همایش «انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد + عکس
کد خبر: 4044336
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

همایش «انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد + عکس

به همت واحد خواهران نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه تانزانیا، همایش علمی«انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» با حضور نمایندگانی از ادیان و مذاهب مکاتب ابراهیمی و غیرابراهیمی و سفیر و رایزن کشورمان در دارالسلام برگزار شد.

همایش علمی«انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، این همایش که صبح امروز یکشنبه در سالن همایش‌های نمایندگی المصطفی در دارالسلام با خیر مقدم خانم تقوی مدیر مدرسه حضرت زینب(س) و ارائه سخنانی با موضوع «اعتقاد به مهدویت در ادیان» آغاز شد، شخصیت‌هایی از سازمان بکواتا در امور زنان، دانش‌پژوهان مدارس مختلف، دانش‌پژوهان و اساتید المصطفی همچنین شخصیت‌های علمی از جماعت اهل‌سنت، شیعه، مسیحی و هندو حضور به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه این همایش خانم اولوندی همسر سفیر کشورمان در تانزانیا، دهه مهدویت و ایام ولادت حضرت مهدی(عج) را به همه ادیان و مکاتب تبریک گفت و افزود: یکی از مقولات دستیابی به صلح و دوستی در ادیان، پرداختند به آموزه منجی و مقوله انتظار است.

خانم میسره از فعالان اجتماعی کشور تانزانیا پیرامون «نگاهی به انتظار و منجی از منظر ادیان الهی و توحیدی» مطالبی را ارائه کرد و افزود: مقوله انتظار، ظهور منجی و رابطه آن با آخر الزمان در ادیان ابراهیمی مورد توجه است، این مقوله‌ای است، بنیادی و دارای ریشه‌ای تاریخی که از گذشتگان به ما رسیده و نشان دهنده اهمیت آن در بین ادیان است.

سپس، خانم پوشپا شاه، مدیر شِری هندو ماهیلا ماندال در تانزانیا، به بیان نکاتی در خصوص منجی در هندوئیسم پرداخت و گفت: برخی کتاب‌های مقدس آیین هندو، از منجی موعودی به نام«کِلکی» سخن گفته‌اند. کِلکی، آخرین تجسم زمینی ویشنو، یکی از سه خدای بزرگ هندویی است که در آخرالزمان برای نجات دین و کمک به مؤمنان تجسم پیدا خواهد کرد. تجسم خدا بر زمین، در اصطلاح هندویی«اُوتاره» نامیده می‌شود.

این فعال و مبلغ مذهب هندوئیسم در تانزانیا ادامه داد: مذهب ویشنویى که در شمال هند پیروان بیش‌ترى دارد، پیروانش، ویشنو را خداى متعال مى‌دانند و براى او، اوتاره یا تجسماتی زمینی را تصور می‌کنند. در نظر آنان، ویشنو ده اوتاره دارد و بنابراین، اوتاره‌های ویشنو، به‌ویژه«راما و کریشنا» در این مذهب پرستیده می‌شوند. کِلکی، آخرین اوتارۀ ویشنو نیز منجی موعودی است که در آخرالزمان خواهد آمد و زمین را از فساد و بی‌دینی پاک خواهد کرد.

پوشیا شاه ادامه داد: از آن‌جا که کلکی آخرین اوتارۀ ویشنو است. در متون مقدس آیین هندو از میان سه خدای برتر، یعنی ویشنو، برهما و شیوه که به ترتیب، خدای محافظ، خدای خالق(موجودات غیر روحانی) و خدای ویرانگر هستند؛ ویشنو مهم‌ترین است. ویشنو می‌تواند در جهان مادی ظاهر شده و تجسم پیدا کند. این تجسم را اوتاره یا تنزل می‌نامند. تعداد اوتاره‌های ویشنو به ده اوتاره می‌رسد که آخرین آن کِلکی نام دارد که پس از تنزل و تجسم کلکی در جهان مادی، زمین را از فساد، ظلم، بی‌عدالتی، تاریکی، و بی‌دینی پاک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این یکی از اشتراکات اساسی و بنیادی ادیان است که می‌توان از آن در جهت همزیستی مسالمت‌آمیز، صلح و نوع دوستی استفاده کنند و ما که در کشوری با تنوع دینی زیاد بسر می‌بریم، یکی از مهمترین عوامل برای گفتگو و تعامل می‌باشد.

در ادامه خانم مریم، رئیس امور زنان بکواتا در دارالسلام و همچنین خانم شمیم خان، رئیس امور زنان بکواتا در تانزانیا، به نکاتی در خصوص مقوله منجی در ادیان پرداختند که خانم شمیم خان تأکید کرد، حتی در ادیان غیر الهی نیز این آموزه وجود دارد و پیروان آن‌ها بسیار معتقد هستند و برخی از آن‌ها مانند دین سیک‌ها، بسیار به اسلام نزدیک و حتی اعتقاد به توحید دارند؛ لذا ما باید تلاش کنیم که از این فرصت‌ها، جهت اتحاد و همبستگی بیشتر بین ادیان، بهره‌مند شویم.

همایش علمی«انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد

همایش علمی«انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد

همایش علمی«انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد

همایش علمی«انتظار ظهور منجی آخرالزمان در ادیان» در تانزانیا برگزار شد

انتهای پیام
captcha