قاضی‌زاده: لکنت زبان مسئولان از شرمندگی است/ شکری: گلایه مردم به حق است + ‌صوت و فیلم
کد خبر: 4027384
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
در همایش شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی مطرح شد

قاضی‌زاده: لکنت زبان مسئولان از شرمندگی است/ شکری: گلایه مردم به حق است + ‌صوت و فیلم

همایش سراسری گرامیداشت شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی صبح امروز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش سراسری گرامیداشت شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی صبح امروز یکشنبه ۱۹ دی‌ در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

نمی‌دانیم باید با چه زبانی با بازماندگان صحبت کنیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن خیرمقدم به خانواده‌های شهدای این حادثه دلخراش بیان کرد: وظیفه ذاتی ما پاسداشت شهداست، وظیفه داشتیم در این ایام برنامه‌هایی را برگزار کنیم تا نام و یاد این شهدای حادثه دلخراش را پاس بداریم.

وی با بیان اینکه این لکنتی که در زبان ماست ناشی از شرمندگی است، ادامه داد: مسئولانی که در این جلسه حضور دارند مستقیماً در این مسئله نقشی نداشتند اما این شرمندگی ناشی از اتفاقی است که در سیستمی رخ‌ داده که ما مسئولان آن هستیم و اینکه نمی‌دانیم باید با چه زبانی با شما عزیزان صحبت کنیم. این لکنت ناشی از این سردرگمی و این شرمندگی است.

کد

قاضی‌زاده هاشمی با تائید گلایه‌های خانواده‌های حادثه هواپیمای اکراینی مبنی بر نپرداختن شایسته و نبود پوشش رسانه‌ای درست این واقعه بیان کرد: گلایه‌ها در رابطه با عدم پرداختن درست به این موضوع در افکار عمومی و نشان دادن مظلومیت این عزیزان همه درست و دقیق است. هیچ چیزی قابل جبران نیست و ما با هر زبانی گفت‌وگو کنیم و بخواهیم به هر طریقی یک جبران مادی در مقابل این اقدام بگذاریم هیچ چیزی نداریم جز ابراز شرمندگی و همدردی و اینکه شما را تنها نمی‌گذاریم و در کنار شما حقوق حقه این عزیزان را مطالبه می‌کنیم.

وی افزود: امسال حقاً شخص آقای رئیس‌جمهور در جلسه دولت به این موضوع پرداخت و ما را مأمور کرد که حتماً مسئله را دنبال کنیم و معاونت ریاست جمهوری را مأمور کرد که از قوه قضاییه پرونده را پیگیری کند. امیدوارم که بتوانیم اقدامات خود را اصلاح کنیم و با پیگیری درست قضایی پرونده و نتایجی که حاصل می‌شود؛ هیچ مظلومی به‌خصوص این عزیزان شهید،‌ بدون اینکه حقی از او احقاق شود باقی نماند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی از روی عمد یا غرور با این عزیزان و خانواده‌های محترم آنها برخورد نکرده است. آنچه بوده پذیرش مسئولیت، ابراز شرمندگی و دادن حق این عزیزان است. نام شهید این معنا را دارد که کشته شده در مسیر حق هستند و اتفاقی که نسبت آنها افتاده؛ اتفاقی است که ما در مسیر و جریان نادرست می‌بینیم وگرنه این نام توسط عالی‌ترین مقام این کشور اهدا نمی‌شد. این موضع نسبت به این عزیزان نظام است. ان‌شاءالله بتوانیم با عملکرد درست در کنار دیگر دستگاه‌ها، گذشته را جبران کنیم.

