تاکید سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برآینده‌پژوهی
کد خبر: 4029557
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
محمدرحیم عیوضی بیان کرد:

تاکید سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برآینده‌پژوهی

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از یک سو مبتنی بر اقتضائات محیط آینده نگرانه داشته و از سوی دیگر به مثابه دیده‌بان تمدن اسلامی ایرانی تأکید زیادی بر آینده‌پژوهی در عرصه‌های مختلف دارد.

به گزارش ایکنا، به نقل از دفتر ارتباطات مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، محمدرحیم عیوضی در گفت‌و‌گویی گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که داعیه‌دار ترسیم مسیر نیل به تمدن اسلامی ایرانی بر اساس اصول متخذه از هویت اسلامی ایرانی است از آینده‌پژوهی مستثنی نیست.

استاد دانشگاه شاهد گفت: هر فرآیند کلان برنامه‌ریزی که بنا دارد نقشه راه و زمینه حرکت رو به جلو داشته باشد باید بتواند برای فردا، مبتنی بر اقتضائات محیط فردا، برنامه‌ریزی کند. در واقع، همواره نیاز است بتوانیم محیط پیش رو را بشناسیم، برای آن آماده شویم و بعضا نسبت به تغییر آن از امروز تلاش کنیم و آینده را بر اساس مطلوبات ارزشی و اعتقادی، تدبیر کنیم. این امر موجب می‌شود در جهان سراسر پیچیدگی و متغیر امروز، غافلگیری در مواجهه با تغییرات محیطی به مراتب کاهش یابد، اقدامات از پیش، برنامه ریزی شود و ما برای هدایت جهان آینده به سمت‌وسوی مطلوبیت‌های خود گام برداریم. از اینجا، اهمیت آینده پژوهی به منزله علم و هنر شناخت، کشف و ساخت آینده‌های پیش رو و تدبیر آینده مطلوب روشن می‌گردد.

وی اظهار كرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که داعیه‌دار ترسیم مسیر نیل به تمدن اسلامی ایرانی بر اساس اصول متخذه از هویت اسلامی ایرانی است از این امر مستثنی نبوده است. این سند، از یک سو باید مبتنی بر اقتضائات محیط آینده نوشته می‌شد تا تغییرات محیطی، موجب غافلگیری و ناکارآمدی آن نگردند؛ و از سوی دیگر، به مثابه دیده‌بان تمدن اسلامی ایرانی باید تأکید زیادی بر آینده‌پژوهی در عرصه‌های مختلف می‌کرد و تلاش می‌نمود سبک زندگی مطلوبِ برگرفته از هویت اسلامی ایرانی را تدوین می‌نمود.

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: سند الگو همچنین باید می‌توانست دربرابر الگوهای رقیب کشورهای همسایه و ملل اسلامی، قدرت رقابت داشته باشد بنابراین، طراحی الگو بر اساس چارچوب‌های آینده‌پژوهانه، امری حتمی و ضروری بود. از این رو، در زمان طراحی و تدوین الگو تلاش شد با طرح شش پرسش به مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های سند الگو از منظر آینده‌پژوهی پرداخته شود تا اطمینان پیدا شود از طریق پاسخگویی به این پرسش‌ها، نگاه آینده‌پژوهی در سند اشراب می‌شود.

وی ادامه داد: این پرسش‌ها که در هدایت الگو با رویکرد دورنگرانه آینده‌پژوهانه، اثر بسیار زیادی داشتند از این قرار بود. از منظر آینده‌پژوهی، سند باید بر اساس چه چارچوب‌ها و رسالت‌ها و ویژگی‌هایی نوشته شد؟ آرمان‌شهر و آرمان‌های سند الگو چه ویژگی هایی دارد؟ آینده مطلوب سند از جنبه سناریو و افق و چشم‌انداز چه باید باشد و در آخر از منظر آینده‌پژوهی، تحول و رهبری تحول در سند مبتنی بر ویژگی‌هایی است؟

انتهای پیام
captcha