بزرگداشت مولوی و ابن سینا در برنامه ماه تاریخی نیویورک
کد خبر: 4058726
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

بزرگداشت مولوی و ابن سینا در برنامه ماه تاریخی نیویورک

برنامه‌های «ماه بین‌المللی تاریخ مسلمانان» که توسط سازمان روز جهانی حجاب مستقر در نیویورک در سال گذشته راه‌اندازی شد امسال با استقبال گسترده روبرو شده است. این برنامه‌ها شامل معرفی اندیشمندان مسلمان از جمله مفاخر ایرانی همچون ابن سینا و مولوی است.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، ماه بین‌المللی تاریخ مسلمانان(IMHM) از سوی سازمان روز جهانی حجاب(WHD) مستقر در نیویورک در سال 2021 تأسیس شد و در ماه می هر سال برگزار می‌شود، با هدف قدردانی و افزایش آگاهی از پیشگامان مسلمانی است که به شکل‌گیری بشریت کمک کردند.

این سازمان به عرب‌نیوز گفت که این رویداد که در مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری، سازمان‌ها و محیط‌های اجتماعی برگزار می‌شود، جشنی برای همه، صرف نظر از قومیت یا پیشینه مذهبی است.

WHD اعلام کرد که بیش از 26 کشور در مراسم این ماه در سال پیش شرکت کردند، اما امسال این تعداد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و افراد، سازمان‌ها، مشاغل و مؤسسات آموزشی بیشتری در آن شرکت کردند.

علاوه بر این، ما شاهد افزایش آگاهی افراد و دانشگاهیان از IMHM در رسانه‌های اجتماعی بوده‌ایم و دسترسی ما به رسانه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته چهار برابر شده است.

این سازمان که روز جهانی حجاب را هر سال در اول فوریه برای گسترش آگاهی در مورد حجاب و دلیل پوشیدن آن تأسیس کرد، گفت هدفش این است که IMHM در سراسر ایالات متحده به رسمیت شناخته شود و در سطح بین‌المللی به مقابله با اسلام‌هراسی کمک کند.

به گفته اندرو کومو، فرماندار وقت نیویورک 4 مه 2021 این شهر قطعنامه‌ای را برای به رسمیت شناختن این ماه و برای ادای احترام به کسانی که غرور ملی و تنوع فرهنگی را تقویت می‌کنند، تصویب کرد.

WHD از قانونگذاران سراسر جهان خواسته است که همین کار را انجام دهند. همچنین از افراد، سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی می‌خواهد که مشارکت کرده و به افزایش آگاهی در مورد این کمپین کمک کنند.

راه‌هایی که مسلمانان و غیرمسلمانان می‌توانند در آن شرکت کنند شامل مشارکت در رسانه‌های اجتماعی، درخواست از مقامات دولتی برای به رسمیت شناختن ماه مه به‌عنوان ماه بین‌المللی تاریخ مسلمانان، حمایت از یک تجارت مسلمان یا کمک مالی به یک سازمان مسلمان، خواندن زندگی‌نامه یک شخصیت مسلمان با نفوذ و به اشتراک‌گذاری آنها، فعالیت علیه تبعیض و تعصب ضد مسلمانان در جامعه خود می‌شود.

موضوع رویداد امسال بر پیشگامان مسلمان از عصر طلایی تا دوران مدرن در چهار دسته متمرکز است: پزشکی، STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات)، هنرهای آزاد و کشفیات علمی، از جمله مخترعان، کاشفان و مبتکران. هر هفته کنفرانس‌هایی برای افزایش آگاهی افراد مهم در این زمینه‌ها برگزار می‌شود.

در اولین کنفرانس، ارائه‌کنندگان نمونه‌هایی از ابن سینا، پدر پزشکی مدرن اولیه، تا اوگور شاهین و اوزلم تورچی، بنیانگذاران شرکت BioNTech، که بر روی ساخت داروی سرطان متمرکز شده است، بحث و گفت‌وگو کردند. 

بزرگداشت مولوی و ابن سینا در برنامه‌های «ماه بین‌المللی تاریخ مسلمانان»

دیگر مسلمانان برجسته‌ای که در این سال مورد توجه قرار گرفتند، عبارتند از مولوی شاعر ایرانی قرن سیزدهم میلادی، امرؤ القیس شاعر عرب قرن ششم، دکتر ایوب امیا، جراح مغز و اعصاب پاکستانی ـ‌ آمریکایی، دکتر رعنا دجانی، زیست‌شناس مولکولی فلسطینی ـ اردنی، فیلسوف عرب ابن خلدون، کاشف مراکشی ابن بطوطه و ستاره‌شناس ترک برجین موتلو پاکدل و ده‌ها نفر دیگر.

ناظمه خان، بنیانگذار و مدیر اجرایی این سازمان، گفت: در دو دهه اخیر، مسلمانان به طور کلی به‌ویژه در رسانه‌ها با چهره‌ای منفی تصویر شده‌اند. او که در نیویورک بزرگ شده است، خاطرنشان کرد: عامل محرک او عدم توجه به تاریخ اسلام در برنامه درسی عمومی مدارس بوده است.

انتهای پیام
captcha