جلوگیری از اسراف محصولات کشاورزی در اهر
کد خبر: 4027026
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

جلوگیری از اسراف محصولات کشاورزی در اهر

شهرستان اهر ظرفیت بالایی برای تولید محصولات زراعی و باغی دارد و به جهت جنگلی بودن این منطقه محصولات کشاورزی متنوعی در این منطقه کشت و برداشت می‌شود که از آن جمله می‌توان به محصول سیب، آلو، آلوچه، و زغال اخته اشاره کرد. ولی در حالت کلی شهرستان اهر را به نام سیب‌های قره قرمز آن می‌شناسند.

فرید نعمت پور، کارآفرینشهرستان اهر ظرفیت بالایی برای تولید محصولات زراعی و باغی دارد و به جهت جنگلی بودن این منطقه محصولات کشاورزی متنوعی در این منطقه کشت و برداشت میشود که از آن جمله میتوان به محصول سیب، آلو، آلوچه، و زغال اخته اشاره کرد. ولی در حالت کلی شهرستان اهر را به نام سیبهای قره قرمز آن میشناسند.

فرید نعمتپور، یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در شهرستان اهر است که در زمینه صنایع تبدیلی فعالیت میکند. وی با ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی میوه خشک کنی از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.

این کارآفرین جوان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت استفاده از صنایع تبدیلی گفت: با توسعه صنایع تبدیلی، تولید سرانه روستاها ارتقا می‌یابد و به تبع آن درآمد سرانه روستاییان نیز افزایش یافته و در نتیجه سطح اشتغال در روستاها بالا می‌رود که این روند بر توسعه اقتصادی روستا می‌افزاید.

وی با اشاره به زمینه کاری کارگاه میوه خشک‌کنی گفت: این کارگاه پنج سال پیش راه‌اندازی شد در دو سال اول به صورت آزمون و خطا بود و کسب تجربه کارکردیم ولی اکنون سه سال است که بعد از کسب تجربه‌های مختلف به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنیم. در این کارگاه میوه‌های هر فصل به صورت جداگانه خشک شده و به اصطلاح به چیپس میوه تبدیل می‌شود.

نعمت‌پور افزود: این کارگاه در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع در ابتدا با خرید دستگاه میوه خشک کنی ۱۰۰کیلویی به عنوان کارگاه خانگی افتتاح شد بعد با خرید و تجهیز دستگاه‌های جدید به کارگاه صنعتی تبدیل شد و اکنون سه دستگاه در این کارگاه فعال است.

این کارآفرین اقتصاد مقاومتی ادامه داد: برای راه‌اندازی و تجهیز یک کارگاه میوه خشک کنی از ۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان می‌توان برای تجهیز و خرید دستگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی این کارگاه گفت: در این کارگاه ۶ تا ۱۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بوده و به‌صورت غیر مستقیم و فصلی نیز ۲۵ نفر همکاری می‌کنند. ظرفیت تولید این کارگاه نیز روزانه ۵۰۰ کیلو است که بعد از فرآوری ۵۰ کیلو چیپس میوه تولید می‌شود و امیدواریم به زودی ظرفیت ورودی کارگاه را روزانه به یک تن برسانیم که برای تجهیز و توسعه کارگاه و افزایش ظرفیت آن به ۲۰۰میلیون تومان اعتبار نیاز است.

نعمت‌پور، با اشاره به تولید انواع میوه‌های خشک اظهار کرد: عمده‌ترین محصول کشاورزی شهرستان اهر سیب است و ما در این کارگاه به‌صورت تخصصی در تولید میوه خشک سیب فعالیت می‌کنیم و در کنار سیب آلو نیز خشک و فرآوری می‌شود. اخیراً در کنار سیب ترکیب ۱۲ میوه شامل سیب، نارگیل، آناناس، کیوی، پرتغال، خرمالو، نارنگی، موز، توت فرنگی، آلو و گلابی نیز خشک شده و به چیپس میوه تبدیل می‌شود.

کارآفرین اقتصاد مقاومتی با اشاره به راه‌انداری چند واحد دیگر تولیدی میوه خشک در شهرستان اهر خاطرنشان کرد: با همکاری، مشورت و نظارت بنده اعم از خرید دستگاه ها، نحوه خشک کردن میوه‌ها، بازاریابی و فروش محصولات چهار کارگاه دیگر تولید میوه خشک در شهرستان راه اندازی شده است. در هر کدام از این کارگاه‌ها 5 تا 10 نفر مشغول به کار شده‌اند و ظرفیت این کارگاه‌ها روزانه سه تن است که بعد از فرآوری ۳۰۰ کیلو میوه خشک تولید می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی تولید میوه خشک تصریح کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ صنعتی به اعتبار خیلی زیادی نیاز دارد بهتر است مسئولان مربوطه در جهت ایجاد اشتغال و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی با خرید یک دستگاه میوه خشک کنی کارگاه‌های خانگی راه‌اندازی کنند. با این کارگاه به طور چشمگیری از ضایع شدن انواع میوه‌ها جلوگیری می‌شود و چون میوه خشک تا یک سال ماندگاری دارد به زودی فاسد و خراب نمی‌شود و ارزش افزوده بالایی دارد.

نعمت‌پور، بازار فروش چیپس میوه تولیدی را شهرهای تبریز، تهران، اصفهان ، مشهد و شهرهای شمالی نام برد و گفت: تولید لواشک، رب گوجه فرنگی، ترشک، فرآوری زغال اخته از دیگر کارهای صورت گرفته در این کارگاه است.

عباس مقدم، مسئول بسیج سازندگی شهرستان اهر نیز با بیان اینکه در ۶ هزار هکتار زمین زراعی ۱۴۰ هزار تن سیب تولید می‌شود، گفت: در اهر هفت سردخانه برای ذخیره سیب فعال است که ظرفیت این سردخانه‌ها۳۰ هزار تن است.

وی با اشاره به اشتغالزایی سردخانه‌ها اظهار کرد: در این سردخانه‌ها ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند و سیب کاشته شده در این شهرستان سیب لبنانی گلدُن و رِد است و در ۵۰۰ هکتار از زمین های زراعی سیب بومی منطقه‌ای کاشته می‌شود.

مقدم، با اشاره به فرآوری سیب در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه یک کارخانه کنسانتره آب میوه در این شهرستان به علت مشکلات بانکی غیر فعال شده است. البته طی آخرین صحبتی که با مسئولان کارخانه داشتیم مشکل بانکی این واحد صنایع تبدیلی در حال پیگری است تا رفع شود.

انتهای پیام
captcha