) بیشترین استفاده را داشتند و علت اصلی آن شایعه پراکنی، بحث شک و نفاق و ایجاد شبهه زیاد بود لذا برای ایستادگی در برابر شبهات، این موضوع را در پیش گرفتند.

انتهای پیام
captcha