اصلاح جامعه در گرو اصلاح فرهنگ ملت است
کد خبر: 4030198
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

اصلاح جامعه در گرو اصلاح فرهنگ ملت است

امام جمعه کرج گفت: فرهنگ اساس سعادت و شقاوت ملت است؛ اگر فرهنگ ملت اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می‌شود.

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی، امام جمعه کرج در خطبه‌های نماز جمعه یکم بهمن ماه با اشاره به بیستم جمادی‌الثانی ولادت حضرت زهرا(س) که به‌روز زن نام‌گذاری شده است، بیان کرد: این روز را به همه بانوان، خواهران و مادران تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: حضرت زهرا(س) بانوی بزرگواری است که در عالم خلقت نظیر ندارد و هرچه درباره او بگوییم از خود تعریف کرده‌ایم و فهم خودمان است، نه مرتبه و جایگاه او چراکه رفعت مقامی که دارد برای ما قابل‌فهم نیست.

امام‌جمعه کرج تصریح کرد: شخصیتی که وقتی به دنیا آمد، فرشته وحی بر وجود مبارک رسول خدا صلی‌الله علیه وآله نازل شد و از طرف خدای مهربان پیام آورد که خداوند متعال بر تو و فرزند نو رسیده‌‏ات درود می‏فرستد که اهمیت این شخصیت بزرگ را می‌رساند و حضرت ولی‌عصر ارواحنافداه مادر را الگوی خود می‌داند. زهرای اطهر الگوی بشر است. اینکه می‌گویند الگوی زن است جمله ناقصی است.

حسینی همدانی با تأکید بر اینکه یکی از نیازهای فطری بشر در جهت کمال‌گرائی، گرایش به الگو و پیروی از راهنماهاست، خاطرنشان کرد: به این نیاز در آموزه‌های دینی توجه شده و قرآن کریم با صراحت الگوها و اسوه‌های خوب و بد را معرفی کرده است که پیامبر و اهل‌بیت (ع) الگوی عملی هستند؛ و به چیزی دعوت می‌کنند که فطرت‌ها می‌پذیرد. البته باید از آنان شناخت دقیق و عمیق داشت که هرچه شناخت بیشتر و عمیق‌تر باشد، بدون هدر دادن سرمایه عمر، بهره‌بردن از کلام و رفتار آنان برای رسیدن به مقصد بیشتر خواهد شد.

وی بابیان اینکه رسول خدا الگوی بشر است، عنوان کرد: پیامبر با نوع رفتارش با صدیقه طاهره مردم را تربیت و خرافات جاهلی را از آن‌ها دور کرد و فهماند زن ابعاد ملکوتی و لطافت‌های روحی بلندی دارد و دیدِ جامعه به زن را که در آن دوران نظیر کالا و نگاه شهوانی و امثال‌ذلک بود و تا امروز هم رگه‌هایی مدرن، از آن وجود دارد، به نقش تربیتی و مدیریتی که بانوان می‌توانند داشته باشند تغییر داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه در همین دوران ما، زن را در همین جوامع پیشرفته، کالا می‌دانند و پشت ویترین با قیمت مشخص عرضه می‌کنند که یک بخش از ظلمی است که به زنان می‌شود، پرسش کرد: مدافعان از حقوق زن کجا هستند؟ این‌ها را نمی‌بینند؟ در همین کشورهای متمدن شنیدید و بعضاً شاید دیده باشید که پشت ویترین عرضه می‌کنند و قیمت هم به آن‌ها آویزان است. این غیر از این است که کرامت زن را له کردند؟! شخصیت لطیف عالم وجود را پایین آوردند. چرا دفاع نمی‌کنند؟!

حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اسلام هزار و چهارصد سال قبل و قبل از تمام این حرف‌های قشنگ ولی دروغی که غربی‌ها می‌زنند در میدان عمل به بانوان ارزش و بها داد، یادآور شد: زنی که اساس منزل و کالا بود و سر او قمار می‌کردند و کسی مادر و خواهر و همسرش را می‌باخت و یا می‌فروخت. با آمدن اسلام، شخصیت مستقل پیدا کرد.

وی در ادامه با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بیستم جمادی الثانی گفت : آن حضرت تربیت شده مکتب فاطمی بود.

این مسئول گفت: از موارد جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند معرفی چهره درست از امام راحل(ره) است؛ مکتب جامع و کامل امام به گروه و دسته خاصی تعلق ندارد و امام از جامعیت برخوردار بود هم نظریه پردازی می کرد و هم رهبری داشت.

امام جمعه کرج گفت: امام خمینی(ره) درحالی که فرمانده کل قوا بود اما شخصیت چند بعدی داشت؛ اول در بندگی خدا بی‌نظیر بود، قبل از اینکه وارد میدان سیاست شود سال‌های زیادی به خود سازی و تهذیب روح پرداخت.

وی ادامه داد: امام(ره) خدامحوری در زندگیش موج می زد؛ بلندی روح او و بزرگواری ایشان مشخص بود، شخصیت معاصر و بی‌بدیل بود؛ امام خمینی(ره) به خانواده که محل آرامش و تربیت فرزندان بوداهمیت می داد احترام امام به همسر تا پایان عمر زبانزد است.

امام جمعه کرج تصریح کرد: از دیدگاه امام(ره) فرهنگ اساس سعادت و شقاوت ملت است؛ اگر فرهنگ ملت اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می‌شود و از نظر امام برای جامعه فرهنگی مطلوب است که دارای نظام تربیتی فعال برای رشد و تعالی انسان باشد.

انتهای پیام
captcha