ستاد در وزارت راه برای رسیدگی امور هواپیمای اوکراینی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این برنامه ضمن عرض تسلیت این حادثه بسیار دلخراش هواپیمایی اوکراینی بیان کرد: این حادثه فراموش نشدنی است و تلخی آن در ذهن همه مردم ایران ماندگار است. طبیعتاً مسئولان کشور این حادثه بزرگ را فراموش نمی‌کنند و وظیفه خود می‌دانند که همواره در کنار خانواده‌های این حادثه باشند.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ وزارت راه‌و‌شهرسازی به‌عنوان مجموعه‌ای که بخش هوایی کشور را اداره می‌کند این حادثه بزرگ را تسلیت می‌گوید و امیدوارم که بتوانیم آنچه که وظیفه ما است عمل کنیم. در وزارت راه و شهرسازی ستادی تشکیل شده است تا به امور این حادثه و آنچه که وظیفه ما است بر اساس قاعده‌های بین‌المللی رسیدگی شود.

قاضی‌زاده هاشمی:  لکنت زبان مسئولین در رابطه با هواپیمای اوکراینی ناشی از شرمندگی است + ‌صوت و فیلم

رستمی خاطرنشان کرد: این حادثه ابعاد بزرگی داشت و از دست دادن بهترین فرزندان کشور بخشی از آن بود و از شما برای حفظ انقلاب و پیروی از مقام معظم رهبری که در این حادثه بزرگ، همراهی و همکاری کردید تشکر ویژه دارم و قدردانی می‌کنم.

دشمن چه می‌گوید 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکری، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید در این همایش بیان کرد: سخن گفتن در رابطه با عزیزترین عزیزانی که بعد از سردار سلیمانی شهید شدند کاری بس سخت است. کیست که نداند و نفهمد نخبگانی که قصد مهاجرت برای کسب علم و اندیشه داشتند و این چنین مظلومانه شهید شدند؛ صحبت از آنها چه کار سختی است.

وی ادامه داد: دشمن پشت این موضوع پنهان شده است و می‌خواهد بگوید که بین شهید سلیمانی و شهدای هواپیمای اکراینی تفاوت وجود دارد. ما باید ثابت کنیم که تفاوتی نیست و باید یک مفاهمه ملی شود و یک صدای واحد را فریاد بزنیم.

قاضی‌زاده هاشمی:  لکنت زبان مسئولین در رابطه با هواپیمای اوکراینی ناشی از شرمندگی است + ‌صوت و فیلم

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید اظهار کرد: مقام معظم رهبری این کشته‌شدن را شهادت نامید و ما نیز از شهادت این انسان‌های فرزانه دفاع کردیم و گفتیم آنها پاره‌های تن این ملت بودند که مظلومانه شهید شدند. آنها را در همان راستای شهادت سردار سلیمانی می‌بینیم نه جدا از او. حق طبیعی خانواده‌هاست که این چنین طلب کنند و ما باید آنها را پاره‌های تنمان فریاد بزنیم و به کسی اجازه ندهیم که آنها را مصادره کنند. گلایه‌های کاملاً درست و حق است. خانواده‌ها سؤالاتی دارند که باید به آن سؤالات پاسخ داده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهاجرت‌های ضروری که می‌خواهد یک جامعه بالنده باشد مهاجرت علمی است و ما آنها را به عنوان مهاجران علمی قبول داریم و این عزیزان را جدا از پیکره نظام جمهوری اسلامی نمی‌دانیم.

رسانه‌های بیگانه دلشان برای بازماندگان نسوخته است

مادر شهیده شکیبا فقاهتی که در این مراسم حضور داشت، بیان کرد: من یک درد و دل دارم؛ همانطور که بیان شد ما همه فرزندان این آب‌ و خاک هستیم و همه در اینجا ریشه داریم. وقتی که سردار سلیمانی شهید شد فرزندانم هنوز ایران بودند و ما هیچ کدام یک روز خوش نداشتیم، برای اینکه مردی شاخص را از دست داده بودیم. معتقدم که سردار سلیمانی مردی بزرگ بود و اگر چهار ستون در این کشور وجود داشت یک پایه آن شهید سلیمانی بود.

وی ادامه داد: بعد از دو سال، سه روز قبل از شهادت سردار سلیمانی و چند روز بعد از شهادت، همه کانال‌ها سخن از سردار محبوب ما است اما هیچی خبری از 176 نفر که بدون دفاع کشته شدند، نیست. در این مجلس چرا دیگر خانواده‌ها نیامده‌اند. چون مسئولین شکاف ایجاد کردند.

