تلاقی اندیشه تمدن مادی با داعیه‌داران تمدن اسلامی در حقوق زنان
کد خبر: 4042401
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
رئیس جامعةالمصطفی بیان کرد:

تلاقی اندیشه تمدن مادی با داعیه‌داران تمدن اسلامی در حقوق زنان

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: مسئله حقوق بانوان، یکی از نقاط برخورد اندیشه تمدن مادی جدید با داعیه‌داران تمدن نوین اسلامی است.

علی عباسی ،رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، ۲۱ اسفند در مراسم دانش آموختگی طلاب مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی در سخنانی اظهار کرد: ماه شعبان به همراه ماه رجب، مقدمه‌ای برای ورود به ماه مبارک رمضان و زمانی برای سلوک و خودسازی است که باید به پیروی از سنت پیامبر اسلام(ص)، از ایام، لیالی و ساعات این ماه‌های ارزشمند بهره گرفت.

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین مسائل بشر معاصر را جایگاه و حقوق زنان در جامعه دانست و افزود: مسئله حقوق بانوان، یکی از نقاط برخورد اندیشه تمدن مادی جدید با داعیه‌داران تمدن نوین اسلامی است. در چند قرن اخیر، شاهد بودیم در نقاط مختلف عالم، قوانین و حقوقی را به نام دفاع از زنان مصوب کرده‌اند که محصول آن، فروپاشی کانون خانواده بود و رنجی که امروز بشر از این حادثه می‌برد، جزو سخت‌ترین تجربیاتی است که تمدن مادی جدید به ساحت بشریت وارد ساخته است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران رخداد‌های قرن‌های اخیر، از جمله ویل دورانت در کتاب «تاریخ تمدن»، اذعان دارند، تمدن جدید، زن را از اسارت در منزل، به اسارت در فضا‌های تجاری و کارخانه‌ها درآورده است. مسئله حقوق زنان و کرامت زن و خانواده، از مسائل کلیدی است که در عرصه تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بلند انقلاب اسلامی، باید در صحنه نظر و در مقام عمل بدان بپردازیم.

دانش‌آموختگان المصطفی، پرچم‌داران گفتمانی جدید در عرصه بین‌الملل

وی موفقیت انقلاب اسلامی را در این عرصه، گویای کارآمدی این دیدگاه دانست و ابراز کرد: با نگاهی به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در عرصه حقوق زنان و کرامت خانواده، این حقیقت برای ما روشن‌تر خواهد شد. پیش از انقلاب اسلامی، تنها کمتر از 10 درصد از دانشجویان و محصلان مراکز آموزش عالی کشور را بانوان تشکیل می‌دادند که این رقم امروز به بیش از ۶۰ درصد رسیده است. در حوزه‌های علمیه نیز به دلیل کمبود امکانات، جمع بسیار قلیلی امکان تحصیل در مراتب بالای علمی را داشتند، ولی امروز شاهد رشد و گسترش حوزه‌علمیه خواهران، همگام و برابر با بخش برادران در کشور هستیم.

رئیس جامعةالمصطفی یکی از نمونه‌های عینی توجه به رشد علمی بانوان را در جمهوری اسلامی ایران، مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی، عنوان کرد و گفت: این مجتمع در دهه‌های اخیر، به آموزش علوم و معارف اسلامی به بانوان غیرایرانی اختصاص داشته است و امروز در محضر شما بانوان فرهیخته و فاضل هستیم که از این مجموعه دانش‌آموخته می‌شوید.

وی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را پرچم‌داران گفتمانی جدید در عرصه بین‌الملل خواند و تصریح کرد: امروز که شما به موفقیت در صحنه کسب دانش نائل آمده‌اید، رسالت مهمی برعهده دارید. آشنایی با معارف دین، یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است و جای شکر دارد، ولی علاوه بر توفیقی که از آن بهره‌مند شدید، مسئولیت دارید این اندیشه و تفکر را در عالمی که مبتلا به مشکلات عدیده، به ویژه در عرصه حقوق زن و خانواده است، منتشر کنید.

انتهای پیام
captcha