از پاسخگویی تلفنی 11 زبانه به سؤال‌های شرعی تا اختصاص 74 درب برای ورود و خروج زائران
کد خبر: 4058774
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
افزایش خدمات به زائران مسجدالحرام؛

از پاسخگویی تلفنی 11 زبانه به سؤال‌های شرعی تا اختصاص 74 درب برای ورود و خروج زائران

مسئولین مسجدالحرام ضمن تشریح خدمات روزانه میدانی به زائران از نصب کیوسک‌های تلفن ویژه پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان در آنجا خبر دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از البیان، اداره کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی از نصب کیوسک‌هایی ویژه پاسخ به سؤالات شرعی بانوان در مسجد الحرام خبر داد.

ریاست کل امور مسجد الحرام توضیح داد که این اقدام با هدف پاسخگویی به سؤال‌های بانوان زائر و راهنمایی آنان در خصوص انجام آسان مناسک بر اساس ضوابط و آئین مندرج در قرآن و سنت است.

نورة بنت هليل الذويبي، معاون ریاست کل مسجدالحرام در امور علمی، فکری و عقیدتی بانوان می‌گوید که این نهاد کیوسک‌های تلفنی را در نقاطی از مسجدالحرام تعبیه کرده است تا با توجه به نیاز بانوان زائر و نمازگزار و به منظور حفظ حریم خصوصی آنها به سؤال‌هایشان پاسخ داده و آنها را برای انجام درست و آسان مناسک حج راهنمایی کنند.

الذویبی اظهار کرد: پاسخگویی به سؤالات شرعی و رهنمودهای دینی داخل مسجدالحرام به‌صورت شبانه‌روزی و به چندین زبان از طریق متخصصان علوم شرعی و دارای صلاحیت‌های علمی واجد شرایط است که به آنها امکان پاسخگویی به سؤالات طبق نظام فتوا در عربستان سعودی را می‌دهد و ریاست امور مسجدالحرام از طریق همکاری با مراجع ذی‌صلاح در فتوا و علمای واجد شرایط این مهم را برعهده گرفته است.

وی افزود: پاسخ به سؤال‌های شرعی و راهنمایی پرسشگران با پیگیری و نظارت العنود بنت خالد العبود، دستیار رئیس امور مسجدالحرام در امور ارتقای بانوان و به توصیه عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی انجام می‌شود تا بهترین خدمات به زائران حرمین شریفین با رویکرد اعتدال که دین واقعی ما از آن برخوردار است، ارائه دهد.

از پاسخگویی تلفنی 11 زبانه به سؤال‌های شرعی تا اختصاص 74 درب برای ورود و خروج زائران

این در حالی است که غیر از این در 10 نقطه مسجدالحرام تلفن‌هایی برای پاسخگویی به سؤال‌های شرعی عمره‌گزاران اعم از زن و مرد تعبیه شده که 62 روحانی، قاضی و استاد متخصص دانشگاه از چهار دفتر داخل و خارج مسجدالحرام به سؤال‌ها پاسخ می‌دهند و این علاوه بر ربات‌های راهنمای مستقر در مسجدالحرام است که زائران به شکل صوتی و تصویری از آن بهره‌مند می‌شوند.

سفارت عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی خدمات کیفی بی‌نظیری را برای زائران و نمازگزاران مسجدالحرام ارائه می‌دهد که از جمله آن توزیع تا سقف 70 هزار بطری آب زمزم توسط 500 هزار کارگر به زائران در نقاط مختلف مسجدالحرام است.

همچنین بیش از 4500 کلمن ویژه نگهداری آب زمزم در نقاط مختلف مسجدالحرام قرار داده شده که از طریق آن روزانه 500 لیتر آب زمزم مصرف می‌شود. 200 نفر هم ناظر بر خدمات‌رسانی میدانی چهار هزار کارگر زن و مرد برای شستشوی روزانه 10 مرتبه صحن‌های مسجدالحرام هستند؛ علاوه بر اینکه صحن‌های بیرون و سرویس‌های بهداشتی هم با بیش از 500 دستگاه روزانه شستشو و ضدعفونی می‌شوند.

در نقاط مختلف مسجد هم بیش از 500 دستگاه ویژه ضدعفونی کردن دست با ویژگی حسگر و  600 پمپ‌ استریلیزاسیون الکترونیک و دستی، و 20 دستگاه‌ ضدعفونی‌کننده مه‌پاش و 11 روبات استریل‌کننده هوشمند قرار داده شده است.

پنج هزار دستگاه خودروی معمولی و سه هزار دستگاه خودروی برقی هم در بیرون مسجدالحرام برای رفت و آمد زائران تخصیص داده شده است. ورود و خروج زائران به و از مسجدالحرام  از 74 درب امکان‌پذیر است و نیروهای امنیتی در آنجا نمازگزاران را به مکان‌های اقامه نماز و غیره راهنمایی می‌کنند تا در زمان شلوغی از ازدحام نمازگزاران در نقاطی خاص هم جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha