مراکز علمی و پژوهشی هم نسبت به تحقق نام‌گذاری سال مسئول هستند
کد خبر: 4044588
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶
حجت‌الاسلام علی عباسی:

مراکز علمی و پژوهشی هم نسبت به تحقق نام‌گذاری سال مسئول هستند

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: به منظور تحقق نام‌گذاری سال جدید، مسئولان، مدیران، سیاسیون و همچنین مراکز علمی و پژوهشی وظیفه دارند دست در دست یکدیگر شرایط را برای تسهیل اجرای این مهم فراهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در عرصه‌های علمی و تولید دانش، گام‌های بلندی برداشته و شاهد پیشرفت‌های خوبی در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و مراکز دانش‌بنیان هستیم، گفت: بایستی این موفقیت‌های علمی در عرصه عمل و مخصوصاً در سطح زندگی مردم و اقتصاد کشور، خودش را نشان بدهد.

وی با اشاره به توطئه‌های توجه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به ملت ایران و هدف قرار دادن عرصه اقتصادی کشور به منظور فشار حداکثری علیه مردم افزود: با توجه به برنامه‌ریزی دشمنان به منظور ایجاد مشکلات برای کشور، مقام معظم رهبری طی این سال‌ها نسبت به مباحث اقتصادی مخصوصاً اقتصاد درون‌زا، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد متکی به ظرفیت‌های داخلی و گسترش و توسعه تولید ملی، تولید داخلی و در نتیجه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی تأکیدات فراوانی داشته‌اند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، ظرفیت‌های علمی، تولید دانش و تولید همه جانبه، باید در خدمت رونق اقتصادی و تولید ملی قرار بگیرد. امسال در نام‌گذاری سال بار دیگر به صراحت نسبت به تولید ملی دانش‌بنیان تأکید کردند که نتیجه‌اش در حقیقت اشتغال‌آفرینی و رونق اقتصادی است. امیدواریم مراکز علمی کشور نیز با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در اختیار دارند و مراکز دانش‌بنیانی که در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده‌اند، بتوانند به وظایف و مسئولیت خودشان بیش از گذشته جامع عمل بپوشانند، نه به تعبیر حضرت آقا در قالب شعار، بنر و سربرگ و این قبیل مسائل، بلکه در مقام عمل شاهد تولید ملی دانش بنیان منتهی به اشتغال‌آفرینی باشیم.

تحقق نام‌گذاری امسال، رسالتی همگانی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه تحقق نام‌گذاری سال، رسالتی همگانی است، گفت: برای اینکه تولید ملی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تحقق یابد، هم مسئولان، مدیران و به اصطلاح سیاسیون و هم مراکز علمی و پژوهشی وظیفه دارند با جدیّت وارد عرصه شوند، یعنی هم دولت‌مردان در این زمینه وظیفه‌ای دارند که زمینه‌ها را فراهم کرده و حمایت کنند، هم مراکز علمی تولید دانش، پای کار بیایند، این کار ظرفیت‌هایش در کشور وجود دارد، امروز هم به هر حال رویکرد دولتی که سرکار هست رویکردش کار، تلاش و اتکاء به ظرفیت‌های داخلی‌ است و سرنوشت اقتصادی کشور را خیلی به مسائل بیرونی گره نمی‌زند. جا دارد با حمایت و برنامه‌ریزی دولت و فعالیت بیشتر مراکز علمی، مسئله تولید دانش‌بنیادین و نتیجه‌بخش در اشتغال و رونق اقتصادی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

انتشار انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به ابعاد دیگر تولید ملی اشاره کرد و گفت: تولید ملی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، شاید در مرحله نخست صرفاً تولید محصولات اقتصادی و به اصطلاح محصولات صنعتی و تجاری را به ذهن متبادر کند، ولی واقعیت این است که این تولید، تولید فرهنگی را هم شامل می‌شود، بخشی از تولید ملی ما تولید فرهنگی ا‌ست. ما یک ملت دارای ظرفیت‌های غنی فرهنگی و پشتوانه‌های علمی فرهنگی هستیم و تولیدات فرهنگی ما می‌تواند هم به رونق به اقتصادی و اشتغال کشور کمک کند و هم به در عرصه بین‌المللی و مطرح شدن انقلاب اسلامی به عنوان یک قطب فرهنگی کمک مهمی کند.

توسعه گردشگری مذهبی

وی اظهار کرد: المصطفی به عنوان یک مرکز علمی بین‌المللی که خصوصاً در ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی نقش‌آفرین است، می‌تواند در این زمینه گام‌هایی را بردارد، به عنوان نمونه المصطفی در حوزه «توسعه زبان فارسی در عرصه بین‌الملل»، از گذشته گام‌های قابل توجهی برداشته و می‌تواند با همکاری سایر مراکزی که در این عرصه مسئولیت دارند، ایفای نقش بیشتری داشته باشد یا در مباحث مربوط به توسعه «گردشگری مذهبی»، به عنوان یکی از ظرفیت‌های ناب فرهنگی کشور، همکاری مفید و ارزشمندی با سازمان‌های مربوطه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: کشور ما واقعاً از جهت مذهبی و تاریخی، ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد که می‌تواند در عرصه بین‌الملل مورد توجه قرار گیرد. ما ظرفیت آستان قدس رضوی، حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، شاهچراغ و دیگر ابنیه تاریخی و مذهبی را داریم، این‌ها جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری، مذهبی و زیارتی فوق‌العاده‌ای دارند و نیازمند آن هستند که در داخل ظرفیت‌سازی کنیم یا شبکه بین‌المللی وجود داشته باشد که از این ظرفیت‌های خوب استفاده کند و امروز المصطفی این شبکه بین‌المللی را در اختیار دارد، افراد فراوانی که از ۵ قاره زبان ما را می‌دانند، فرهنگ انقلاب اسلامی را می‌شناسند و با ایران، انقلاب و فرهنگ ما پیوند و علاقه دارند می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند.

از رویکرد جهادی دولت جدید استفاده کنیم

استاد جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد: رویکرد‌هایی که امروز در مدیریت کشور وجود دارد بسیار ارزشمند و امیدوار کننده است، نگاه به خارج، به درون منتقل شده و توجه به ظرفیت‌های درونی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، این یک فرصت بسیار خوبی ا‌ست برای مراکز تولید دانش در کشور که با حمایت دولت جدید و رویکرد‌های جدید، بتوانند در خدمت رونق گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و هم توسعه و رونق اقتصادی، صنعتی و تجاری قرار گیرند.

وی در پایان این گفت‌وگو به بازدید سالانه شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی کشور‌های مختلف جهان از المصطفی اشاره و تأکید کرد: مسئولیت مستقیم و رسالت اصلی مراکزی مانند جامعةالمصطفی، یک مسئولیت و رسالت علمی و فرهنگی است، اما این ارتباطات باید از جهات دیگر هم مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، از جمله در ابعاد اقتصادی هم می‌تواند کمک‌کار نظام باشد، ما هم تلاشمان این است که از این شبکه به نفع توسعه انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha