تفسیر المیزان علامه طباطبایی شیعه را رو سفید کرد
کد خبر: 4013274
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
عضو مجلس خبرگان رهبری:

تفسیر المیزان علامه طباطبایی شیعه را رو سفید کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه کتاب تفسیرالمیزان، مکتب شیعه و تشیع را سرافراز کرد، گفت: زمانی که جلد اول این کتاب نوشته شده بود، بعد از بررسی آن در دانشگاه الازهر مصر، از بزرگی این اثر، جشنی را در این دانشگاه به پا کردند لذا او با این اثر خود، شیعه را رو سفید کرد.

حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغهحجت‌الاسلام محمدتقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه علامه طباطبایی شخصیتی بود که نه تنها ایران، آذربایجان و خاندان طباطبایی بلکه از مفاخر جهان اسلام به شمار می‌آمد، اظهار کرد: علامه در سال ۱۲۸۱ در تبریز متولد شد و بعد گذراندن دروس مقدماتی در تبریز جهت ادامه تحصیل عازم نجف اشرف شد تا از کلاس درس اساتیدی چون آیت‌الله العظمی کوه کمری، آیت‌الله اصفهانی و شخصیت‌های والای دیگر استفاده کند.


بیشتر بخوانید:


وی گفت: خداوند به علامه طباطبایی توفیق داد تا در زمینه‌های مختلفی تخصص داشته باشد یعنی بعد ملاصدرا و فخر المحققین شیرازی، از شخصیت‌های نامدار و صاحب‌نظران فلسفه بود که برخی از نظرات او موافق با عقیده‌ حاج آقای فخر المحققین نبوده و در بعضی‌ها نیز خود صاحب نظر بود.

پورمحمدی بیان کرد: او علاوه بر فلسفه و کلام، فقیه و مجتهد بود، اما جنبه‌ فلسفی و تفسیری، جنبه‌ فقهی و اصولی او را تحت الشعاع قرار می‌داد. علامه طباطبایی اهل معرفت بود چراکه بهره‌مندی او از محضر اساتید والامقام، شخصیت او را تحت تأثیر قرار داده و و برکات وجودی علامه را افزایش داده بود.

امام جمعه مراغه ادامه داد: افراد والامقامی مانند آیت‌الله مطهری، بیگی، جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، مصباح یزدی و غیره از شاگردان او بودند که تحت تربیت علامه پرورش یافتند. شاگردان زبده‌ای مثل رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله خوشبخت نیز از شخصیت ناب ایشان بهره‌مند شدند.

تفسیر المیزان علامه، شیعه را رو سفید کرد

وی تأکید کرد: اغلب کتاب‌های درسی حوزه‌های علمی مانند بدایت الحکمت و نهایت الحکمت از جمله آثار ایشان هستند که به‌عنوان کتاب درسی تدریس می‌شوند، اما مهم‌ترین و بالاترین اثر ایشان تفسیر المیزان است که در ۲۰ جلد به تفسیر گسترده‌ قرآن پرداخته است.

پورمحمدی با بیان اینکه کتاب تفسیر المیزان، مکتب شیعه و تشیع را سرافراز کرد، گفت: زمانی که جلد اول این کتاب نوشته شده بود، بعد از بررسی آن در دانشگاه الازهر مصر، از بزرگی این اثر، جشنی را در این دانشگاه به پا کردند لذا او با این اثر خود، شیعه را رو سفید کرد. شیخ طوسی و طبرسی تفاسیر مختصری و بسیاری نوشته شده بود، اما چندان موفق نبودند؛ تا زمانی که علامه طباطبایی در ۲۰ جلد، تفسیر گسترده‌ای را نوشت که علاوه بر تفسیر آیات قرآن، بحث کلامی، فلسفی و حدیثی را در زمینه‌های مختلف مطرح می‌کرد.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: علامه طباطبایی در علم فلسفه، نوشتن کتاب و آثار دیگر، تربیت شاگردان و پاسخ به شبهات به‌ویژه در زمانی که مارکسیست‌ها حضور داشته و اصولی را مطرح کرده بودند، خدمت بزرگی به جهان علم کرد و با نوشتن اصول فلسفه و روش رئالیسم، به آنها پاسخ داد لذا آیت‌الله شهید مطهری نیز کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه را اندکی تغییر داده و در پنج جلد چاپ کرد که در زمینه‌ی فلسفه و رئالیسم بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی و شاگردان ایشان مانند آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله حسن‌زاده آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و غیره برکات وجودی بسیاری داشتند و نقش آنها در آگاهی مردم از انقلاب اسلامی بی‌بدیل بود و مردم را با قلم و نوشته خود آگاه کردند.

رابطه صمیمی علامه طباطبایی با امام راحل(ره)

امام جمعه مراغه بیان کرد: علامه طباطبایی حامی انقلاب بود و روابط صمیمانه‌ای با امام راحل(ره) داشت؛ شاگردان ایشان نیز از انقلاب و نظام حمایت کرده و آرزوی برپایی نظام را داشتند لذا در سال ۱۳۶۰ که علامه از دنیا رفت، حوزه‌های علمیه و جهان تشیع و اسلام سرمایه‌ بزرگی را از دست دادند؛ به روح ایشان درود و سلام فرستاده و امیدواریم بتوانیم از آثار ایشان استفاده کرده و از شفاعت علامه در روز قیامت بی‌بهره نمانیم.

پورمحمدی اضافه کرد: علامه طباطبایی اسلام‌شناس و صاحب نظر در علم فلسفه، کلام، تفسیر قرآن، ریاضیات و رشته‌های دیگری بود که علاوه بر نوشته‌ها، مقالات و رساله‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف داشت. علامه طباطبایی متدین، متواضع، عاشق اهل بیت(س) و باتقوا بود به گونه‌ای که اگر فردی به روی ایشان نگاه می‌کرد، یاد خدا را در دل او زنده می‌کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه، بیان کرد: علاوه بر حوزه‌ فلسفه، در ادب، فارسی، شعر و غزل نیز حرفه‌ای بود، اما اصل کار ایشان ‌قرآن، تفسیر و فلسفه بود که در کنار آن به مسائل ادبی نیز پرداخته و آثاری زیادی را بر جای گذاشت. استقامت، پشتکار، اخلاق نبوی، حلم، صبر و بردباری، تواضع، قناعت و تمام زندگی ایشان شایسته‌ الگوبرداری بود لذا نسل جدید باید با الگو برداری از ایشان، شخصیت خود را به علامه نزدیک کنند.

امام جمعه مراغه تصریح کرد: مسئولین فرهنگی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها وظیفه دارند تا به مفاخری چون علامه طباطبایی و بسیاری دیگر که حتی افراد متدین نیز آنها را نمی‌شناسند، اهمیت دادن و با تهیه‌ مستندی از زندگی آنها، این مفاخر را به جهان معرفی کنند. امیدوارم خداوند توفیق دهد تا از شخصیت‌هایی چون علامه طباطبایی پیروی کرده و از آثار ایشان بهره‌مند شویم تا در آینده شاهد ظهور علامه‌ طباطبایی‌هایی در جامعه باشیم.

انتهای پیام
captcha