رئیس‌دانایی: شیوه مجازی بهترین نوع برگزاری است
کد خبر: 4028784
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
نمایشگاه مجازی کتاب از منظر اهل قلم/ 2

رئیس‌دانایی: شیوه مجازی بهترین نوع برگزاری است

علیرضا رئیس‌دانایی گفت: در حال حاضر بهترین حالت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران استفاده از بستر فضای مجازیست که به پهنه ایران است؛ یعنی به معنای واقعی نمایشگاه کتاب را در کل ایران داریم.

علیرضا رئیس‌دانایی

علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا،  درباره برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: بهترین حالت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در حال حاضر استفاده از بستر فضای مجازیست که به پهنه ایران است؛ یعنی به معنای واقعی نمایشگاه کتاب را در کل ایران داریم و مخاطبان ما از سیستان و بلوچستان، خوزستان، تبریز، بندرعباس و چهار طرف ایران به‌صورت 24 ساعته امکان بازدید و خرید کتاب را دارند.

مدیر انتشارات نگاه با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب سال گذشته بیشترین فروش ما از ساعت ده شب به بعد اتفاق می‌افتاد؛ اضافه کرد: به اعتقاد من بهترین حالت برگزاری نمایشگاه کتاب همین شیوه مجازی است که مخاطب در همان حالت که در خانه خود نشسته است،  از نمایشگاه بازدید می‌کند، کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کند و بعد هم پست آن‌ها را در منزل به او تحویل می‌دهد.

رئیس‌دانایی در واکنش به این دیدگاه که نمایشگاه کتاب هم مانند سالن‌های سینما و کنسرت‌ها امکان حضوری بودن دارد، عنوان کرد: اصولا مخاطبان مراسم فیلم و کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود، کم و محدود است. فرض کنید در یک سالن، 200 الی 300 نفر یا حداکثر هزار نفر جا می‌شود. همین چند روز قبل در اکران فیلمی از خانم اسکندری ما حضور داشتیم حاضرین به‌صورت یک در میان روی صندلی‌ها نشسته بودند و می‌شد جمعیت را کنترل کرد؛ اما مخاطب نمایشگاه کتاب میلیونی است و روزی 400 الی 500 هزار نفر بازدیدکننده دارد و با آن ازدحام جمعیت واقعا سخت است که نمایشگاه به‌صورت فیزیکی و حضوری برگزار شود.


بیشتر بخوانیم

بهشتی: مثل سایت آمازون باید دائمی باشیم/ سهولت در یافتن کتاب


مدیر انتشارات نگاه ‌‌به پایین بودن سرعت اینترنت به عنوان یکی از مشکلات قابل توجه اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: اینترنت به‌ویژه در روزهای ابتدایی نمایشگاه یک مقدار ضعیف بود و همه از جمله ناشرها و حتی خود دست‌اندرکاران نمایشگاه را غافلگیر کرد. امیدواریم امسال برای این مشکل تدبیری اندیشیده باشند تا دیگر ضعف اینترنت نداشته باشیم و نمایشگاه بهتر از قبل برگزار شود.

رئیس‌دانایی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب مزایای زیادی دارد، تصریح کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب ناشرانی که واقعی هستند کتاب خودشان را می‌فروشند و دیگر شاهد غرفه‌‌هایی نیستیم که انواع و اقسام کتاب‌های دیگران را می‌فروختند و احتمالا فروش کتاب‌هایی با تخفیف‌های غیرنرمال در نمایشگاه مجازی کمتر اتفاق بیفتد.

وی از آمادگی کامل خود و همکارانش برای حضور در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد و گفت: ما در نشر نگاه از 365 روز سال هر روز به جز جمعه‌ها کتاب چاپ می‌کنیم. روزی یک یا دو کتاب جدید، یا تجدید چاپ منتشر می‌کنیم و آمادگی کامل برای حضور در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب را داریم. امیدوار هم هستیم که مانند سال گذشته استقبال از نمایشگاه از سمت مردم خوب باشد.

مدیر نشر نگاه همچنین به همکاری خوب اداره پست در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: همکاری پست با ناشرها خوب بود و چالشی نداشتیم، در حالت عادی اداره پست هم یک فعالیت روزمره و نرمال دارد اما در ایام نمایشگاه کتاب شاید روزی 50 الی 100 هزار بسته مازاد بر فعالیت روزانه‌شان داشته باشند؛ طبیعی است که در اداره پست ترافیک ایجاد می‌شود، اما احتمالا خود پست برای این وضعیت تدبیری خواهد اندیشید، کما اینکه سال گذشته ما هیچ مشکلی با اداره پست نداشتیم.

انتهای پیام
captcha