انتقاد احزاب تونسی از گردشگری دینی صهیونیست‌ها
کد خبر: 4058581
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳

انتقاد احزاب تونسی از گردشگری دینی صهیونیست‌ها

رهبران تونسی از سیاست یک بام و دو هوای دولت در اعلام مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و در عین حال اجازه دادن به صهیونیست‌ها برای ورود به تونس تحت پوشش دینی محکوم کردند.

سفر صهیونیست‌ها به تونس

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، زیارت سالانه یهودیان از کنیسه الغریبه در جزیره جربه واقع در جنوب تونس، جنجال بر سر موضوع عادی‌سازی در این کشور را از نو برانگیخته است؛ بخصوص که مدافعان حقوق بشر و احزاب تونسی مقامات این کشور را متهم می‌کنند که به شخصیت‌های افراطی اسرائیلی و سایر حامیان آنها تحت پوشش دینی اجازه حضور در تونس را می‌دهند.

پرز الطرابلسی، رئیس جامعه یهودیان در تونس می‌گوید: پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، حدود پنج هزار یهودی برای انجام مراسم زیارت معبد الغریبه به جزیره جربا در تونس بازگشتند.

انتقاد احزاب تونسی از گردشگری دینی صهیونیست‌ها

زائران یهودی چهارشنبه گذشته، 28 اردیبهشت برای زیارت سالانه کنیسه الغریبه به جزیره جربه در جنوب تونس رفتند.

این کنیسه، قدیمی‌ترین معبد تونس و قدیمی‌ترین بنای متعلق به یهودیان در قاره آفریقا محسوب می‌شود. زائران طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان زیارت سالانه کنیسه الغریبه را نداشتند. این در حالی است که تدابیر امنیتی در محل تشدید شده است.

انتقاد احزاب تونسی از گردشگری دینی صهیونیست‌ها

این در حالی است که به‌تازگی انتشار تصویری از نجلاء رمضان، نخست‌وزیر تونس در کنار حسن شلغومی، یکی از شخصیت‌های دینی فرانسوی تونسی‌تبار که بطور علنی از ارتش اسرائیل حمایت می‌کند و پدرخوانده عادی‌سازی خوانده می‌شود، جنجال برانگیز شده بود.

انتقاد احزاب تونسی از گردشگری دینی صهیونیست‌ها

زهیر حمیدی، دبیر کل حزب التیار الشعبی(حزب خلق) تونس ضمن تقبیح حضور صهیونیست‌ها در جنوب تونس گفت: معبد یهود در الغریبه به بهانه ادای آداب دینی یهود به کانون نفوذ اسرائیل و سازشگران تبدیل شده است.

حمدی در مصاحبه با الجزیره نت تأکید کرد که بین اجازه دادن به یهودیان تونسی برای انجام مراسم مذهبی خود و حضور گروه‌ها و شخصیت‌های صهیونیستی که حمایت خود را از ارتش اسرائیل اعلام می‌کنند، فاصله زیادی وجود دارد.

او افزود: تونس امروز در معرض روند شدید باج‌گیری و گروکشی از سوی نیروهای خارجی و لابی صهیونیست‌ها در جهان است تا آن را به سمت عادی‌سازی سوق دهد و به خاطر امنیت غذایی و اقتصادی خود، حاضر به معامله شود.

حزب التیار الشعبی تونس در بیانیه‌ای رسمی با بیان اینکه بازدید یهودیان از کنیسه الغریبه به موقعیتی برای تعمیق عادی‌سازی با دشمن و فرصتی برای ورود خطرناک‌ترین عناصر تروریستی آن مبدل شده است، گفت: این حزب بر پایبندی خود به قانونی تأکید می‌کند که عادی‌سازی با اسرائیل را برای حفظ امنیت ملی جرم به‌شمار می‌آورد.

به گزارش الجزیره، سال‌هاست که انجمن‌ها و احزاب ضد عادی‌سازی تونس در بحبوحه ترس از پیوستن تونس به صفوف کشورهای همسایه که عادی‌سازی سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده‌اند، تلاش می‌کنند بر مقامات فشار بیاورند و آنها را به سمت قانونی که عادی‌سازی را جرم‌انگاری می‌کند، سوق دهند.

عصام الشابی، دبیرکل حزب الجمهوری تونس هم گفت: یهودیان در تونس برای انجام مناسک مذهبی خود مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما این موضوع نباید به عنوان یک مسیر به سمت عادی‌سازی و نفوذ سازشگران به عرصه تونس باشد.

الشابی در گفت‌وگو با الجزیره گفت: از تمام یهودیان دنیا به استثنای صهیونیست‌ها استقبال می‌کنیم و به قاتلان شهید محمد الزواری و شیرین ابوعاقله و کسانی که خاک فلسطین را چپاول کرده و مردم آن را سرکوب می‌کنند خوش‌آمد نمی‌گوییم.

این شخصیت سیاسی تونس از سیاست یک بام و دو هوای حکومت تونس در قبال رژیم اشغالگر انتقاد کرد و گفت: قیس سعید در جریان مبارزات انتخاباتی خود عادی‌سازی را خیانتی بزرگ خواند؛ اما بعدها به شخصیتی سازشگر اجازه ورود به خاک تونس را داد.

دبیر کل حزب الجمهوری تونس همچنین تیر انتقام خود را متوجه برخی احزاب قومی‌گرا در تونس کرد و گفت که آنها هیچ موضعی در قبال ورود شخصیت‌های صهیونیست به تونس اتخاذ نکردند در حالی که در مبارزات سیاسی همواره با آرمان فلسطین تجارت کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha