نور رخ دخت نبی جلوه نمود
کد خبر: 4030646
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷

نور رخ دخت نبی جلوه نمود

حضرت زهرا(س) فعالیت‌های اجتماعی مناسب با زمان خود داشتند و آن این است که در کنار پیامبراکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) و در مسیر فعالیت‌های دینی و جهادی تلاش می‌کردند.

میلاد فاطمه زهرا، دخت نبی، آذربایجان شرقیحضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا(س) دختر پیامبر عظیم الشان اسلام در بیستم جمادی‌الثانی سال پنجم بعثت چشم به جهان گشودند. این حضرت از همان زمان کودکی همدم و آرامش قلبی برای پدر بزرگوارشان بودند به طوری که در سال‌های سخت محاصره در شعب ابی طالب همراه ایشان بودند که پدر را دل گرم و سختی‌ها را برایشان سهل‌تر می‌کردند.

در میانه همه دشواری‌های زندگی در شعب ابی طالب، همسر و عموی پیامبر(ص)، خدیجه و ابوطالب در فاصله کوتاهی از هم درگذشتند و زندگی بیش از پیش بر پیامبر اسلام سخت شد اما باز حضرت زهرا(س) بودند که غبار کدورت و دل‌گرفتگی را از چهره و قلب پدر پاک می‌کردند و مثل یک مادر، پرستار پدر بودند و در این جا بود که پیامبر بزرگوار اسلام دخترشان حضرت فاطمه زهرا(س) را «ام ابیها» یعنی مادر پدر نامیدند.  

حضرت فاطمه زهرا(س) در دوران زندگی با امیرمؤمنان علی(ع) نیز همدم و همراه بودند که یک همسر نمونه و اسوه کامل همسرداری هستند. با وجود این که همسر بزرگوارشان غالباً برای جهاد در راه خدا در کنار پیامبراکرم(ص) در جنگ‌های مختلف و دور از خانه بودند، حضرت زهرا(س) با صبر، حمایت‌ها و فداکاری‌های خود و تربیت فرزندانی چنان، خیال امیرالمؤمنین را از جهت خانه و خانواده راحت می‌کردند. حضرت صدیقه کبری(س) در دوران مادری نیز با تربیت فرزندانی بی‌نظیر و درخشان که هر کدام در قله کمال قرار داشتند، حق مادری را به خوبی ادا کردند. از لحاظ اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی نیز از جمله زنان فعال و مبارزی بودند که در جهت هموار کردن راه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و به طور جامعه راه اسلام، همیشه در تلاش بودند و از پای نمی نشستند.

ایشان الگو و اسوه همه انسان‌های عالم هستند که باید روز به روز به شناخت بیشتری از ایشان دست پیدا کنیم تا زندگی‌های مان روز به روز رو به بهبود برود. روز ولادت این بانوی بزرگوار در تقویم میهن‌مان به عنوان «روز مادر» شناخته شده است تا در میان همه روزمرگی‌ها حداقل در این روز به تکریم و تشکر از مادران‌مان بپردازیم و البته به شناخت بیشتر مادر معنوی‌مان حضرت زهرا(س) همت گذاریم.

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی درباره جایگاه حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) این اندازه کافی است که در قرآن در آیه‌های مختلف در شان و مقام و جاه و جلال ایشان صحبت شده است؛ از جمله این که حضرت زهرا(س) را به عنوان مطهره و طاهره مطرح می‌کند. در آیه «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِير» قرآن می‌فرماید ما پیامبر و اهل بیت او را مطهر و طاهر کردیم یعنی ایشان پاک و پاکیزه هستند از تمام خبائث و زشتی و آلودگی. همین که فردی به این آیه که در مقام یک زن نازل شده است، توجه کند درمی‎یابد که جایگاه حضرت زهرا(س)کجا است.  

وی اضافه کرد: همچنین در آیه مباهله که قرار است پیامبر با مسیحیان نجران مباهله کند، آیه مباهله می‎فرماید: ... و صحبت این است که «حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را و ما زنان خود را و شما زنان خود را» که در آن جا در «نسائنا» شامل حضرت زهرا(س) است. علاوه بر این آیه، آیه‌های مختلفی در شأن و جایگاه ایشان مطرح است که با اندکی تحقیق و جست‌وجو می‌توانیم آن‌ها را پیدا کرده و حضرت را بهتر بشناسیم.

همزبان، بیان کرد: روایات و احادیث مختلفی هم درباره جایگاه و منزلت حضرت زهرا(س) وجود دارد. احادیثی که از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در مورد حضرت زهرا(س) نقل شده است در سطح بالایی قرار دارند. برای نمونه رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: فاطمه زهرا سیده زنان عالمین است. از ایشان سؤال می‌کنند پس حضرت مریم چه؟ ایشان پاسخ می‌دهند: حضرت مریم سیده زنان زمان خود بود ولی حضرت زهرا سیده زنان عالم از اول خلقت تا آخرت است که نشان دهنده جایگاه والایی است.

این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: در جایی پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: هرکس فاطمه را راضی کند خدا را راضی کرده است و هرکس او را به غضب بیاورد خدا را به غضب آورده است که این اعجاب آور است و رضایت و غضب حضرت زهرا(س) را رضایت و غضب خدا می‌دانند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در مقام عصمت است و در واقع از جهت عصمت با امامان هیچ تفاوتی ندارد و کفو امیرمؤمنان علی(ع) است. زنان و مردان جامعه ما حتماً باید مجدداً زندگی و سیره ایشان را مطالعه کنند و ایشان را بهتر بشناسند. حضرت زهرا الگوی همیشگی زنان هستند یعنی اگر زنی بخواهد در دنیا و آخرت به سعادت برسد و خوشبخت شود، حتماً باید از ایشان تبعیت کند، خودش را به لحاظ روحی و قلبی به ایشان نزدیک کرده و تا می‌تواند خودش را شبیه ایشان کند.

همزبان تصریح کرد: همان طور که قرآن درباره پیامبر می‌فرماید: «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ» همین اسوه حسنه یا نیکوترین الگو در زنان حضرت زهرا(س) است. ایشان نه تنها برای زنان که برای مردان هم الگو هستند و اگر از ایشان تبعیت کنند می‌توانند به سعادت برسند. امام خمینی درباره حضرت زهرا(س) سخنان نیکویی دارد از جمله این که می‌گوید: فاطمه زهرا(س) محل مظهر و تجلی صفات جمال و جلال خداوند است.

وی در خصوص فعالیت‌های اجتماعی حضرت زهرا(س) بیان کرد: از نگاه دینی فعالیت‌های اجتماعی زنان به صورت کلی مورد قبول است و زنان می‌توانند فعالیت اجتماعی داشته باشند همان طور که حضرت زهرا(س) در جنگ‌های پیامبر، مسائل تبلیغی دین و مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی حضور داشتند و سخنرانی‌ها و خطبه‌هایی که از حضرت زهرا(س) نقل شده است نشان می‌دهد که جایگاه اجتماعی حضرت زهرا(س) چه قدر رفیع است.  

همزبان گفت: اگر به خطبه‌های ایشان در برابر مسلمانان در مدینه در مسجدالنبی توجه کنیم همگی نشان دهنده این است که علاوه بر جایگاه معنوی، دینی و فردی، جایگاه اجتماعی ایشان هم بسیار والا است. پس نتیجه می‌گیریم در اسلام فعالیت اجتماعی بانوان قابل قبول است و تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که فعالیت اجتماعی باید در کنار حفظ شئون و حریم و حرمت بانوان باشد و بحث حیا و عفت در مردان و زنان رعایت شود تا خدایی نکرده جایگاه شخصیتی بانوان ضایع نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، درباره چرایی لزوم شناخت حضرت زهرا(س) مطرح کرد: انسان هر چه قدر با نور ارتباط بیشتری داشته باشد، نورانیت خودش هم افزایش می‌یابد. حضرت زهرا(س) نورمحض است و ما هم هرچه قدر به ایشان از لحاظ قلبی و روحی نزدیک‌تر شویم، نورانیت می‌گیریم.  نکته دیگر این است که انسان باید الگو و اسوه‌اش را درست بشناسد و رفتار و کردار اسوه را در رفتار و کردار خود تطبیق دهد تا بتواند از او پیروی کند تا به سعادت برسد.

انتهای پیام
captcha