شهادت یک انتخاب است/ مراقب نیّاتمان باشیم
کد خبر: 4049335
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

شهادت یک انتخاب است/ مراقب نیّاتمان باشیم

مفسّر قرآن کریم گفت: شهادت یک انتخاب است و با نیّات افراد رابطه مستقیم دارد؛ لذا باید مراقب باشیم و همانگونه که گناه نسبت به زمان، مکان مراتب و درجات دارد، شهادت نیز وابسته به زمان، مکان و نوع شهادت خود دارای مراتب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، ۲۴ فروردین در آیین بزرگداشت شهدای رمضان حرم مطهر رضوی در جمع تشکّل‌های فرهنگی طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفی العالمیه نمایندگی خراسان طی سخنانی اظهار کرد: اصل تجلیل با عبارت «واذکر فی الکتاب ابراهیم، واذکر فی الکتاب مریم و ...» هم در قرآن کریم و با عبارت «اَین عمار» در نهج البلاغه خطبه ۱۸۲ بیان شده است.

این مفسّر قرآن کریم افزود: تجلیل و نکوداشت یک آیین است و نیازمند یک هدیه برای صاحب آیین؛ در مقام تجلیل از شهدا هیچ هدیه‌ای ارزشمندتر از قرائت قرآن کریم و هدیه ثواب آن به روح شهیدان نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: روزی پیامبر مکرم اسلام(ص) شنیدند شخصی در حال دعا از خداوند متعال اینگونه طلب می‌کند «خداوندا بهترین‌ها را نصیب من بگردان». هنگامی که پیامبراکرم(ص) دعای این فرد را شنید، فرمودند: «اگر دعای وی مستجاب شود باید شهادت قسمتش بشود، زیرا خیری بالاتر از شهادت نداریم».

وی اضافه کرد: شهادت یک انتخاب است و با نیّات افراد رابطه مستقیم دارد؛ لذا باید مراقب باشیم و همانگونه که گناه نسبت به زمان و مکان مراتب و درجات دارد، شهادت نیز وابسته به زمان، مکان و نوع شهادت دارای مراتب است و چه رتبه‌ای بالاتر از شهادت با دهان روزه در حرم ولیّ‌خدا، آن هم در کسوت طلبگی؟

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: یکی از ابواب بهشت باب مجاهدان است و انسان اگر قرار است بمیرد و از این دنیا برود، چه بهتر که با شهادت این اتفاق برایش رقم بخورد.

نکاتی پیرامون شهید و شهادت

این مفسّر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به نکاتی پیرامون شهید و شهادت پرداخت و گفت: در روایات آمده است که شهید، هفت ویژگی اعطایی از جانب خداوند دارد: «اوّلین قطره خونش، موجب آمرزش گناهانش می‌گردد»، «سر در دامن حورالعین می‌نهد»، «به لباس‌های بهشتی آراسته می‌گردد»، «معطّر به خوش بوترین عطر‌ها می‌شود»، «جایگاه خود را در بهشت مشاهده می‌کند»، «اجازه سیر و گردش در تمام بهشت به او داده می‌شود»، «پرده‌ها کنار رفته و به وجه خدا نظاره می‌کند».(وسائل الشیعه، ج۱۱، ص ۱۰) و یا در روایتی آمده است: «بالاتر از هر نیکی، نیکوتری هست، مگر شهادت که هرگاه شخصی شهید شود، بالاتر از آن خیری متصوّر نیست».(بحارالانوار، ج۷۴، ص ۶۱)

لازم به ذکر است، قرائت قرآن کریم توسط استاد سیدمرتضی علوی نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی از کشور افغانستان، مرثیه سرایی رحمانی، ذاکر صحن و سرای ملکوتی امام رضا(ع) و قرائت بیانیه محکومیت حمله به روحانیون در حرم رضوی توسط طلاب افغانستان مقیم خراسان رضوی و توسط طلبه فاضل حجت‌الاسلام واعظ زاده، از دیگر برنامه‌های این مراسم بزرگداشت بود.

انتهای پیام
captcha