نقش مؤثر راویان دفاع مقدس در زنده نگهداشتن خاطرات زمان جنگ
کد خبر: 4022910
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

نقش مؤثر راویان دفاع مقدس در زنده نگهداشتن خاطرات زمان جنگ

امام جمعه موقت شهرستان تایباد و پیشکسوت دوران دفاع مقدس گفت: راویان دفاع مقدس نقش مؤثری در زنده نگهداشتن خاطرات زمان جنگ و جبهه دارند و آنچه بیان می‌کنند را با گوشت و خون خود لمس کرده‌اند.

شست تخصصی راویان پیشکسوت و جوان دفاع مقدس شهرستان تایبادبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌حیدر حیدری، امام جمعه موقت شهرستان تایباد و پیشکسوت دوران دفاع مقدس در نشست تخصصی راویان پیشکسوت و جوان دفاع مقدس شهرستان تایباد که شامگاه گذشته دوم دی‌ماه، با حضور سردار کمیلی پیشکسوت دوران جنگ، جانشین ناحیه سپاه تایباد و جمعی از پیشکسوتان دوران جنگ در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: راوی باید تکلیف خودش را برای انتقال خاطرات دوران دفاع مقدس به درستی انجام دهد و آنچه بیان می‌کند، براساس مستندات باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از عزیزانی که همرزم ما در زمان جنگ بودند، امروز دیگر در میان ما نیستند، ثبت خاطرات دوران جنگ و آنچه در جبهه‌های حق علیه باطل اتفاق افتاده، بخشی از خاطرات همین عزیزان است، بنابراین باید به‌درستی به آیندگان منتقل شود.

حیدری با اشاره به اهمیت استمرار جلسات راویان دفاع مقدس، بیان کرد: در جلسات بعدی باید از حضور کلیه پیشکسوتان استفاده کرد، همچنین تشکیل یک بانک اطلاعاتی از لیست رزمندگان و ایثارگران شهرستان که در دوران 8 سال دفاع مقدس تاثیرگذار بوده‌اند، در اولویت است.

در ادامه این مراسم جهانگیر ابوبکری، پیشکسوت دوران دفاع مقدس اظهار کرد: مسجد صاحب الزمان(عج) در تایباد اولین پایگاه زمان دفاع مقدس بود که با حمایت‌های آیت‌الله محدثی، مدیر وقت حوزه‌علمیه در آن زمان مدیریت می‌شد. یکی از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس در این شهرستان مرزی حضور علمای تشیع و تسنن در کنار رزمندگان بود و بصیرت را طبق آیات و روایات قرآن به آنها می‌آموختند.

وی با تاکید بر نقش بسیج و سپاه در زمان جنگ، بیان کرد: امروز در جمع ما سرهنگ‌های بازنشسته با محاسن سفید هستند که روزی راه و چاه مبارزه را به ما یاد می‌دادند. بسیجیان مخلصی که به سنگرسازان بی سنگر معروف شدند، جهادگرانی که برای بازسازی روستاها می‌رفتند و تا جنگ آغاز شد، لباس رزم پوشیدند و بی‌منت خدمت کردند.

ابوبکری مطرح کرد: دلاوران دفاع مقدس نه تنها در زمان جنگ بلکه در دوره کنونی نیز در تمام حوادث و وقایع کنار مردمشان هستند.

علیرضا بخشنده، پیشکسوت دیگری که در دوران دفاع مقدس حضور داشته است، گفت: بیان خاطرات و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی خوب است، اما بهتر از آن زمانی است که یک پژوهش‌سرا برای راویان دفاع مقدس تشکیل شود و از صاحبان قلم و جوانان خوش ذوق برای ثبت خاطرات استفاده کرد تا بتوانیم آنچه بیان می‌شود با قلمی شیوا و زیبا ثبت کرد و در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

عباس انزلی، رزمنده دوران دفاع مقدس پس از روایت خاطراتش با بغضی از اندوه، عنوان کرد: کاش وقت می‌گذاشتیم رزمندگانی را پیدا می‌کردیم که زمان جنگ با جان و دل و کاملا جهادی برای رفتن به جبهه داوطلب می‌شدند. رزمندگانی که امروز حتی اسمشان در میان نیست و نمی‌دانیم در چه وضعیتی زندگی می‌کنند. رزمندگان از مسئولان چیزی نمی‌خواهند، تنها یک تقدیر زبانی و اینکه از آن‌ها یادی کنند، برایشان کفایت می‌کند.

نشست‌های هم‌اندیشی پیشکسوتان دوران دفاع مقدس با هدف روایتگری دوران 8سال جنگ تحمیلی و انتقال آن به نسل‌های آینده با مشارکت انجمن راویان، بسیج پیشکسوتان، دفتر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تایباد برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha