بسیاری عابدند اما عبد نیستند
کد خبر: 4041863
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

بسیاری عابدند اما عبد نیستند

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیامبر(ص) عبد و شیطان عابد بود،گفت: عابد گزینشی عبادت می‌کند؛ هرچه از دین دوست دارد برمی‌دارد و هرچه به مذاقش ناخوش آمد عمل نمی‌کند.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه یک نهج البلاغه می‌فرمایند: «فلسفه حضور پیامبران شکوفایی عقل‌های دفن شده است»؛ خداوند متعال انسان را با سرمایه‌ای به نام عقل خلق کرده است اما گاهی اوقات این عقل دفع می‌شود که بعضی اوقات بر سر هوس‌هاست یا برای مناسک و شعارهایی که عقل دینداری‌اش را زیر لایه‌ای از آن‌ها دفع می‌کند.

وی افزود: مناسکی که صرفاً نقش بازی کردن و خالی از محتوا و عقلانیت باشد در واقع از هدف پیامبر(ص) دور است چرا که پیامبران آمده‌اند تا عقل‌های دفع شده را شکوفا کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در مورد پذیرش و قبول نقل از خواص سوره‌ها که محتوای منابع درستی ندارند، باید دقت کرد چرا که برخی افراد با دروغ پیامک‌هایی ارسال می‌کنند که در مورد خواص سوره‌ها نقل می‌شود در صورتی که هیچ صحت و منبع درستی ندارد و اینها نشانه‌هایی از مناسک محوری و عقل‌های رها شده است، چنین افرادی هیچ‌گاه در راه پیامبر(ص) هم قدم نشده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه گاهی برای دیده شدن، افرادی آیات قرآن را به صورت خاص ترجمه می‌کنند، اما توجه به ترجمه‌ها و تفاسیر ما را از عابد بودن و عبد خدا بودن دور می‌کند، تصریح کرد: نباید فراموش کرد دینداری با عقل کامل می‌شود و اگر عقل کاربستی نداشته باشد شبهات بیشتر در ذهن رسوخ پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به دعای مکارم الاخلاق در صحیفه افزود: حضرت می‌فرماید: «وَ عَبِّدْنِی لَکَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ؛ خدایا مرا بنده خود کن و عبادتم را با عجب فاسد نساز» بندگی با عبادت فرق دارد چراکه بسیاری عابدند اما عبد نیستند.

هاشمی با بیان اینکه پیامبر(ص) عبد و شیطان عابد بود، افزود: عابد گزینشی عبادت می‌کند؛ هرچه از دین دوست دارد برمی‌دارد و هرچه به مذاقش ناخوش آمد عمل نمی‌کند، افزود: اگر پیامبر(ص) رسول شد از عبودیت به رسالت رسید؛ نباید از یاد ببریم رشد هر انسانی از بندگی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌فرماید: «عبودیت جواهری است که قیمت ندارد و باطن آن ربوبیت و خداوندگاری است»، گفت: ببینید چه اندازه عبودیت مهم است که انسان را به خداوند می‌رسد. باید بگذریم و با این جمله کنار بیاییم که هرکس عبادت کرد بنده نیست؛ گاهی باید پا روی نفس گذاشت؛ ابوحریره در جنگ صفین هنگام نماز پشت امیرالمومنین(ع) می‌رفت نماز می‌خواند؛ هنگام ناهار سر سفره معاویه می‌رفت. هر زمان می‌دید جنگ داغ شده است تنها تماشا می‌کرد؛ وقتی به او می‌گفتند: تو اموی هستی؛ علوی هستی؛ تماشاچی هستی؛ می‌گفت: هیچ نمازی نماز علی(ع) نمی‌شود؛ هیچ سفره‌ای سفره معاویه نیست و هیچ مکانی هم مانند بالای تپه امن نیست.

هاشمی ادامه داد: خداوند در آیه 60 سوره یس می‌فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ  إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ خطاب آید ای آدم زادگان، آیا به شما سفارش ننمودم که شیطان را نپرستید، زیرا روشن است که او دشمن بزرگ شماست»؛ اما تفاوت است بین نشستن پای صحبت شیطان و عبادت نکردن چراکه ممکن است او را نپرستیم ولی پای حرف‌های او می‌نشینیم و دوست داریم حرف‌هایش را امتحان کنیم؛ از یاد نبریم کسی پای منبر کسی بنشیند بندگی او را کرده است.

وی بیان کرد: مرسوم است آفت بندگی و عبادت عجب است؛ عجب یعنی انسان خود را در عبادت خوب و از حد تقصیر خارج بداند. و این عجب عبادت را فاسد می‌کند؛ این موضوع آنقدر آسیب‌زاست که پیامبر(ص) فرمودند: «الذَّنبَ خَیرٌ لِلمُومنِ مِنَ العُجبِ؛ گناهکاران بهتر است از مؤمنی است که عجب دارد»؛ همچنین امیر المؤمنین(ع) می‌فرمایند: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُك؛ خطایی که باعث ناراحتی تو شود، نزد خداوند از کار نیکی که باعث عجب تو شود بهتر است».  

هاشمی در پایان یادآور شد: به اصطلاح امروزی لایک کردن هر موضوعی و توجه کردن به سمت هر مطلبی ما را از عبد بودن دور می‌سازد؛ این عبد بودن سرمایه مؤمن است؛ نباید به هر قیمتی از دستش داد.

انتهای پیام
captcha