این مادر اظهار کرد: در این کشور در حالی که همه ایرانی و دلسوز این وطن هستیم؛ دو جناح ایجاد شده است،  جناح سردار و جناح ۱۷۶ نفر. و این شکاف مدام در حال عمیق‌تر شدن است. ما همه یکی هستیم. چرا من نباید اینجا در این مراسم باشم و چرا نباید شما در مراسم دیگر خانواده‌ها باشید. این شکاف را نباید عمیق و عمیق‌تر کرد. باید دست دوستی به مردم داد تا مشکلات حل شود. جوان‌ها نیاز به همدردی سران کشور دارند.  

وی ادامه داد: ما داریم جناح‌بندی می‌کنیم و متأسفانه این اتفاق رخ داده است. رسانه‌های بیگانه به خاطر سوءاستفاده و نفع شخصی خود به این موضوع می‌پردازند؛‌ دلشان برای من و آن ۱۷۶ نفر و بازماندگان نسوخته است. در حال نقشه‌کشی هستند تا اهداف خود را در این کشور برپا کنند؛ متأسفانه این اجازه را برخی از مسئولین به آنها می‌دهند. چون پوشش خبری مناسبی نسبت به این موضوع وجود ندارد. و هرکس که دنبال اطلاعات پیرامون این موضوع است باید رسانه‌ای ماهواره‌ای را دنبال کند. چرا باید به این صورت باشد. من دلم به عنوان یک ایرانی می‌سوزد که این شکاف ایجاد شده است.

قاضی‌زاده هاشمی:  لکنت زبان مسئولین در رابطه با هواپیمای اوکراینی ناشی از شرمندگی است + ‌صوت و فیلم

وی افزود: چرا تنها افراد محدودی از بازماندگان در این مراسم حضور دارند. چرا به دیگران فرصت می‌دهید. چرا کاری می‌شود تا گوش‌ها فقط شبکه‌های ماهواره‌ای را بشنود. فکر می‌‌کنید چرا بسیاری از خانواده‌ها اصلاً تلویزیون ایران را ندارند؛ مگر ما از شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی که عربستان حمایت مالی می‌کند، کم دروغ شنیدیم؟ چرا باید طرف آنها برویم؟ بعضی با اقدامات خود به آب‌وخاک این کشور خیانت می‌کنند. ما ریشه‌هایمان اینجا است. من می‌خواهم فرزندم ایرانی باشد.

این مادر خاطرنشان کرد: وقتی فرزندم اینجا جان خود را از دست می‌خواستند او را برای خاکسپاری به خارج از ایران ببرند ولی من این اجازه را ندادم تا در ایران باشد. من دلم می‌سوزد و می‌خواهم که از جانب مسئولین آب خنکی بر روی این دل‌های آتش گرفته ریخته شود. مسئولین همدردی خود را با خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اکراینی بلند فریاد بزنند تا همگان بشنوند و به سمت‌های دیگر کشیده نشوند.

همچنین خانواده شهید مهدی اسحاقیان در این مراسم بیان کرد: این مشکلی که به وجود آمده و مقصر اینکه اکثر خانواده‌ها در این مراسم حضور پیدا نکردند؛ مسئولین هستند. آیا در این شش ماهی که بر سر کار آمدید به خانواده‌ها سر زدید و لحظه‌ای از آنها را درک کردید؟‌ ما مدام با سخنان و حرف‌های نابه‌جا مواجه هستیم. من در زمان جنگ از این کشور دفاع کردم. ما سربلندی این مملکت را می‌خواهیم و شما مسئول هستید.

در این همایش از تعدادی از خانواده‌های حادثه هواپیمای اوکراینی تجلیل شد.

همچنین، این برنامه با حضور تنی چند از خانواده‌های شهدای حادثه هواپیمای اوکراینی، رستم قاسمی، وزیر راه‌ و‌ شهرسازی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکری، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و اهالی رسانی یکشنبه ۱۹ دی‌ماه در سالن شهید رسول‌زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha