قرار است تصمیمات سخت بگیریم
کد خبر: 4058619
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
حجت‌الاسلام رئیسی:

قرار است تصمیمات سخت بگیریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، گفت: شاید برخی موافق این مسیر نباشند، اما این نگاه نقادانه ما را به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است رهنمود می‌کند.

حجت الاسلام رئیسی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح امروز با حضور در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد گفت: امید می‌رود موارد طرح‌شده در این همایش، راه را برای خصوصی‌سازی مهیا کند. کارهایی که تاکنون انجام شده روشن است اما بازنگری نسبت به آنچه انجام شده یک نگاه ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: برای همه روشن است اقتصادی که ۸۰ درصد آن دولتی باشد مشکلاتی به همراه دارد. در این مسیر باید بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی عمل کنیم. در برنامه‌های توسعه دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم به وضوح تأکید شده که دولت نباید متصدی باشد بلکه باید هدایت‌گر، نظارت‌گر و حمایت‌گر باشد. در حقیقت چنانچه دولت بخواهد موفق شود باید در این سه مورد عمل کند نه در دخالت‌ها و تصدی‌گری‌ها.

رئیس جمهور ادامه داد: هدف پافشاری بر سیاست ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، میدان واقعی دادن به بخش خصوصی است؛ چرا که بسیاری از اوقات گفته می‌شود خصوصی‌سازی صورت گرفته، اما دولت با تابلو یا بی‌تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به سازمان تأمین اجتماعی، برخی بانک‌ها و برخی شهرداری‌ها است که این موضوع تداوم تصدی‌گری دولت با عناوین دیگر محسوب می‌شود.

رئیسی با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، تصریح کرد: شاید برخی موافق این مسیر نباشند، اما این نگاه نقادانه ما را به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است رهنمود می‌کند.

وی متذکر شد: این فرآیند مشخص می‌کند که اشکال در ساختار‌ها بوده یا در رفتارها؛ اگر اشکال در ساختار باشد هرچقدر هم که مدیران تغییر کنند اتفاقی نخواهد افتاد، اما اگر مشکل رفتار‌ها باشد رفتار‌ها باید اصلاح شوند. باید بررسی شود که آیا ساختار درست چیده شده است یا خیر و متناسب با این مأموریت باید به این سؤال که چرا سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی آنچنان که مورد نظر سیاست‌گذار بود عمل نشده پاسخ داد. باید از همه صاحب‌نظران و سرمایه‌گذاران سؤال کرد که آیا موفق هستند یا خیر؟

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه دولت نباید تصدی‌گری داشته باشد، گفت: باید حتماً به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود. ما به دولت آمده‌ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلاً پرونده‌ای ساخته نشود که قوه قضائیه مجبور به پیگیری باشد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور ۰.۴ درصد بوده، اظهار کرد: باید علل این موضوع بررسی شود و دید که تحقق رشد اقتصادی در حد یک آرمان باقی می‌ماند یا قابل انجام است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار باید احساس امنیت داشته باشد، گفت: دولت نباید پس از واگذاری‌ها بخش خصوصی را رها کند، بلکه تازه از همان زمان وظیفه دولت شروع می‌شود و باید در کثرت یک ناظر و حامی وارد عمل شود؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم شود. عدم موفقیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیام‌های منفی به پیام‌های مثبت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند اگر یک خصوصی‌سازی دچار مشکل شود کل فرآیند باید متوقف شود، اظهار کرد: این موضوع درست نیست بلکه این کشتی باید اصلاح شود و در این راستا باید از دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی به عنوان بازار کمک گرفته شود.

انتهای پیام
captcha