خوشنویسی از نگاه‌های زودگذر دور و به علم مدرن نزدیک شود
کد خبر: 4052329
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

خوشنویسی از نگاه‌های زودگذر دور و به علم مدرن نزدیک شود

یک استاد خوشنویسی با تأکید بر راه‌اندازی موزه‌های خوشنویسی، گفت: نباید بگذاریم خوشنویسی درگیر نگاه‌های زودگذر، زودبازده و بدون در نظر گرفتن علم مدرن شود.

اسماعیلی مود، خوشنویس بیرجندی مهدی اسماعیلی مود، استاد برجسته عرصه خوشنویسی در خراسان‌جنوبی با ۳۵ سال سابقه کاری و دارنده گواهینامه استانی درجه یک هنری و دکترای حرفه‌ای هنر و عضو شورای ارزشیابی هنری وزارت ارشاد و مسئول انجمن خوشنویسان استان خراسان‌جنوبی و مؤلف چندین کتاب است. کارآیی کمی و کیفی استاد اسماعیلی مود باعث شده است که ایشان با خلق آثار برجسته در خراسان‌جنوبی منشأ خدمات ارزشمندی باشد و در تربیت هنرآموزان فعالیت داشته باشد.

این استاد خوش‌نویسی که در زمینه خط شکسته فعالیت دارد تاکنون در 18 جشنواره بزرگ خوشنویسی موفق به کسب مقام اول برگزیده کشوری شده است و برپایی پنج نمایشگاه در خارج از کشور که سه مورد آن در پاکستان و دو مورد دیگر در کشورهای بنگلادش و قطر بوده است از جمله اقدامات او در کارنامه هنری‌اش به عنوان یک استاد خوشنویسی است.

حسن خلق و کیفیت هنری وی موجب شده که به عضویت هیئت تشخیص خط شکسته انجمن ایران راه پیدا کند. استاد اسماعیلی مود تاکنون چندین اثر در بروشورهای انجمن خوشنویسان ایران و جشنواره خوشنویسی جهان اسلام منتشر کرده است که از آن جمله می‌توان به چاپ آثار وی در جشنواره خوشنویسان کویت و ایران، و همچنین در کتاب‌های از آغاز تا امروز، خوشنویسان ایران، منتخب آثار بسیجیان کشور نام برد.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان کرد: در نمایشگاه‌های متعدد و مسابقات سراسری کشور که به مناسبت‌های گوناگون در تهران برگزار می‌شد همواره دارای رتبه‌های برتر بوده‌ام.

اسماعیلی مود اظهار کرد: خوشنویسی کار دل است و هنر از قلب انسان می‌جوشد، فردی که از استعداد خود بهره بگیرد با پشت‌کار می‌تواند هنر تولید کند.

وی ادامه داد: انجمن خوشنویسان، به‌عنوان تنها مرجع رسمی خوشنویسی در کشور، طی سه دوره امتحانات در سال برگزار می‌کند و گواهی نامه‌های رسمی را به علاقه‌مندان در رشته‌های مختلف خوشنویسی ارائه می‌کند. آموزشگاه‌هایی در راستای  آموزش و بهره‌گیری از اساتید مجرب  تحت عنوان دارالتعلیم خط برگزار می‌شود و به افراد به‌خصوص جوانان آموزش ارائه می‌دهد.

اسماعیلی مود با تأکید بر اینکه گرایش خانواده‌ها به سمت خط تحریری کشیده شده است، افزود: حذف کتاب خوشنویسی از کتاب‌های درسی دبستان و گرایش خانواده‌ها به سمت خوشنویسی تحریری سبب شده است تا ضربه‌ای سنگین به خوشنویسی وارد شود و افرادی که علاقه‌مند به این حوزه هستند باید جداگانه این مهارت‌ها را دریافت کنند.

این استاد خوشنویسی بیان کرد: آموزش و پرورش و خانواده‌ها باید در زمینه استعدادیابی، اقدامات مؤثری انجام بدهند تا جوانان علاقه‌مند به خوشنویسی بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و با برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها آثار خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های زنده خوشنویسی نیز می‌تواند همچون یک جرقه هنری در فرد عمل کند و او را به این سمت و سو بکشاند و از آنجایی که استان خراسان‌جنوبی در بخش خوشنویسی در سطح کشور شناخته شده است و به‌دلیل فعالیت‌های مستمر استادان خوشنویسی هم در فضای حقیقی و هم مجازی و وجود افراد ممتاز، زمینه‌های ظهور خلاقیت‌های خطی فراهم شده است.

اسماعیلی مود تصریح کرد: وجود موزه‌هایی که بتوان آثار هنری و خوشنویسی را در آن به نمایش گذاشت می‌تواند اقدامی جدی برای نشان دادن فرهنگ به آیندگان باشد.

وی بیان کرد: در جهان اسلام سه حوزه زبانی انگلیسی، فارسی و عرب را داریم؛ هر چند در این حوزه زبان فارسی حتی در جهان اسلام هم غریب افتاده و ابزار ارتباطی خوبی نداریم، در این میان تنها عنصری که می‌تواند به‌صورت پراکنده خود را نشان دهد، ارتباط را برقرار کند و دیگران را علاقه‌مند کند تا به دنبال زبان باشند خط است.

اسماعیلی مود با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی به‌خصوص در ماه رمضان در شناسایی و معرفی آثار زیبای خوشنویسی ابزار مهمی در اطلاع‌رسانی است، گفت همواره در شرایط نابسامان اقتصادی اولین امری که از سبد خانوار حذف می‌شود کالای فرهنگی است.

این استاد خوشنویسی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی در سطح کلان گرفتار یکسری اقدامات زودگذر، زودبازده و پر از تجملات و نگاه‌های زودگذر شده است، ادامه داد: هر چند معتقدیم همه هنرها در کنار هم باید رشد کنند، اما این مدیریت کلان فرهنگی کشور است که باید در این خصوص به یک برنامه صحیح و آگاهانه برسد.

وی یادآور شد: علاوه بر این برای پیشبرد اهداف باید هنرمند خوشنویس مطابق با نیازهای معنوی روز جامعه از دانش کافی و فرهنگ مدرن برخوردار باشد تا بتواند به سطح مطلوبی از علم و هنر روز دست پیدا کرده و همچنین جاذب افراد باشد.

انتهای پیام
captcha