بیش از ۲ هزار پروژه در آذربایجان‌شرقی افتتاح می‌شود
کد خبر: 4032278
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
به مناسبت دهه فجر

بیش از ۲ هزار پروژه در آذربایجان‌شرقی افتتاح می‌شود

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: امسال به مناسبت دهه فجر، ۲ هزار و ۱۳۲ پروژه اقتصادی و زیرساختی با اعتبار ۴ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان در نقاط مختلف استان آذربایجان‌شرقی افتتاح می‌شود.

عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی، شامگاه نهم بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران، گزارش عملکرد و اقدامات صد روزه دولت در استان را تشریح کرد و گفت: امسال به مناسبت دهه فجر، ۲ هزار و ۱۳۲ پروژه اقتصادی و زیرساختی با اعتبار ۴ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان در نقاط مختلف استان افتتاح و تقدیم مردم آذربایجان‌شرقی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۷ میلیون دُز در آذربایجان‌شرقی واکسن تزریق شده است، ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثری که انجام شد، تسریع امر واکسیناسیون بود که طی روزهای اول میزان ذخیره‌ واکسن ما خیلی کم بود اما به مرور افزایش یافته و در سطح استان بیش از ۱۵۰ پایگاه تزریق واکسن ایجاد شد و حتی در بعضی از روزها نیز تا ۳۰ هزار نفر واکسن تزریق می‌شد تا از فشار روحی و روانی مردم کاسته شده و مراکز، دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی شوند.

خرم افزود: ما همچنان نگران شیوع این ویروس هستیم و به علت شیوع سویه امیکرون در عین حال که مردم را دعوت به تزریق دُز سوم واکسن می‌کنیم، بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که یکی از نیازهای اصلی بوده، تاکید داریم تا در روزهای آینده که به سمت روزهای پایانی سال می‌رویم آرامش مردم تامین شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در حوزه‌ بازتوانی نیروهای مربوطه در دوران کرونا از نظر مالی، حقوقی و فرسودگی برخی از دستگاه‌های این حوزه نیز اقدامات مؤثری انجام شد و امروز علی‌رغم گذر پنج پیک، آمادگی مناسبی داشته و باید مدیریت شود تا دغدغه‌ی مردم نباشد.

وی با بیان اینکه دولت همواره به‌دنبال تامین معیشت و نیازهای اساسی مردم است، تاکید کرد: برخی از مشکلاتی که در حوزه‌ تامین، تولید، توزیع و ذخایر کالاهای اساسی وجود داشت، تقریباً برطرف شده و تمامی نیازهای مردم تا چندین ماه آینده نیز تامین می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ارتباط اهمیت بخش خصوصی نیز گفت: در ماه‌های گذشته تلاش کردیم اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران را به حضور و سرمایه‌گذاری در استان جلب کنیم؛ در این راستا با تشکیل ستاد سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، با بیش از ۱۳۰ نفر از سرمایه‌گذاران استان که در نقاط مختلف کشور حرفی برای گفتن داشتند نیز به طور اختصاصی جلساتی برگزار کردیم.

وی افزود: بحث ما این بود که اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران را جلب کنیم؛ در این جلسات ضمن اینکه ظرفیت‌های استان را به طور کامل معرفی کردیم، نگرانی سرمایه‌گذاران از مسائل اداری و بحث‌های قانونی را هم مورد توجه قرار دادیم و امروز می‌توانیم بگوییم که اعتماد متقابلی بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دستگاه‌های اداری و دولتی ایجاد شده است و امیدواریم حداکثر تا یک سال آینده، جذب سرمایه قابل قبول و مناسبی در استان اتفاق بیفتد.

خرم، در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی آذربایجان‌شرقی گفت: راه‌آهن «میانه-تبریز» یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان است که اتمام آن به طول کشیده است؛ این پروژه در مرحله‌ای بود که باید ۳۰۰ میلیارد تومان طلب پیمانکار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ادامه پروژه تأمین می‌شد؛ این موضوع به صورت جدی در سطح ملی پیگیری و با پیمانکار پروژه نیز هماهنگ شد که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم مسیر بستان‌آباد تا تبریز را به بهره‌برداری برسانیم.

وی درخصوص طرح انتقال آب ارس نیز گفت: این پروژه به مدت ۶ سال متوقف شده بود و پیمانکار قبلی به دلایل مختلف امکان ادامه کار نداشت؛ با تغییر پیمانکار و ورود قرارگاه خاتم به پروژه، کارگاه عمرانی آن تجهیز شده و دستگاه حفاری در حال انتقال است و با تأمین بخشی از اعتبار لازم، امیدواریم کل پروژه تا سه سال آینده افتتاح شود.

خرّم به پروژه‌های حوزه آب نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۷ سد با میانگین پیشرفت ۶۰ تا ۹۰ درصد در استان داریم، افزود: با توجه با اهمیت این پروژه‌ها در اشتغال و رشد اقتصادی و همچنین تأمین آب شرب و کشاورزی، پیگیری کردیم تا جزو برنامه‌های دولت قرار گیرند و به زودی اجرای شبکه‌های پایاب آنها آغاز خواهد شد.

وی بهره‌برداری از پروژه‌های فاضلاب را از دیگر اولویت‌های بخش آب استان اعلام کرد و گفت: اکثر پروژه‌های این بخش در سال ۱۴۰۱ یا به مرحله افتتاح و یا به مرحله اتمام خواهند رسید و قطعاً در بهره‌وری تولید، اشتغال و درآمد سرانه استان تاثیرگذار خواهند بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین از آغاز یک حرکت جهشی برای تکمیل پروژه‌های حوزه راه استان خبر داد و گفت: با پیمانکاران پروژه‌های راه‌سازی صحبت کرده‌ایم و تمام پروژه‌ها در حال حاضر فعال هستند؛ امیدواریم تا یکی دو سال آینده با افتتاح بخش عمده این پروژه‌ها، شبکه شاهراهی استان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی با بودجه دولتی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: برای تأمین اعتبار این پروژه‌ها، از سه طریق پیگیری کردیم؛ ابتدا بخش خصوصی را پای کار آوردیم و امروز خوشبختانه سرمایه‌گذاران برای اتمام این پروژه‌ها اهتمام جدی دارند؛ استفاده از فاینانس داخلی اقدام دیگری بود که با بانک‌ها در این خصوص هماهنگی شده است؛ اقدام دیگر تهیه نظام مسائل و مشکلات استان در حوزه زیرساختی است تا در سفر آتی رئیس جمهور به استان بتوانیم بخش قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز پروژه‌‍‌های استان را از این راه تأمین کنیم.

خرم به تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه دیپلماسی و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه پرداخت و با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت مرزی استان به خوبی استفاده نشده است، گفت: رئیس‌جمهور در آغاز به کار دولت سیزدهم خطاب به استانداران استان‌های مرزی تأکید کرد که باید از این ظرفیت برای توسعه دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان‌شرقی در حوزه روابط خارجی و ارتباط با کشورهای همسایه، گفت: در مدت سه ماه گذشته جلسات متعددی با سفرای کشورمان در کشورهای همسایه برگزار کردیم و اولویت‌های استان را به بازرگانان و فعالان اقتصادی معرفی کردیم.

خرّم با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های استان را به سرعت در کشورهای همسایه معرفی و تبادل هیئت‌های اقتصادی با این کشورها را در دستور کار قرار دهیم، افزود: امسال در سایه تلاش برای رفع موانع بازرگانان و بخش خصوصی، صادرات استان ۳۰ درصد افزایش داشته است که این رویکرد باید با قدرت بیشتری ادامه داشته باشد.

وی درباره سفر اخیر هیئت سیاسی اقتصادی کشورمان به جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این سفر توافق‌های خوبی با مسئولان این کشور انجام شد و آنها نسبت به همکاری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در پروژه‌های مختلف بویژه بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ ابراز علاقه کردند.

خرّم افزود: در مجموع این سفر دارای نتایج خوبی در آینده نزدیک خواهد بود و امیدواریم با مجموعه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه، آذربایجان‌شرقی بتواند به‌عنوان مرکز صادرات و هاب لجستیک منطقه ایفای نقش کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه به اقدامات دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و با بیان اینکه تأمین مسکن از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: ۱۶۰ هزار نفر از مردم استان در طرح‌های مسکن ثبت‌نام کرده‌اند؛ زمین‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها در شهرهای مختلف استان آماده شده و برای شهر تبریز هم در قالب شهرهای جدید سهند، شهریار و بازآفرینی شهری پروژه‌های مورد نظر اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن با میانگین پیشرفت ۳۰ درصد در استان در حال ساخت است، افزود: ۴ هزار واحد نیز در مرحله انتخاب پیمانکار و ۵ هزار واحد در قالب شهرهای جدید در مرحله آماده‌سازی قرار دارد و ۴ هزار و ۳۴۰ هکتار زمین آماده شده تا برای ساخت مسکن در اختیار افراد متقاضی قرار گیرد.

خرّم درخصوص پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در شهر تبریز هم گفت: با بانک شهر توافق شده است تا برخی از این پروژه‌ها از جمله موزه فرش و پروژه‌های آیسان و سون‌استار اجرا شود و ضمناً این بانک برای اتصال خط‌آهن از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه‌آهن تبریز و همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و طرح‌های بازآفرینی شهری و تولید مسکن اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام
captcha