خواهرخواندگی شهرها عامل تقویت تعاملات فرهنگی بین‌المللی است
کد خبر: 4029431
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

خواهرخواندگی شهرها عامل تقویت تعاملات فرهنگی بین‌المللی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌مهدی ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی باعث رشد توسعه پايدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین‌المللی می‌شود، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند بستر و زمینه‌های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود را فراهم کند.

خواهرخواندگی شهرها عامل تقویت تعاملات فرهنگی بین‌المللی استبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، نشست هم‌اندیشی «جهان‌شهرهای ایرانی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، شهرداران شهرهای خلاق ایران و مدیران ارشد فرهنگی کشور، معاونین و مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به عنوان مركز ديپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ايران در سال 1374 برای یكپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی ایران در خارج از كشور تأسيس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این سازمان از آغاز حیاتش تاکنون فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال‌ها را ارج می‌نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت‌های بالقوه، استفاده کرده و رو به جلو قدم برداریم.

وی به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تأکید و فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین‌المللی و فرهنگی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور اظهار کرد: براین اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم که در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین‌المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، گفت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی کشور معرفی کنیم و در سطح ملی، ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و شهرها خصوصا جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم بیان کرد: با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی‌های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم در برخی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در زمینه‌های ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تصریح کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی‌های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل‌های سایر شهرها و استان‌های کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره‌گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.

وی با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی باعث رشد توسعه پايدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین‌المللی می‌شود، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند بستر و زمینه‌های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت‌وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیت‌های پژوهشی و علمی، برگزاری نشست‌های مشترک و همایش‌های بین‌المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان، گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگی دانست و بر ضرورت به کارگیری ظرفیت‌های استان‌ و شهرها و زمینه‌سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی ـ بین‌المللی تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha